torsdag den 1. august 2013

Indtryk fra mit køkken

Jeg er jo flyttet fra en lejlighed bygget i 80´erne til et hus bygget i 1843... Men jeg har jo de samme ting! Jeg har ikke mulighed (eller lyst) til at skille mig af med dem- de er jo mine ting, som har en betydning for mig. 
Så jeg indretter mig i de nye omgivelser med det jeg nu engang har.
 Mit køkken skal have plads til at lave mad- til at snitte og hakke og røre og ælte og stege og koge - ja, til at svine ! For jeg sviner, når jeg laver mad.
 Her skal være plads til nye ting- et gammelt fad, rum for gamle ting - et bord fra min mor med revner og det hele, og kludetæpper- hvem kan have et køkken uden ? - ikke jeg - dette er håndvævet og købt, ja, selvfølgelig i mit elskede Sverige.
 I mit køkken må der være en plads for et forklæde..Jeg sviner jo.
 Lys må der til- ordenligt lys over , der hvor der snittes og brases- pjat og pjank andre steder.
 Høje skabe fyldt med skåle og tallerkener og kander og bestik og kaffekopper...Og dåser. Ja, jeg har en svaghed ..Én af mange, for dåser.
 Mit køkken må gerne vise hvad det står for. Må gerne være til at gå til. Og det må gerne "rode" og være åbent og tilgængeligt.
Og skønheden ligger i detaljen..

20 kommentarer:

  1. Jeg liker veldig godt å blande nytt og gammelt og arvet og kjøpt i skjønn forening. Alt er lov så lenge det har en rød tråd, og i ditt hjem er den røde tråden deg:-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Åh, hvor var det smukt sagt- tak søde du :)

      Slet
  2. Som altid skønne detaljer fra dit hjem. På en og samme tid sidder jeg og er vild glad for de enkle billeder med de skønne detaljer - og samtidig sidder mit nysgerrige jeg og ønsker at se helheden :o)
    Man fornemmer dig i dit hjem - og der er så mange fine detaljer, ligesom jeg forestiller mig dig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Karina- hæ hæ - håber de mange detaljer skaber en helhed :)

      Slet
  3. Nej, søde Pia- dét gør jeg ikke :)
    Det er liv :)

    SvarSlet
  4. Hvor bor du hyggeligt - det er lige efter mit hjerte. Jeg har også kludetæppe i køkkenet ...

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak- søde Madame :)
      Kludetæpper forener det nyttige (ingen kolde fødder) med det smukke :)

      Slet
  5. Jeg elsker også de svenske kludetæpper; dem havde jeg en masse af i mit tidligere sommerhus. Du har da nogle dejlige ting, der passer fint til dit gamle hus - og i øvrigt har jeg også en svaghed for kagedåser (og kander og tepotter)... :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Mia, og nu bor jeg jo i et gammelt fodkoldt hus, så er har al "ret" til at samle flere klude tæpper til huse :)
      Jeg tror efterhånden vi har ret mange ting til fælles :)

      Slet
  6. Her bruges også forklæder, jeg kan end ikke vakse op uden at svine mig selv til ;-) Du bor dejligt,men mest af alt må det være skønt at besøge dig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Søde Lene- heller ikke mig ! De grinede også lidt af mig da jeg var i lære- altså på den søde måde :)
      Åh, hvor var det sødt sagt - tak :)

      Slet
  7. Dejlige køkkendetaljer.

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Eva, jeg takker :) Og kan mærke at det køkken nok skal blive helt godt at være i .

      Slet
  8. LÅter härligt med ett hus från 1800-talet. Ser ut att vara ett vackert och välkomnande kök!

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Maria, jeg er glad for du får det indtryk af mit køkken - tak :)

      Slet
  9. Et køkken ganske som det skal være - fuld af ting med dejlige historier. Jeg genkender nogle af dåserne, mens jeg fuld af misundelse beundrer dine dalar heste.

    SvarSlet
    Svar
    1. Dalar heste dåsen- tror det er mit bedste loppefund ever !
      Og det var ikke engang mig selv, der fandt den- en veninde, der kendte til min kærlighed :)

      Slet