fredag den 31. januar 2014

At give op eller at gribe livet

 Jeg har måtte sygemelde mig med stress. Nu det sagt højt og lige ud. Jeg har vidst længe at det ikke var godt, har snakket med gode mennesker og taget beslutningen - at give op. Sådan følte jeg det, at jeg gav op og det på trods af, at jeg har kæmpet og knoklet for at få det til at leve og virke, det der arbejde.
Min sjæl, mit sind, min fornuft har vist det længe. Kroppen fortalte mig det skam også med søvnproblemer, hovedpiner, svigtende hukommelse, svært ved at koncentrere mig, mave problemer og jeg kunne blive ved. Men det orker jeg ikke. For jeg ved nu at jeg har taget den bedste beslutning for mig og mit liv.
Jeg kigger ikke frem lige nu, jeg prøver at være lige her, i skoven - i mig selv.
Det er mit liv og det er en gave, der skal behandles med respekt, ydmyghed, taknemmelighed og ikke mindst kærlighed.
Jeg har ikke givet op ! Jeg er holder en pause, ser mig omkring, prøver at finde den rette vej igen.
Jeg giver ikke op, næ jeg griber mit liv. Jeg går lange ture i Skoven, jeg plukker grene og ser dem springe ud, jeg kaster kilovis af solsikkekerner i gabet på sultne småfugle, jeg svøber mig i omsorg og selskab fra nogle få, men gode veninder, jeg taler med min børn, jeg fylder mit hjem med mine børn og mad og blomster, jeg løber en tur, jeg sætter kreative sysler på to do listen, jeg prøver at øve mig i at trække vejret, jeg prøver på at rive to do listen itu, jeg arbejder på evnen at sidde helt stille og så går jeg en tur igen.
Jeg gør mit bedste for at finde mig selv igen. For hvis ikke jeg gør det, så har jeg inviteret Angst ind i mit liv igen og den gæst har jeg slet ikke overskud eller lyst til at dele mit liv med.
Jeg vælger et liv, hvor der er plads til mig.


57 kommentarer:

  1. Kjære Miri
    Du tok den riktige beslutningen. Man får ingen takk når man ligger nede.
    Derfor skal du ta vare på deg selv, uten dårlig samvittighet.
    Ha en deilig weekend, og gjør det du har lyst til.
    Jeg sender en varm klem herfra.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Sylvia.
      :) Dine kommentarer betyder meget for mig.

      Slet
  2. Kære Miri,
    pas rigtig, rigtig godt på dig selv.
    Verden er så svær og smuk.
    Tusind tanker til dig!
    Knus...
    Ps. Der er forår i dine billeder. :-) Selvom det er vinter.

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Lotte, når jeg bliver stor vil jeg kunne skrive som dig ! Du kan virkelig skrive så smukt, så sandt og finde lige de ord, der er brug for.
      Tak fordi du skriver her hos mig.
      Og ja, der er nemlig forår, jeg kan mærke det er lige rundt om hjørnet, trods sne og frost :)

      Slet
  3. Det er så fandens med den økonomi at der ikke er plads til at være sig selv og værne om sig selv. Du har ikke givet op, du har givet slip, og lige i sidste øjeblik. Jeg har længe tænkt, at det bar den vej, men det er jo svært at råde på afstand.

    Håber du finder vejen frem, som er knap så bulet som før. Og at du kan nyde dit pusterum uden for mange spekulationer.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg forstår heller ikke at jeg ikke er gift med en dejlig RIG mand - ha ha :)
      Tak for dine ord Pia, de betyder meget for mig.

      Slet
  4. Du er den stærkeste lille skovtrold jeg kender, og jeg er fuld af beundring for at du vælger dig selv:) Og når du engang er tilbage på fuld kraft i din krop, så finder du et andet sted, med overskud og god energi, det ved jeg bare;) knus og kærlighed til dig

    SvarSlet
    Svar
    1. Søde Helle, jeg var aldrig kommet så godt på vej, hvis ikke det var for dig- tak :)

      Slet
  5. Kæreste Miri
    Hvor er du godt du fik stoppet op i tide - omend det var lige i sidste øjeblik ...
    Du ved præcis hvad du skal gøre - og gør det - passer på dig ... Og det er du den bedste til at mærke ...
    Sender dig et kæmpe kram og ønsker dig alt det bedste ... Hvor ville jeg snart gerne på gåtur med dig i skoven :)
    PS. Super fed vanter :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak søde Marianne, så langt væk, ja- det var i allersidste øjeblik...
      Du skulle være her nu, skoven er så smuk i sit hvide vintertøj :)

      Slet
    2. Og tak for at bemærke mine vanter- der er nemlig 2 inden i hinanden- her er koldt !

      Slet
  6. Kære kære Miri
    Er sikker på det er en god beslutning du har taget, er så glad for du passer godt på dig selv.
    Vi vil så gerne kunne besøge dig mange gange endnu :)
    Mange knus fra Jo

    SvarSlet
    Svar
    1. Søde Jo, det var for at sige det lige ud, den eneste beslutning jeg kunne tage, hvis ikke jeg skulle vælte helt omkuld....
      Jamen, I ved at I ALTID er velkomne :) Og du ville dåne hvis du så hvor smuk skoven er lige nu :)

      Slet
  7. Søde Miri, ingen tvivl om at du har gjort det rigtige for dig. Jeg kom til at se, hvad Lotte Frodighed havde skrevet: Verden er så svær og så smuk. Ja, det er den lige nemlig. Og nogle gange er vi nødt til at gøre det stik modsatte af, hvad vi egentlig har lyst til. Vi holder fast, når vi skal give slip. Men du har givet slip og derfor får du fat. Du griber dig selv og du finder din sjæl igen i langsomheden og de nære ting. Ønsker dig det bedste, det fortjener du.

    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for dine , altid velovervejet ord- det er godt at du skriver her hos mig :)
      Tak for dine ønsker for mig :)

      Slet
  8. Det kræver styrke og mod at gribe livet, mærke efter og gøre det der er godt for os. Så du er så stærk og modig, selvom det lige nu måske føles anderledes.
    Healende tanker herfra.

    Ps Elsker dine fjer :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak ! Jeg er meget glad for dine ord :)
      Mine fjer- efter jeg flyttede i skoven, har jeg haft et behov for at gemme de fjer jeg møder på min vej og de skænker mig glæde, når de står der i det gamle glas:)

      Slet
  9. At vælge dig er den bedste beslutning af alle. Du er sej og en stor inspirator... Tak, Miri...

    SvarSlet
    Svar
    1. Fik lige lyst til at sende dig denne Karen Bishop update: http://www.gamabooks.com/1.25.2014.html - Kh. JM

      Slet
    2. Tak fordi du er tilbage i mit Blogliv :)
      Jeg vil skænke mig, endnu en kop kaffe og følge dit link- tak :)

      Slet
  10. Kære Miri.
    Selvfølgelig giver du ikke op! Du tager vare på dig selv og det er rigtig godt.
    Der er ikke noget arbejde som er mere værd end én selv.
    Mange tanker i din retning. Ville ønske jeg kunne give dig et stort kram!

    KH
    Karina

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Karina :) Dine ord føles som et stort knus :)

      Slet
  11. Kære Miri. Rigtig god beslutning, kroppen lyver aldrig :0). Bogen mindfulness og medfølelse af Poul Gilbert er rigtig god. Første del er teori og andendel er øvelser. Han er psykolog, og forener vestlig tankegang med buddisme. Bare en ide, hvis du har overskud til lidt læsning. Rigtig god bedring. De bedste hilsner og tanker Mia.

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Mia, 1000 tak for dine ord og dit bog tips - jeg kender ikke til bogen og bliver straks nysgerrig :) Må lige ind og bestille på biblo.

      Slet
  12. Som du selv siger, gør du lige nu det bedste du overhoved kan gøre. Lyt til dig selv og den indre stemme Miri. Angst kommer jo netop når man ikke lytter, men fortrænger og skubber væk. Du har valgt den rigtige vej. God weekend herfra.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Marie- Louise. ANgsten har været en stor del af mit liv for nogle år siden og det ønsker jeg ALDRIG igen ! Så , ja, som du siger, jeg MÅ lytte til mig selv.

      Slet
  13. Du gir nok ikke opp. Trekk pusten! Det skal nok gå, skal du se.

    Ha en riktig god helg.

    SvarSlet
  14. Miri dine handlinger viser hvor stærk en person og kvinde, du er! Husk det :-) Det er ikke dig, der er problemet - det er den kasse, som du bliver forsøgt presset ned i. Jeg er sikker på, at du nok skal finde et job, hvor din personlighed og sjæl føler sig godt tilpas.

    SvarSlet
    Svar
    1. tak for dine ord- Christina, de giver håb og tro på at det nok skal gå og at jeg ikke er "for meget" :)

      Slet
  15. Har dyb respekt for din beslutning. Ikke mange er tro mod sig selv idag. De fleste hænger i - slukker for mavefornemmelsen og venter på et bedre liv. Der aldrig kommer. Men ikke dig - den stærke kvinde i skoven :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak. Jeg har også hængt i og forsøgt at ændre og forvandle- men når intet sker og jeg bare kan mærke at det ikke er godt..Så kan jeg ikke ! For som du siger, livet er nu !
      Stærk..Det der føles som svaghed, viser sig ofte at være fuld af styrke .)

      Slet
  16. En god evne du besidder........lytter til din krop, og jeg tror du også lytter til dit hjerte......ønsker dig rigtig god bedring......og al mulig held og lykke med at finde dig selv, så angsten ikke først kommer og finder dig (ved hvad jeg taler om).

    I denne kolde tid.......varme tanker fra mig!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for dine ord Betty :) Jeg er nød til at lytte og mærke efter, ellers bliver jeg rigtig syg igen. Har være der ude/nede, hvor jeg bare var låst af Angst. Da jeg fik et liv igen, besluttede jeg mig for ALDRIG mere !
      Tak for dine tanker:)

      Slet
  17. "det bedste er at gi op omsider / og pludselig mærke det hele begynde" er et af mine yndlingscitater fra "Det værste og det bedste" af Søren Ulrik Thomsen. Måske passer det lige til dig og din situation, det dukkede i hvert fald op i mit hoved.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for den lille smagsprøve af ord fra en klog digter !
      Tak for at skrive dem her til mig, kære Emma :)

      Slet
  18. Hvor er du blevet klog på dit liv. Du har lært gribe om og handle på de op- og nedture, du ved kommer. Så er man da kommet langt. Held og lykke med at være.

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Eva, tak for dine ord- jeg blev helt stolt da jeg læste dem :)

      Slet
  19. Åh kære, Miri, sikke noget, men godt du passer på dig selv! Jeg har selv været syg med stress - du gør det eneste rigtige ved at melde dig syg.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Gitte - jeg har nemlig også prøvet det før.......Så det magter jeg bare ikke igen !

      Slet
  20. Stor respekt. Så godt gået. Det glæder mig du lyttede til dig selv.
    Og så skønt du ved den bedste medicin er at leve i nuet. Gøre de ting der smager af glæde, begejstring. Være lige der hvor det er fantastisk. Det er når du er glad.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak :) Nemlig- glæden er den der viser vejen :) Balance for alt kan jo ikke bare være fyldt med glæde, men det burde det være på et eller andet plan..
      Tak for dine ord !

      Slet
  21. Jeg bed mærke i sætningen: "Jeg giver ikke op, næ jeg griber mit liv" Så smukt skrevet og netop en vigtig del af det hele. At selvom du stoppe op, siger fra, så opgiver du ikke, men griber dit liv. Tager fat i livet, som gør ondt og som skal heles. Det synes jeg er dejligt at høre.
    Jeg sender dig de varmeste tanker - og smiler, for jeg kan i skrivende stund se, at der også lige er dukket en kommentar op fra dig hos mig :o) Jeg får også dårlig samvittighed, men forsøger ikke at lytte til "burde" og "skal"

    SvarSlet
    Svar
    1. Vi må opmuntre hinanden til IKKE at lytte efter når burde og bør hvisker og tisker :)
      Tak for dine ord, kære Karina - jeg forsøger nemlig at stoppe op, trække vejret og tænke mig grundigt om, mærke efter og derefter...Tja, så håber og tror jeg, der må være en god løsning :)

      Slet
  22. Kære Miri,
    Rigtig god beslutning du har taget - og absolut nødvendig, som du også selv skriver :)
    I stedet for at lede efter jobbet, som passer dig, hvor du kan trives og være tryg og glad, så kan det jo være, at du selv finder din egen niche med tiden; at du selv skaber jobbet til dig, hvor du kan være fuldt kreativ og være dig og udfolde sig, som du allermest har lyst til. Blot en idé :)
    Og så kan jeg tilslutte mig Jeannette Mariae m.h.t. Karen Bishop, som virkelig er inspirerende og opløftende læsning.

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Marianne, mange mange tak for dine ord til mig- jeg tager dem virkelig til mig. Din ide om at jeg kunne skabe mit eget job - jeg blev helt glad og 2 sekunder efter helt tom for ideer.. Tak for at give mig noget nyt at tænke over :)

      Slet
    2. Velbekomme Miri :) - jeg er glad for at være til inspiration og jeg kender det med at blive helt tom for ideer, men det er kun indtil nye ideer tager form og de har brug for tid og timing for at modnes.
      Så lige nu er der sikkert brug for absolut stilhed i og omkring dig - det er jo også stadig vinter :) og så, når du har ladet op igen i dig selv, er jeg sikker på, at nye ideer står på spring, sammen med ny kreativitet - og en dag ved du, hvad og hvordan du skal gøre - ligesom når foråret afløser vinteren og alt blomstrer igen med forstærket skønhed og frodighed!

      Slet
    3. Hvor skriver du det smukt ! Og hvor vil jeg dog håbe du får ret :)

      Slet
  23. Jeg bliver vældig berørt af din historie. Man må passe på sig, der er kun een unik udgave af hver af os. Og meget næring at hente i naturen og gode venners selskab. Kærlig hilsen Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for dine ord- som faktisk rører mig, for du har ret, vi er unikke og vi må passe på os selv, der er nemlig ikke andre der gør det- tak :)

      Slet
  24. Pas godt på dig selv, Miri - håber du kommer igennem - jeg ved hvor meget du har kæmpet ..

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak- jeg føler mig slået noget tilbage..Ikke helt hjem, men tilbage. Heldigvis bor jeg her, hvor naturen er omkring mig og jeg har jord under mine negle og drømme i mit hjerte :)

      Slet
  25. Kroppen sladrer aldrig. Det er virkelig vigtigt at lytte til sandheden i kroppen. Det er godt, at du har sygemeldt dig. Det er sejt at du tager de alvorlige stresstegn på alvor. Du og din sundhed er det allervigtigste. Det andet er blot et job. Pas på dig selv og tak for din ærlighed!

    PS. jeg har delt lidt forskellige tips på min blog omkring hvad der hjælper mig til at stresse ned og passe på mig selv.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for dine ord ! Jeg tror på ærlighed og jeg øver mig i at tage mig selv alvorligt og se på mig selv med lige så stor respekt og kærlighed, som jeg møder andre med :)
      Jeg vil med stor nysgerrighed kigge forbi dig :)

      Slet
  26. Jeg synes det er sejt at turde give slip, at turde lytte til sig selv og at turde træde derud hvor alting er uvist.

    SvarSlet
    Svar
    1. Bestemt- men nogen gange har du bare ikke noget valg..Kroppen siger fra.

      Slet
  27. hade också behövt, helt ärligt! att vara arbetslös och söka jobb och få känslan av att ha gått in i väggen..haft en längre känsla så. lite bättre nu! Klokt beslut ***

    kramar Lycke

    SvarSlet