tirsdag den 3. september 2013

At stoppe op

Jeg er stor tilhænger af, at vi stopper op og mærker efter. Mærker om hverdagen fungerer for os. Eller om vi synes det er nok at fungere..Som Majbritte Ulrikkenholm skriver, "Mit liv skulle ikke fungere. Det skulle leves som et højt hurra". ( Breve fra Maria )
Ord, der er værd at tænke over, at mærke om de siger dig noget.
Jeg tror på, at ændre vaner, der ikke er frugtbare - vaner der "bare" er der, fordi.. De nu engang er der.
Jeg er i gang med at ændre på nogle vaner og rytmer i mit liv. Vaner, der er flyttet med herned i udkanten af Danmark. Vaner der havde en berettigelse i byen og det liv og arbejdsliv jeg levede der.
Nu bor jeg i skoven, langt fra alt. Et nyt arbejdsliv. Ja, alt er forandret på det ydre plan, nu må det indre følge med. Vaner og rytmer.
Ting Tar Tid :)

23 kommentarer:

  1. Dejlige tanker - ja, vi skal huske at mærke efter! Håber det går godt med dit nye job.

    SvarSlet
    Svar
    1. Og ved du hvad, det kan faktisk være svært, især hvis du har travlt.
      Tak, det går med det nye arbejde, en stor mundfuld.
      :)

      Slet
    2. Kære Miri, tusind tak for det du har sendt! Så yndigt med det fine mønster!
      Det var meget sødt af dig ♥ og jeg viser frem lidt senere i dag

      Slet
    3. Det var mig en glæde :)
      Det behøver du skam ikke, det var bare til din glæde:)

      Slet
  2. Ting tar tid, det er mit motto i forhold til tiden efter en apopleksi. Du sætter tanker i gang med citatet om at livet ikke blot skal fungere, men skal leves som et højt hurra. Det er jeg nok ikke enig i, der skal være højt hurra over noget af livet, men hver dag skal ikke være en fest, jeg synes at hverdagen netop kendetegnes ved rytmen, vanen, genkendeligheden osv. Men måske er det fordi du tænker hurra og vaner på en helt anden måde ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Lene, jeg føler mig selv lidt provokeret af citatet :)
      Og det gør det interessant for mig- for hvorfor ?

      Slet
  3. Spennende diskusjon. Jeg er glad i uttrykket godt nok. Jeg prøver å leve livet mitt så godt jeg kan, og øver meg på å si til meg selv at det et godt nok.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg forstår hvad du mener og prøver også at gøre som dig :)
      Jeg synes bare hendes ord er vildt spændende og taler til noget i mig.
      For jeg, vi, har jo bare dette liv !

      Slet
  4. Åh Miri, tak fordi du deler. Nej, livet skal ikke bare fungere, det skal leves som et højt hurra. Eller et stille hurra! Men det skal leves, ikke bare fungere, ikke bare overleve.

    Tak min ven. Du er i en god proces, tror jeg.

    SvarSlet
  5. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
  6. Du er god til at tænke og tak fordi du deler dine tanker med os.

    Vi har gode samtaler over morgenbordet her i huset. I dag formulerede jeg endnu engang, at jeg er sikker på, at vi er sat her på jorden for at få muligheden for at leve et godt liv.
    Så jeg er klart med på at leve højt hurra - måske synge imens! Glæden kan sagtens være der, side om side med "det (vel)fungerende liv", som foregår i forskellige rytmer.
    God dag!

    SvarSlet
    Svar
    1. Ville gerne sidde dér rundt om jeres bord og begynde dagen med en filosofisk snak- herligt :)

      Slet
  7. Den skønneste proces, at finde livets mening derinde i. Jeg øver også, og jeg elsker når det lykkes at finde min "tidslomme", som jeg kalder det. En tilstand hvor jeg er lige her i nuet, det hele står stille, også tiden, og jeg kan mærke, at jeg er en del af noget stort. Og søde du, tak for de inspirerende blog-indlæg, de rykker vildt her hos mig :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Helle- tak for dine altid kloge ord, der giver mig SÅ meget !!

      Slet
  8. Refleksion over ens liv og måden det bliver levet på er en meget vigtig ting :)
    For leves skal det jo - det kære liv!
    God vind med mental oprydning. Dejligt indlæg!

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er jo heldigvis det det skal :)
      Og vi skal stoppe op jævnligt og mærke efter om vi er på den rette vej :)
      Tak :)

      Slet
  9. Kære Miri,
    kan ikke sige mere end at dine ord og tanker du deler her, går dybt ind i mig og giver altid anledning til at revurdere, nyt synspunkt, glæde, fred, ro, søgen, stoppe op og mærke efter.

    Vaner - ja, vaner er noget jeg grundet min egen situation har været tvunget til at tænke over, mærke efter.

    Vaner betyder for mig flere ting - på den ene side, giver de - mig - faste, trygge rammer. En rutine, som hjælper mig med at komme igennem dagen. Nogen af dem elsker jeg og andre, ja, dem skal jeg have for at kunne klare mig. Desuden oplever jeg også, at mine vaner giver mig en rytme, som jeg mangler.

    På den anden side, har jeg måtte erkende, at hele mit voksenliv har været præget af vaner - dårlige, uoverskuelige, smertefulde, hæmmende, ...
    Både i mig selv og også for mine omgivelser. Jeg har og er stadig så præget af nogle af de gamle vaner, at jeg slet ikke lægger mærke til dem.

    Jeg er i en process, hvor jeg har måtte lære at "bryde" gamle vaner - dem som ikke var godt for mig - måske nogen af dem har været. Men nu, nu passer de bare ikke mere.
    Samtidig gik det også op for mig, at vaner, må og skal laves om, når man ikke har hjertet med mere. Eller de giver mening eller lign.

    En sætning, som jeg har hørt en del gange i de sidste mange måneder og som jeg pt. går og tænker meget over og ihærdigt prøver at virkelig "gøre" i det praktiske dagligliv - er

    "Vaner brydes/forandres ikke, ved at gøre/lave de gamle ting".

    Mange ord - tilgiv mig - men dine indlæg er så åbne og dog så dybe, så prøver at udtrykke min taknemlighed for dem, idet jeg svarer, som mit hjerte siger.

    Håber at du ellers trives og falder mere og mere til, både i hus, omgivelser, arbejde og de nye "vandringer".
    Kærlig hilsen til dig fra mig Nicole

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Nicole - tak for dine ord, der på smukkeste vis deler ud af dine overvejelser, hvilket jeg er taknemmelig for. Du har mange fine overvejelser.
      For ja, vaner kan give en rytme en struktur, eller de kan være en sovepude og snære og være hæmmende eller skadelige.
      Tak :)

      Slet
  10. Du skriver, at du lever langt fra alt. Måske lever du bare midt i alt. Det afhænger jo af, hvor man ser det fra.
    Tak for at vi må følge med i dit arbejde for at finde nye vaner. Der ser så hyggeligt ud hos dig.

    SvarSlet
    Svar
    1. :) Kære Eva,jeg lever lagt fra børn, butikker, venner og arbejde- men midt i min drøm :)
      Tak :)

      Slet
  11. det stämmer så innerligt mycket på mig just nu också - dessa ord! jag jobbar hårt på att försöka vänja bort invanda mönster i mig som jag inte mår gott av. men det är verkligen svårt vissa dagar! kanske det där med att lära gamla hundar att sitta :) men att verkligen jobba på det. varje litet steg genom dagen. att andas, att se, att leva...en sak i taget, lev och låt leva..sinnesro..många är de mantran jag säger mig själv. vi gör det tillsammans..parallellt..visst gör vi

    kramar lycke

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, vi gør søde Lycke- du og jeg , sammen :)

      Slet