mandag den 2. december 2013

Sådan en Mandag Morgen

Mit hus er et gammelt hus og jeg har svært ved at varme det op i hverdagene, hvor jeg i sagens og arbejdslivets natur, ikke er så meget hjemme. Så her er koldt.Og mørkt. Sidder med en følelse af ikke at have lyst til at tage på arbejde. Jeg griber den følelse ved halsen, for det meste af mit vågne liv bliver jo brugt på at arbejde, så skal det altså være med en vis glæde. Jeg noterer omstændighederne ned. Hvad jeg kan ændre, hvad jeg kan forsøge at ændre og hvad jeg må acceptere, jeg ikke kan ændre.
Henter Morgens sidste kop kaffe og lader blikket vandre lidt rundt i min dejlige stue og bliver lidt gladere. Her er godt at være. Huskeseddel, YngsteDatters fine folderier venter på snor, en DalarHest skal foldes ud, julelysene er tændt. Livet er en gave, den skal vi værne om og gøre os umage med.
Lidt bevidsthed, et par lys og en god kop kaffe - kom an Mandag :)

26 kommentarer:

  1. Du bor så hyggeligt, Miri! Men det er ikke rart at fryse - hvad med en træpillebrændeovn? Den kører også, når du er væk og kan stilles til en bestemt temperatur.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, søde Gitte :)
      Jeg bor til leje, så....
      Og jeg er helt enig- jeg vil ikke fryse, så fyrer op og tænder elblæser :)

      Slet
    2. Åh, det er godt, du har en elblæser :)

      Slet
  2. Å ha det kaldt, er ikke godt.
    Jeg har det slik på jobb. Jeg vet jeg vil fryse når jeg er der......
    Noen dager har jeg ullundertøy på. Jeg må nok finne frem den lille ekstra ovnen vi setter på om vinteren.
    Jeg har to slike røde kulelysestaker som din, arvestykker. De elsker jeg. Tror jeg må finne dem frem nå.
    Ha en fin dag. Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Også her- altså uld yderst og inderst og rundt om :)
      Den kuglestage er fra min barndom, så den er særlig kær for mig- og knus tilbage til dig :)

      Slet
  3. Sender dig en tanke her mandag morgen. Det er ikke godt at fryse - har du ikke anden opvarmning end brændeovnen? Skal huset måske isoleres bedre?

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak :)
      Brændeovn og en varmeblæser. Badeværelset har gulvvarme. 1.sal el radiator.
      Problemet er nok at det er svært at få varmen fordelt- hvis stuen er varm er køkkent iskoldt.
      Godt jeg har uldtøj :)

      Slet
  4. Åh så fine tanker på en mandag morgen, og alt hvad er der er på dit bord, ville også gøre mig glad :) Måske de to handlekraftige kvinder der kommer på søndag,kan indstille timeren på dit varmeapparat, så det kan forvarme stuen om morgenen ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Du dejlige handlekraftige kvinde- jeg har, hvor utroligt det end lyder, selv fundet ud af at indstille den :) Og hængt forhæng op mod køkkenet, så stuen hurtigere bliver varm :) Så er der bare koldt i køkkent...Olivenolien var helt tyk i aftes :)

      Slet
  5. Mange medvinds pust og en håndfuld varme fra mig. Har du overvejet en gasbrænder? Det er ikke så kønt men virkeligt effektivt til at give lynhurtig varme når man kommer hjem. Jeg har selv brugt sådan en da jeg boede i et lille utæt hus og det er virkeligt skønt at kunne varme et enkelt rum hurtigt op når man kommer hjem.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak søde du :) Er lidt nervøs ved gas... Har undersøgt en sådan petroleumsovn, men den var dyr og det er svært at skaffe brændstof til den, når jeg bare har en cykel..
      Men jeg finder løsningen - på et tidspunkt :)

      Slet
    2. Man skal KUN bruge gasovnen til at varme op når man er der. Faktisk brugte jeg den kun til at give hurtig varme i ét rum når vi kom hjem og huset var hundekoldt. På den måde fik man hurtigt en god varme der hvor man var og så kunne man arbejde på varmen i de andre rum.

      Når du nu er alene kan det være en god ide kun at bruge et eller to rum i hverdagene, sådan gjorde jeg selv som helt ung.

      Slet
    3. Tak for dine råd , dem tager jeg til mig med taknemmelighed over din omsorg :)

      Slet
  6. Kære Du, jeg ikke kender.
    Jeg forstår din længsel - du ville ønske, at du kunne blive hjemme og bevare roen og nuet.
    Det kan jeg -og det er en gave, men også en kæmpe opgave. Her er ingen til at sprede glæde/ bekymring/inspiration end jeg selv. Jeg står selv for det hele, alt er mit ansvar.
    Tænk på , hvordan det ville være for dig?

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære du, tak for dine ord. Jeg tror alt her i livet handler om at finde den rette balance. Og den balance er forskellig for menneske til menneske, tror jeg. Jeg tænker og mærker meget efter om mit liv er i balance, og lige fortiden er det det ikke. Og derfor må jeg handle på det.

      Slet
  7. Kære Miri!
    Anonym beskriver det hele meget godt, sandt og tankefuldt.
    Sender dig et varmt knus.

    SvarSlet
    Svar
    1. Dejligt du kunne brug anoyms ord:) Godt at have disse kommentarer og dialoger der kan give noget.

      Slet
  8. Kender det fra mit hus, som ikke er gammelt, men dog opvarmet med brændeovn. Har skiftet sparepærerne i køkkenlamperne ud. De gav et koldt lys. Har fundet nogle, som give varmt lys ... banalt?
    Ja, men det virker :-)

    mvh Lone

    SvarSlet
  9. Bestemt ikke banalt- jeg har et meget anstrengt forhold til elsparepærer :)
    Varme og lys- 2 vigtige elementer i ens hjem, ikke sandt ?!

    SvarSlet
  10. Øv, det er det værste at fryse. Og det bliver hurtigt dyrt i El, hvis du varmer meget op med det. Jeg tror du skal tænke i noget varmeflytning, d.v.s. cirkulering af varmen, så der er varmt i de rum du har behov for. Jeg kunne svært godt tænke mig at dumpe forbi på lørdag hvis du er hjemme. Er alligevel i gl. Kalvehave til Yoga.... (c:

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det er ! Og jeg ved godt det er hundedyrt, men der er ikke så meget jeg kan gøre ved det...
      Jeg ved ikke helt om jeg er hjemme, men vi høres bare ved :)

      Slet