tirsdag den 24. september 2013

Giv ikke op !

Jeg er pædagog. Jeg er ernæringsassistent. Det er jo faktisk ikke det jeg er, men de uddannelser jeg har taget. Job, jeg kan varetage og få løn for at gøre. Og det gør jeg så, altså arbejder og får løn for det....
Og jeg arbejder hårdt og mere end hårdt, som pædagog. Og det slider på mig. Ikke børnene, men alt det andet. Alt det, der bare ikke fungerer, trods samtaler og møder og aftaler. Jeg er slidt. Og træt.
Men har ikke givet op.
Jeg vil jo SÅ gerne dette, at arbejde i den lille børnehave på udkanten af Danmark. Jeg er god til mit job, ikke perfekt, men jeg gør mit bedste, hver eneste dag- forsøger at skabe smukke, gode rammer for børn og voksne. At lade dagens gøremål leve i en sund rytme og med glæden som følgesvend. Det burde ikke være så svært, som det er her. Jeg har jo prøvet det før, andre steder og mange gange.Jeg vil det gerne- give den lille børnehave det bedste jeg kan.  Men ikke for enhver pris.
 Jeg ser livet som en dyrbar gave, som skal leves i største respekt for mig selv og mine omgivelser.
Og uden respekt for, hvad jeg magter at gøre...Ja, så bliver jeg brugt op. Og dét gør jeg ikke mod mig selv igen !
Så jeg giver ikke op- men forsøger lidt endnu. Men ikke for enhver pris.
Og billedet, tænker I måske, hvad har det med hendes indlæg at gøre...?
Jo, ser I, i det er samlet al min taknemmelighed for den glæde og skønhed, der også findes i mit liv. Taknemmeligheden for gode venner, familie, natur og mit lille hus i skoven. Tænk et enkelt billede, bare knipset uden den store tanke bag, dog alligvel gemmer på så megen betydning.

22 kommentarer:

  1. Det lyder godt, at du forsøger lidt endnu, men ikke bliver ved for enhver pris. Vi skal nemlig huske på at lade dagens gøremål leve i en sund rytme med glæden som følgesvend. Dit billede er så fint, og tændstikæsken minder mig om en har har, som min søn lavede til mig i børnehaven :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for dine ord.
      Jeg er lidt pjattet - jeg dekorerer altid mine tændstiksæsker :)

      Slet
  2. Ikke for enhver pris. Det lyder som om du gør dig umage, men husk på at du kun kan gøre dit bedste. Og hvis det ikke er nok og du mærker efter, så findes dér måske noget andet for dig et sted? Dejligt at du også har fokus på skønheden og alt det gode omkring dig, noget, som du jo altid tager med dig. Også hen i børnehaven. Men ikke for enhver pris.

    Håber det hele løser sig snart. Knus.

    SvarSlet
  3. Jeg siger også ikke for enhver pris din seje og kloge kvinde :-)
    Knus.

    SvarSlet
  4. Smukt skrevet - og vigtige tanker. Du gør dig umage og forsøger - for du vil gerne. Men du husker også fornuften "Ikke for enhver pris". Jeg håber at det lykkes at du finder lykken og glæden i dette...

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for dine ord, det er nemlig det jeg gør- jeg gør mig umage.
      Tak :)

      Slet
  5. Ikke for enhver pris, men noen ganger for en høy pris. For det må vi jo. Vi selger vår tid, vår kunnskap og våre krefter for å få penger til tak over hodet og mat på bordet. Sånn må det være. Det er ikke noe alternativ. Noen ganger er prisen høyere enn andre ganger,- sånn er det nok for store deler av jordens befolkning.

    Men ikke for enhver pris.

    Lykke til!

    SvarSlet
  6. Når du passer på dig selv, vinder du ved det - og alle dem du er noget for, vinder også.
    Hvis du ikke gør, mister du noget af dig selv - og alle må klare sig med mindre af dig.
    - Det er den pris du ikke må lade det koste.
    De bedste ønsker

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var meget fint sagt !
      Tak for de ord :)

      Slet
  7. Det du sier er så sant, Miri . Ikke for enhver pris.
    Jeg er der for tiden, jeg også.........
    Det er synd vi trenger alle de pengene, for i det hele tatt å ha et sted å bo, spise og betale regninger .
    Hadde det ikke vært for dem, hadde livet mitt vært helt annerledes.
    Men så får man gjøre det beste man kan ut av det man har.
    Men , ikke for enhver pris.
    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, vi må få det bedste ud af det.. Og være tro mod os selv !
      Tak for dine ord :)

      Slet
  8. På mit arbejde arbejder vi med lp-metoden, som blandt andet sætter fokus på de ting, vi kan gøre noget ved og ikke på de ting, vi ikke kan gøre noget ved. Det er nemlig de sidste, der kan fylde og tynge. Nogen gange kan det være godt at se verden gennem de briller. Specielt når man arbejder med (små) mennesker. Jeg har i hvert fald oplevet, at fokus ændrede sig og at det var en lettelse i det daglige samarbejde også.
    Nå, men nu ved jeg jo slet ikke, hvad du tumler med, men måske er du sådan én (som de fleste, og mig selv), der gerne vil gøre DET HELE bedre, - også børnenes hjemmesituation og verden. Måske er du ikke, men nu fik jeg da tænkt lidt tanker her fra morgenstunden.
    God dag til dig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ip - det lyder spændende. Det er godt at have nogle redskaber at gribe til.
      Og tak for dine morgen ord :)

      Slet
  9. Det er hårdt at altid ville gøre sit bedste. Vejen frem er nok som Eva skriver at 1. finde de ting det ikke nytter at holde møder om, og så lukke øjnene samt 2. være bevidst om, at selvom man ikke skal flygte i vild panik, så er man nok på vej et andet sted hen, så snart en dør åbner sig.

    Børnene har jo ingen glæde af dig, hvis du bliver helt slidt ned, og du har heller ikke. Du må sætte varetægten og plejen af dig selv først, ellers har du ikke noget at give videre af - og jeg ved du ved det, men det kan være svært at få taget de dybe åndedrag når man står midt i det. Men prøv - der er nok ingen børn som dør eller går krøblede gennem livet fordi du slækker lidt på dine egne kvalitetskrav. (haha - jeg gik i en virkelig dårlig børnehave, måske jeg skal skylde mine særheder på pædagogerne?!) Vælg dine kampe!

    SvarSlet
  10. En anden tanke, som jeg selv bruger af og til hvis jeg trænger til at holde gnisten ved lige: Dit kald i livet er ikke nødvendigvis dit job.

    Der er jo den mulighed, at man for at skaffe smør på brødet laver noget helt andet end det, man troede var interessant. Og nogen gange bliver man overrasket - enten bliver det interessant, eller det er nemt at lægge det fra sig ved fyraften, måske gør de gode kolleger at man helt glemmer at kede sig over det, der udføres for at få sin løn. Og når så den del af dagen er overstået har man HELE sin fritid og sin energi til at gøre lige det man er allerbedst til eller som får ens hjerte til at synge.

    M.a.o. tænke ud af jobkassen og vælge den indkomst som trækker færrest veksler på din energi. Jeg ønsker dig lykke til!

    SvarSlet
  11. Undskyld, jeg er vist rigtig i hopla i dag, men jeg læste netop dette, præcis som jeg var på vej ud af stolen, og tænkte at det (også) måtte være til dig: "Trying to micromanage every little thing every moment is stressful. Life should be touched, not strangled. Sometimes you’ve got to relax and let life happen without incessant worry."

    SvarSlet
  12. Dejlige Pia , hvor er det vidunderligt at komme hjem til alle dine kloge ord, der både sparker, trøster,giver op og åbner op for nye tanker !
    Tak :)

    SvarSlet