fredag den 6. december 2013

Fri Fredag

Jeg er hjemme og i god behold. Det stormer stadig vildt meget her på Udkanten af Sjælland. Men jeg er hjemme og alt er godt.
Jeg har engang været syg af stress. Udbrændt, blev det kaldt. Jeg har haft Angst. Jeg HAR Angst, for den vil altid følge dig, når du har haft den, men den fylder kunne ganske lidt i mit liv nu. Jeg er meget bevidst om, hvordan jeg har det, mærker efter og prøver virkelig at lytte til de signaler min krop og mit sind sender mig.
Det kan være svært at få mulighed for at reagere på de signaler, når du er i lønarbejde. Meget svært, for der er mange mennesker, der er afhængig af dig.
Mit sind har vist mig mange tegn den sidste uge og nu har jeg handlet - jeg er blevet hjemme. Jeg holder fri i dag. Og jeg har sagt det lige ud til min leder- at jeg kunne genkende stress spøgelset åndedrag og jeg måtte tage en time out Fredag. I dag. Fri Fredag.
Jeg er heldigvis ganske klar over, hvorfor stressen her. Nu må den bare tages alvorligt og det kan kun gøres ved samarbejde på arbejdspladsen. Ændringer og justeringer. Jeg er fuld af fortrøstning. Det skal nok gå.
Og så er jeg lidt stolt af mig selv, fordi jeg meldte ud og fra. Det er svært for mig at acceptere at jeg ikke er stor og stærk og sej og kan klare alt. Men det kan jeg ikke. Jeg er mig og det er faktisk godt nok. Det siger jeg til mig selv og prøver så på at lyde sandfærdig :)
 Fri Fredag.

29 kommentarer:

  1. Det er som det er. Det er mitt mantra for tida, og jeg synes det gjør meg godt å minne meg selv på det så ofte som mulig. Pust godt på fredagen din!

    SvarSlet
    Svar
    1. Gik godt mantra :) !
      Jeg slapper af kan du tro- tulle bare rundt og lytter til stormen :)
      Tak.

      Slet
  2. Godt du stopper op! Det syntes jeg er det sværeste... Jeg har meget svært ved at acceptere, at jeg ikke kan køre i det tempo jeg gerne vil. Håber en fri-fredag kan være med til at få fornemmelsen i kroppen til at forsvinde. Dejlig weekend til dig :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Tina- jeg håber ved at stoppe helt op og få roen til at gøre intet, at jeg kan få lidt luft og kræfter til at ændre hvad ændres kan..
      Hvorfor tror vi dog, at vi skal kunne det hele og mere til ?.....
      :)

      Slet
  3. Du er nok en klok kvinne. Selv synes jeg det er veldig vanskelig å kjenne etter hvordan jeg har det, jeg prøver å øve på det og lærer sakte men sikkert. Men jeg er god nok som jeg er, har omsider lært meg å ikke stille så høye krav til meg selv - og det er deilig!
    Ønsker deg en fredfull dag med masse hvile for sjel og sinn og kropp.
    Her midt i Norge har vi fått masse snø og det er hvitt og vakkert ute. Jeg øver på å like vinteren og på slike dager er det ikke så vanskelig..
    klem fra Berit

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Berit, tak for at dele dine tanker om dette emne- jeg holder af at høre andres tanker og erfaringer, jeg kan bruge dem i mit liv, i min tilgang til at skabe mig et liv, jeg kan trives i.
      Der lyder smukt med sne- jeg holder meget af sne og frost, den klare himmel og sol :)

      Slet
  4. God fri fredag til dig, godt at du lyttede til dig selv :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Lene - ja, jeg lyttede og fik sagt fra- klapper mig selv på skulderen :)

      Slet
  5. Det giver jo ikke mening, at vi skal være stærke og seje nok til at klare det urimelige tempo og krav derude i samfundet. Det er vi slet ikke bygget til.

    SvarSlet
    Svar
    1. Næ, du har ret.. Og det er sørme nogen gange svært at sætte fingeren på HVAD det så lige er, der stresser.... Krav og tempo og forventninger...
      Tak :)

      Slet
  6. kæreste Miri
    Ååååhhh .....
    Jeg havde det lidt på fornemmelsen :( at stressen var på lur ...- jeg synes det er så super sejt at du har fået sagt fra, og ærligt fortalt hvorfor .... jeg håber så meget at der sker ændringer til det bedre .... du har fortjent fantastiske arbejdsforhold ..... Jeg sender dig al mulig styrke- varme tanker og kram og pas godt på dig selv søde ven
    kæmpe kram

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak :)
      Vi fortjener alle det bedste :) Og vi må selv tage ansvar for at skabe det- selv om det ikke altid er lige ud af landevejen :)

      Slet
  7. Hvor er du godt, at du mærker efter - og meldte ud og sagde fra! Jeg har selv været syg af stress, og der er ingen, der takker os, hvis vi kører os selv helt ned.

    SvarSlet
    Svar
    1. Nej, netop - der er ingen der takker os- og ingen der har glæde af en nedkørt medarbejder...
      Tak :)

      Slet
  8. ååh kära du! så väldigt bra och klok du är! älskar att höra *** och känner så väl igen..skulle behöva en paus från allting här också. får man ta pauser från familjeliv med småbarn? jag ler..tänker på hur sällan jag ens viker från huset. men blir lite rädd när man känner det som om man håller på att gå i väggen när man inte ens har ett jobb! Har haft paus igen från datorn ett tag. men blir alltid lika glad och känner mig så hemma att kika in hos dig. Man måste lyssna till hur man mår. säger jag till oss båda. Går meditationskurs på torsdagar..skulle behöva den varje dag. meditationen..om du bara kunde sitta här med mig och yogite och lugn musik och meditera.

    varm fredagskram Lycke

    SvarSlet
    Svar
    1. Sødeste Lycke, du skal vide at jeg har meget stor respekt for dine pauser fra blog og computer..Men jeg savner dig når du er borte !!
      Hvis jeg var en sej og modig kvinde flyttede jeg til Sverige. Hvis jeg var stor og stærk og sej, så kom jeg og besøgte dig. Knus fra mig :)

      Slet
  9. godt du mærker efter og passer på dig selv ... og nej vi er ikke supermænd :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. tak, søde du- jeg ville gerne være en superwoman... :)

      Slet
  10. Det er vigtigt og godt at du mærker efter. Og passer på dig selv.
    Dejligt du kunne tage en timeout fredag.

    Knus

    SvarSlet
  11. Hverken du eller andre har glæde af, at du går ned med stress, så det er så godt, at du kan melde fra og tage en pause. Det burde flere gøre... :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Mia. At være åben omkring det, har været en beslutning jeg har taget. Jeg flyttede for at give mig selv nogle nye muligheder, så skal jeg ikke lade mig falde i de samme huller..

      Slet
  12. Du er en klog og modig kvinde. Arbejdsmarkedet er ikke indrettet til kloge, modige og skrøbelige kvinder, men du viser vejen. Jeg håber, du møder anerkendelse på din arbejdsplads. Faren er jo, at andre tænker :"Nå, jeg kunne da også godt bruge en fridag", - det kræver en god leder at give plads til at tage stress alvorligt.
    God weekend.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak. Skrøbelig - du er nu den anden inden for relativt kort tid, der har sagt det om mig..Skrøbelig, i skrøbeligheden ligger en styrke, hvis du ser den i øjnene.
      Og du har ret- der er en fare ved denne sygedag- men det er ikke mit problem.
      Jeg kunne" bare" have stukket en løgn om maveonde eller andet, men tror på ærlighed mellem mennesker. Der er jo noget galt, når stress opstår og det må arbejdspladsen i fællesskab ændre.
      Og en rigtig god weekend til dig :)

      Slet
  13. Det er en vigtig mission at være åbne omkring vores sårbarhed - som modvægt til at alle som tror de andre er så seje og stærke og derfor prøver det umulige. Og så pacer vi allesammen hinanden frem mod afgrunden på en løgn.

    Hellere sart end lemming.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for dine ord, Pia ! Nu ranker jeg mig igen :)

      Slet
  14. Så godt å høre, at du tok deg selv på alvor, og ble hjemme.
    Vi er mange kvinner som har " flink pike syndromet", og så brenner vi oss selv ut, og får ikke noe igjen for det.
    Så håper jeg du får samlet krefter i helgen, og at din arbeidsplass vil følge deg opp. Det skal de faktisk gjøre. Lykke til.
    Og nyt nå helgen. Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for dine ord Sylvia :)
      Lidt opbakning, det har jeg brug for - jeg jeg nyder skam denne weekend- lige nu sner det !

      Slet
  15. Jeg ved det er svært at sige fra, at lytte til sig selv og tilsidesætte den dårlige samvittighed overfor alt det, der ikke bør være vigtigt. Derfor er det også så meget mere sejt at du gjorde det, sagde det og handlede.
    Jeg håber der bliver lyttet og handlet og forandret :)

    SvarSlet