tirsdag den 5. november 2013

Uden mad og drikke..

..duer helten ikke.
Helten er så mig :) En af hverdagens mange helte, ikke sandt. For vi er sørme helte, os kvinder, der skal få et liv til at gro og blomstre i disse moderne tider, der er så fyldte med valg og muligheder.
Jeg har et meget enkelt liv. Der er mig og mit hus. Og etløn arbejde. I hverdagen. Jeg synes min hverdag er hård, jeg har ellers skåret fra og overvejet op af vægge og ned af stolper, for at skabe mig en enkel hverdag. Og ja, den er vel også enkel, men også hård- hård i betydningen, at jeg er T R Æ T, når jeg kommer hjem fra arbejde.I krop og sind og sjæl.
Men huset skal varmes op og der skal laves mad. Lige meget hvor træt jeg så er.
Jeg prioriterer god mad, for det fortjener jeg. Jeg skal passe på mig selv, give min krop brændstof og glæde mine sanser. Jeg gider ikke spise mad, der ikke giver mig glæde. Jeg gider ikke putte mad i hovedet, der ikke er lavet med respekt og kærlighed. For det fortjener råvarerne og det fortjener jeg. Det var med stor respekt og glæde, at jeg plukkede året aller sidste squash - lille af figur, men stor i smag.
At tænke på mad, at lave mad og ikke mindst, at spise mad - det gør mig glad.Og det er det, jeg siger til mig selv, når jeg næsten ikke orker at gå igang i det dejlige køkken. Men der er ingen andre der kan gøre det, og jeg har brug for den gode mad og jeg hygger mig jo også med det, når jeg først får tændt for P1 og fundet råvarerne frem.
At strikke lapper til de gamle slidte vanter, så de kan bruges, indtil de nye er strikket færdig, det giver mig også en stille glæde. Og så giver det  mig en følelse a la Pippi. Spørg mig ikke hvorfor- men føler mig lidt Pippi agtig med de gamle lappede vanter- og dét er en fin følelse.
Nu kalder brændeovnen på brænde og jeg vil drikke den sidste tår kaffe og se at komme i gang.
I aften vil jeg mæt og glad, sætte mig i min sofa, slå op til den anden vante, tænke lidt over begrebet tid og hvordan jeg bruger den og hvor den bliver af (mit yngste barn bliver 22 år på Mandag..) og jeg vil tænde for mit tv og bare s l a p p e af.

25 kommentarer:

  1. hej raraste vännen! har varit borta från datorn i en vecka och det har gjort mig gott. nu känner jag hur mycket jag saknat. särskilt när jag kikar in här hos dig..*** tycker så om din tanke på det enkla livet, och jag försöker så också. varje dag känns som en resa för mig denna höst. och här hos dig känner jag hur jag kommer framåt. tycker om dina vantar. jag har glömt hur man stickar. oj hur jag vill sticka nu..
    Kikar in mer sen, men nu vaknar Liten söt..

    kramar Lycke

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg savner dig når du er borte ! Men forstår så godt behovet for at være væk :)
      At strikke giver mig en ro til at tænke, eller se tv eller bare slappe helt af.
      Knus den lille store dreng :)

      Slet
  2. Jeg tror lige som dig, at et liv i enkelhed giver den største glæde. Og at god mad er med til at gøre os sunde og stærke. Lige nu står vi her hos os og snitter grønkål til aftenens salat, og om lidt vil vi tænde op i brændeovnen :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Enkelhed giver glæde - meget smukt skrevet !
      Grønkål er bare godt !
      Nyd jeres aften :)

      Slet
  3. I forbindelse med flytning sidste år fik jeg ryddet grundigt ud og der var basis for en enkel start.
    Jeg kan mærke, at der langsomt igen fyldes op og samles til huse. Bare jeg orkede at rydde af vejen.....

    Men jeg orker at rydde køleskabshylder, - elsker at forkæle mig selv med god mad og stille aften.

    SvarSlet
    Svar
    1. En flytning giver tit overskud til at skabe nye ritualer, nye vaner, nye måder at tænke og leve på, men vi må holde fast og bevare fokus, ellers skrider det ud, i daglige dagens hårde liv.
      Håber du råforkæler dig selv i aften :)

      Slet
  4. Hej Miri
    Desværre får jeg ikke kommenteret meget her, men må fortælle at jeg elsker at få lov til at kigge ind i dit lille univers. Der er så meget varme og tænksomhed og jeg genkender så mange af de ting, som du skriver om.
    Jeg giver dig ret i at hverdagen sommetider er hård. Mange morgener trækker hjemmehyggen så meget, og det er svært at bevæge sig ud i dagen- særligt når vejret viser sig fra sin mørke og barske side. Men tænker tit, at taknemmeligheden og glæden bliver desto større ved at gennemleve det hårde og svære. På min tur i metroen om morgenen kan jeg nogle gange blive ramt af glæde indeni ved at se på alle de andre hårdtarbejdende mennesker, der ligesom jeg selv, står træt på vej til arbejde. Fordi vi er i samme båd, vi gennemlever det og fordi jeg husker, at dagen faktisk tit bliver rigtig ok alligevel.
    Selvfølgelig skal hverdagene ikke være FOR hårde, for så tror jeg netop det er svært at være taknemmelig..
    Og ja, hvor er det vigtigt at være god ved sig selv. Gid jeg havde lige så meget madlavnings snilde og- entusiasme som dig, for jeg synes dælme det kan være svært at lave fantastisk, inspirerende mad til mig selv hver dag, når jeg bor alene☺
    Kærlig hilsen Dorthe

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Dorthe, hvor er jeg glad for du skriver i dag :) 1000 tak for at dele dine overvejelser og tanker- det beriger mine. Og synes dine ord om din metro tur er så fine og en smuk måde at gribe hverdagen.
      Håber du vil skrive mere herinde :)

      Slet
  5. Jeg er fuld af beundring over at du fået LAVET maden på trods af.. Det gad jeg altså godt kunne også. Du er sej og iøvrigt.. det er skønne vanter du cykler rundt med ;-) Især da dem med lapperne hihi. De gør hverdagen lidt sjovere synes jeg da

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak :) At nogen synes jeg er sej :)
      Du er også sej !

      Slet
  6. Noen ganger kunne jeg ønske jeg levde på landet, enkelt, uten alt det som hverdagen fylles opp med. Det høres jo veldig idealistisk og romantisk ut....men det er også hardt, som du sier. Jeg er så lei av alle krav som stilles for kun det å leve, i denne hektiske hverdagen. Alle ting man må ha, som samfunnet krever.
    Vi har også kuttet ned.....vi har ikke aviser, ikke en moderne kaffebrygger eller en nymotens ovn. En billig

    bil som humper og går, ellers må vi gå eller ta buss. Og vi laver det meste av maten selv.
    Jeg laver mange ganger store posjoner

    SvarSlet
  7. .........som varer litt lenger, så kan man bare komme hjem fra jobb og varme den ferdige maten, og spise når man er veldig sulten.
    Jeg lapper også sokker og vanter. Neste gang må du forsøke å hekle en sirkel og sy den på hullet. Det blir også pent og pippiaktig. Og en fin forsterkning på en sokkehel.
    Og så er det jo morro å lage sitt eget tøy, og gi gaver bort, som man har laget selv.
    Ha en deilig kveld, Miri . Jeg skal kjøre til og fra i hele kveld med ungdommen........ Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg forstår SÅ godt lysten til at flytte langt væk og skabe et enkelt liv. Men det kræver mange tanker og mange bevidste valg og fravalg og er ikke let. Jeg lever ikke det liv- men ville gerne, men tror ikke jeg kan magte det, så længe jeg er alene. Men samtidig er jeg jo også glad for det penge købe- jeg elsker jo god vin og en smuk kjole :)
      AT lette sin hverdag ved f.eks at lave store portioner, er en rigtig god ide ! Ligeledes dine forslag til lapper :)
      Tak for at dele dine overvejelser og tanker.

      Slet
  8. Jeg tror nok jeg på en eller anden måde ville finde noget med 4 hjul til at hjælpe på det med trætheden. Det kan også blive så simpelt det hele at det bare er til besvær.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tja, en bil ville gøre hverdagen meget lettere, den giver en frihed og giver mulighed for udflugter ud i det blå. Men den koster mange penge, både at købe og vedligholde og kræver et kørekort :)
      Og jeg har hverken penge eller kørekort :)

      Slet
  9. Det er så klogt at prioritere mad højt. Dels fordi det giver glæde og dels fordi det giver brændstof til kroppen, som du skriver. Jeg har det på samme måde - det er egentlig så hyggeligt at gå og lave mad, mens man hører musik eller radio... man skal bare lige i gang... :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. :)
      Man skal nemlig bare lige i gang :)
      Og glæde kommer bare snigende og mundvandet løber til :)

      Slet
  10. Forstår dig så godt - og er enig: mad skal der til, den skal være hjemmelavet og gøre os glade :-)
    God dag til dig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Netop mad skal også gøre os glad :)
      Tak og i lige måde- her holdt regnen skam pause noget af dagen !!

      Slet
  11. Du er også sej som Pippi, og lever et liv som mange drømmer om derude i skoven. Jeg ville også være træt, hvis jeg stod op kl. 5.00 om morgenen:) Måske skulle du gøre som sønnike og jeg siger til dig, få dig en el-cykel eller en knallert, det kunne hjælpe på den fysiske træthed og du ville bruge mindre tid på transport. Den mentale træthed har jeg også efter arbejde på den her årstid, og jeg lægger mig 15 minutter på gulvet med fødderne oppe, klassisk musik i ørerne og dybe vejrtrækninger, og så er jeg klar til resten af dagen:)

    SvarSlet
    Svar
    1. Men jeg kan ikke løfte en hest ! :)
      God ide, at smide dig med god musik- måske jer skulle overveje det...
      Det der med knallert/elcykel glider jeg let henover, som du sikkert har bemærket - ha ha :)

      Slet
    2. Kan du ikke løfte en hest!!! Er det noget du tror, eller er det noget du ved ;)

      Slet
    3. Du har ret (igen) - det er noget jeg tror, for jeg har faktisk aldrig forsøgt :)

      Slet
  12. Dejligt indlæg. Selvfølgelig er du træt - lang tur på cykel i al slags vejr, masser af arbejde og så lige en laaaaaang cykeltur igen. Jeg synes du gør det godt - rigtig godt faktisk. Super sejt, at du får lavet mad hver dag, det er der vist ikke mange der gør, især ikke hvis man er ene om det! Det er godt at mærke sin indre Pippi - hun er sej, farvestrålende, energisk, fyldt med ideer, finder glæde i de små ting og klør på! Livet er af og til op ad bakke - du er god til at finde det lyse!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for dine ord ! Jeg sidder her og bliver rørt og glad og føler mig lidt sej, trods alt- tak søde du :)

      Slet