fredag den 20. december 2013

At trænge til at læse en bestemt bog

Jeg har det med mad og jeg har det med bøger. Og vel også med film og musik.. Men mest med md og bøger. Jeg kan trænge til at læse en bog igen. Og igen og igen. Trænge til lige præcis den stemning, de ord, de oplevelser en bestemt bog giver. Der kan gå flere år imellem jeg genlæser , men jeg har mange mange bøger, som jeg læser mange mange gange. Nu trænger jeg til at genlæse denne - kvindeliv , om at tage ansvar for sit eget liv. Amerikansk, fra min tidlige ungdom - en stemning jeg trænger til :)

12 kommentarer:

  1. Det kunne jeg helt bestemt lære noget af, for hvor der været mange gode oplevelser med bøger, men jeg glemmer hvilke, og haster videre på jagt efter nye bøger - hm! Nu fik du mig til at tænke lidt over det :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Søde Helle - jeg sluger også bøger , og drømmer om nye. Mange bøger har jeg dog i min reol og så er der masser af muligheder for gensyn. Og bøger oplevelses forskelligt for hver gang de læses, synes jeg :)

      Slet
  2. Herligt at genopleve en dejlig stemning og måske "veksle" den til en ny.
    Jeg genlæser også gerne og finder nye sider af bogen (og måske af mig?;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er enig Dorthe, for jeg oplever også at bogen er forskellig hver gang jeg læser den :) Spændenede at bekendtskabet udvikles :)

      Slet
  3. Jeg har også en del bøger, som jeg har læst flere gange. Andre kvinder har jeg nu aldrig læst - men jeg kender den godt, af navn altså.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har også bøger jeg læser mange gange fordi de udvikler sig for mig - denne genlæser jeg "bare" igen og igen, fordi der er en stemning i den, som jeg i ny og næ søger :)

      Slet
  4. Jeg har det på samme måde - at indimellem er der nogle bøger, som jeg trænger til at genlæse. Sådan har jeg det nu med Herbjørg Wassmo's triologi "Dinas bog, Lykkens søn og Karnas arv". Dem finder jeg frem i dag, når jeg kommer hjem og skal holde en tiltrængt ferie...

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er netop kommet hjem, har tændt op og brygget kaffen med kardemomme, fundet peberkagerne frem og har FERIE ! :)
      Hendes triologi bor også hos mig og jeg er helt enig, den kan sagtens genlæses- og jeg oplever dem faktisk forskelligt fra gang til gang..
      Rigtig god ferie :)

      Slet
  5. Kender ikke bogen, men det lyder til, at den er værd at stifte bekendtskab med :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Bogen er ikke livsomvæltende litteratur, men ganske fin :)

      Slet
  6. Du kan tro, at jeg har det på samme måde. Bøgerne er mine venner, og jeg elsker at omgive mig med dem. Hvis jeg skulle vælge nogle få yndlingsting ud, så blev det bøgerne (ikke så få endda!), keramik og fjollede dyrefigurer.. :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Åh jeg kender det :) Bøger ! Har virkelig svært ved at luge ud i mine.. :)

      Slet