tirsdag den 3. december 2013

Julepynt


Jeg har boet i det lille hus i skoven i 5 måneder. Kender til livet og tilværelsen her. Har skabt mig rutiner og vaner. Indrettet mig. Men alting er åbent, hvis vi er åbne for det. Traditioner kan forvandles og fornyes, hvis vi ønsker det. Jeg fornyer ikke meget omkring julen, for den fungerer for mig og mine. AdventsKransen er dog meget enkel i år. Kunne mærke at det var det den skulle være. For mig skal julen kun være til glæde- et glædes tilskud i den mørke tid. Ingen burde og bør eller stress og jag. Det handler om at tage beslutningen og tog den for uendelig mange år siden. Og ja, jeg har ikke små børn :)





26 kommentarer:

  1. Sådan. Glædestilskud i den mørke tid, tak for påmindelsen :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Selv tak _ bliver sørme så glad, når du kan bruge min skriveri til noget :)

      Slet
  2. Jeg kan ikke blive mere enig med dig Miri, julen og den skønne tid vi er i skal nydes og ikke løbe i kap om alt og ingenting.
    Hvor er din adventskrans smuk:)

    Knus og kram herfra

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak søde du - ja, vi må virkelig prøve at finde på alle de måder vi kan, der giver os glæde :)

      Slet
  3. Meget fin og smuk adventskrans. Jeg elsker din julefilosofi, det er lige præcis sådan det skal være med julen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Må indrømme at det vist er den "krans" jeg er sluppet hurtigst over- men det var lige den, jeg havde lyst til- i år :)

      Slet
  4. ja ro og glæde <3
    Jeg har dog travlt med at indfarve silketørklæder med en japansk teknink - shibori. Jeg skal på julemarkedet 7.& 8. dec.
    I dag vil jeg finde tid til skrive om det på bloggen.
    Nej egentlig ikke travlt - arbejdsomt og sjovt :)
    Kh Thea

    SvarSlet
    Svar
    1. AT have det arbejdsomt og sjovt-det er en vidunderlig tilstand :)
      Held og lykke og god fornøjelse med julemarkedet- jeg holder faktisk meget af julemarkeder.

      Slet
  5. Fre' og ro - jo ældre man bliver, jo mere skønner man nok på det :-) - din krans er sød og fin.

    SvarSlet
    Svar
    1. Bestemt, og dog synes jeg de yngre også burde stræber efter det- især hvis de har børn. Fordybelse og ro- ingen dårlige sager at give videre til sine børn og så i December :) !

      Slet
  6. Så fin og enkel krans du har lavet, Miri.
    Jeg har enda ikke funnet noen juleting frem, men jeg har da bakt julekaker !!!
    De rekker visst ikke til frem til jul, for jeg er langt nede i boksen allerede ;)
    Ha en fin ettermiddag.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak :)
      Julekager- mums, så har du også det vigtigste- ha ha :) Jeg har netop købt ind til brunekager- så jeg vil bage på Lørdag- og jeg kommer til at bage mange gange inden jul, for når de er i huset, så spiser jeg dem :)

      Slet
  7. Fine svampe i din adventskrans :-) Julen har med årene også gjort mig klogere på nogle områder, men af og til falder jeg i alligevel.
    Må din eftermiddag blive hyggelig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Du er også en handlekraftig kvinde med krudt i rumpen, så tror det måske er ekstra svært for dig :)

      Slet
  8. Skøn adventskrans og hvor har du ret - julen skal være til glæde og uden stress og jag :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak :) Og jeg ved godt det er nemt for mig at sige, mig gamle dame uden småbørn :)

      Slet
  9. Åh ja, det er så nemt med den jul når man ikke har børn. Vi lader bare helt som ingenting!

    SvarSlet
    Svar
    1. Ahr, jeg lader dog ikke som ingenting- er bestemt en del af det hele og kan også rammes af al halløjet, men kan stoppe op og tage det hele i mit tempo :)

      Slet
    2. Jeg har en sær, manglende forståelse eller behov for traditioner og ritualer. Det er ikke uvilje som sådan mod julen, kun når jeg bliver tvunget. Lys og småkager er der minsandten ikke noget i vejen med! Men vi skal lidt tættere på før jeg kommer i nissehumør, og den kommercielle del er jeg til gengæld meget modstander af, inkl. over-æderiet. Men eftersom folk ikke forstår at moderere sig, så har jeg måttet sige strengt nej til ALLE pligtbesøg, for hvis man siger lidt ja, så napper de hele armen og et ben med.

      Slet
    3. Julen er en sær tid. Der er mange forpligtigelser, mange forventninger og mange traditioner.
      Jeg tror virkelig på at vi alle skal finde vores måde at nyde December på og hvis julen ikke siger een noget som helst, kan man vel holde meget lav profil. Og tvang fører sjældent noget godt med sig :)

      Slet
  10. Nemlig; stress-fri og glædesfyldt jul!

    SvarSlet
  11. Nyt sted, tilføjelse af nye indslag, for nye steder har jo en anden personlighed end det gamle.
    Jul er for mig et lyspunkt i en mørk tid. Vi pynter op og gør dagene lidt festligere og det kulminere med en lille fest og nogle helligdage i familiens skød. Efterfølgende ka vi se frem til lysere dage, som vi byder velkommen med i træer og buske.
    Hav en dejlig dag Miri ☺

    SvarSlet
    Svar
    1. Kari, du ser julen på en rigtig smuk måde- tak for at dele den med os :)

      Slet
  12. Tænk om man kunne få ordineret et glædestilskud morgen og aften.......

    Forældre til små børn har et stort ansvar for at gøre december fuld af glæde men uden stress.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det ville være herligt :)
      Og jeg er enig igen- de bærer et stor ansvar... Og vi der arbejder sammen med børn kan så sandelig godt mærke kuller hos de små i denne tid..
      :)

      Slet