torsdag den 18. juli 2013

Kreativitet

Jeg arbejder på at udvide min forståelse af begrebet kreativitet.
Jeg har en tendens til at opfatte det meget snævert,og derfor føler jeg tit, at jeg lader min kreativitet sove, at jeg ikke vækker den. Jeg mener vi generelt som mennesker er kreative- at den brænder i os alle og vi er bare mere eller mindre gode til at fodre den ild.

Den danske musiker og forfatter Majbritte Ulrikkeholm, har en meget spændende holdning til kreative projekter,det at være et kreativt menneske.Hun mener kreativitet handler om at skabe - skabe alt :

"Den verden, man ønsker at opholde sig i,
omgivelser,
bolig,
den mad, man ønsker at spise,
venskaber,
arbejdsforhold
og i sidste ende: SIT LIV og SIG SELV. "

- "Det magiske rum "-

Det klinger rent og klart i mine øre ! Det at skabe er kreativitet.
Det kan godt være, der ikke flyder strikkede underskønne trøjer fra min pinde eller håndsyede tæpper og skønne stribede sokker- men orv, hvor er jeg i en enorm kreativ proces lige nu- i fuld sving med at skabe mig et liv, som er anderledes end det jeg havde for bare 18 dage siden. Det er en lang, udmattende ,sjov og voldsom spændende kreativ proces !


21 kommentarer:

  1. Majbritte Ulrikkeholm er en klog kvinde. Hvor må det være spændende for dig at skabe et nyt liv i de vidunderlige omgivelser, du bor i nu.

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Madame, jeg holder meget af hendes ord og meget af hendes musik !
      Det er spændende og hårdt og dejligt og en anelse "farligt" :)

      Slet
  2. Ja, det er en skøn proces at være kreativ, og det kan man være på utallige måder. Det at skabe og få ideer er noget, der ligger dybt i os - og ligesom du elsker jeg at være "livs-kreativ"... ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Mia, Du siger det så fint og jeg er enig !
      Livs kreativ- så fint et udtryk :)

      Slet
  3. Kreativitet for mig er ikke kun kunstneri, det er også nyskabelse og -tænkning. Det er kreativt at finde på en Storm P løsning til reparation af en defekt cykel, at bygge sit eget drivhus, starte en virksomhed, at se løsninger hvor andre ser problemer. Indrette sit hjem, matche den rigtige vase til de vilde blomster og det svenske kludetæppe og SE disse ting med nye friske øjne hele tiden. At der er lys i pæren med andre ord, og drivkraft, en proces, i modsætning til at kun bevæge sig mellem seng og passiv underholdning i tv.

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Pia, du beskriver det altså så godt !
      Tror faktisk nøgleordet må være, det at være i en proces...
      Tak for dine ord :)

      Slet
    2. Jeg glemte en vigtig ingrediens: begejstring. Uden evnen til den er der ingen kreativitet.

      Og søde Miri, så bliver jeg lige nødt til at sadle min kæphest, jeg KAN altså ikke holde bøtte: Der findes ikke noget dansk ord der staves "tildens". Ligeså findes ordet "afvide" heller ikke, hvis andre skulle komme i tvivl. For pokker altså. Lige disse to udtryk har bredt sig som en steppebrand også hos ellers velbegavede og staverette personer, og jeg får røde knopper hver gang jeg ser dem. ;-)

      Slet
    3. TAK ! Er klar over det ! Ren og skær skrive/tanke fejl.. Hermed rettet :)

      Slet
  4. Kreativiteten forsvinder, tror jeg, hvis den ikke bliver udnyttet eller vi er i en periode, hvor vi ikke er modtagelige for inspiration. Du er kommet til et sted, hvor du føler du trives og nu ser du helt anderledes på tingene og kan se muligheder igen i din hverdag.
    Jeg kender selv den følelse af at være gået i stå. Forude ligger en liv som jeg håber at kunne komme til at leve, et liv der kan give min energi og inspiration. Lige nu er jeg bare i en boble, som jeg har lidt vært ved at springe, Men jeg tror (og håber) den vil briste snart og jeg vil flyve ud som en ny sommerfugl inspireret af mine omgivelser.
    Nyd dit nye liv og sted ♥

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Kari, jeg tror du har fat i noget..Men jeg tror også at vi bevidst kan fordre vores kreativitet- du ved, små skridt af gangen..
      Jeg håber, og tror, at du snart sprænger den boble og kan leve dit liv, som du gerne vil !
      Tror bare vi skal tænke det hele som en proces- en måde at leve på. Tror ikke vi kommer frem, men vi er hele tiden i gang.
      Tak for dine ord :)

      Slet
  5. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
  6. Åhr altså, hvor er du heldig, for det er da bare det fedeste at være i kreativ proces :) Nyd det hele Miri, hver dag skaber du noget nyt i dit liv, det er altså imponerende, synes jeg ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Helle, ja, jeg er faktisk lidt heldig :)
      Tak for dine altid opmuntrende ord :)

      Slet
  7. kæreste miri !
    har ville skrive sååå mange gange, og så bliver ord lige pludselige så fattige.

    af hele mit hjerte ønsker jeg dig de bedste i det nye lille hus i smukkeste omgivelser. du fortjener det bare så meget, søde. home is where my heart is ! det er os som skaber, som vælger, som nyder, som træder ud i livet. det er NU vi skal leve, nyde også fortryde, når bare hvort hjerter er med.

    det er ikke altid andre syntes om vores valg eller fravalg, men det handler om respekt. respekt af, at vi vælger individuelt og efter vores behov. det er det som giver styrke, glæde, mod, kraft og alt det gode.

    jeg valgte at flytte 2000 km langt - og det har bestemt ikke været nemt - men jeg har ikke fortrudt en eneste dag. det at jeg flyttede hele min familie så langt, har været smertefuldt, hårdt og med mange udfordringer. gaven i denne process er at jeg godt nok sent, men jeg er på vej til MIG. mig med mine behov, grænser, ønsker, drømme, erkendelser, ... . jeg er ved at lære nyt, mærke, opleve nyt og især min kreativitet er begyndt at vokse.

    jeg synes du er modig og stærk kvinde. du har altid været et stort og lysende og kærligt menneske. TAK fordi jeg fik lov at møde dig, du har og beriger mit liv.

    elsker majbritte ulrikkenholm og hendes ord og musik. hun skriver fra og med hjertet.

    mange ord - tak fordi du læser dem - håber vi ses igen en dag !

    alt godt til dig og skabelsen af dit nye sted. de kærligste hilsner nicole <3 <3 <3

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Nicole, tak for at dele , det er så vigtigt at vi deler !
      Tak for dine smukke ord.
      :)

      Slet
  8. Ganske kort....kloge ord du der skrev.....de ramte et eller andet..

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Hanne, tanker om kreativitet er noget der optager mig , for kreativiteten er min rettesnor :)

      Slet
  9. Glæder mig til at følge med i din kreative proces..

    SvarSlet
    Svar
    1. Og jeg glæder mig til at dele den :)

      Slet
  10. At kigge gennem dit vindue og din linse er dejlig kreativitet :)
    Ønsker dig glæde i processen med krea-kraft :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for dine ord - de gør mig glad og giver mig lyst til at dele :)

      Slet