tirsdag den 14. januar 2014

Et godt blad

Jeg holder af at rejse med tog. Og gerne alene, mig og mit strikketøj. Bare sidde der og lade sig transportere gennem landskaber.
DSB  udgiver et månedsblad, jeg holder af at læse i. I dette nummer blev jeg optaget af en lille artikel om Tor Nørretranders. Han er faglitterær forfatter og en meget klog mand.
Han fortæller om bevægelse i stilstand ; " At leve er at rejse : Alle levende væsner tager en tur på en milliard kilometer rundt om solen hvert år - endda uden at kigge ret meget ud af vinduet undervejs. Så problemet er ikke at flytte sig, men at lægge mærke til, hvor man er. "
Kloge ord, der gav mig en aha oplevelse, et smil og noget at tænkt over - plus en god tog tur gennem Sjælland.

19 kommentarer:

  1. Sikke en fin betragtning.
    Jeg kører for lidt i tog.

    SvarSlet
    Svar
    1. :)
      Når jeg har valgt at bosætte mig langt fra alle mine kære, så er toget sagen :)
      (Har ikke bil :) )

      Slet
  2. Precis så är det ju!! Så självklart och så klokt - egentligen!

    SvarSlet
  3. I hastigheten läste jag "Uld & Se" och tänkte att det var en fantastisk tidning att få på tåget! ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ha ha - ja, et blad om uld ville være fantastisk at få med DSB :)
      Og ja, den der "selvfølgelig " oplevelse fik jeg også !

      Slet
  4. Ja, tænk engang hvor meget vi bevæger os...

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er svært at fatte. Sådan rigtig tage ind. Verdensrum og uendelig afstande.

      Slet
  5. Selv om jeg har med et magasin eller strikketøy de gangene jeg reiser langt med tog eller buss, må jeg hele iden holde et øye med utsikten.
    Om en uke skal jeg til Oslo med jobben, og må ta både buss og tog. Det er alltid like hyggelig.
    Godt å høre du også HYGGER på toget.

    SvarSlet
    Svar
    1. AT sidde dér og rulle gennem verden :)
      God tur !

      Slet
  6. Det er mange år siden, at jeg dagligt kørte med tog, men jeg erindrer bladet, du omtaler. Kan huske, at det var et lille højdepunkt i en travl hverdag... Tak for vise ord, Miri, som bragte mig på en lille rejse tilbage i tiden og som jeg vil bærer med mig ind i dagen...

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er glad for at kunne bidrage til en lille tidsrejse på en kold Onsdag :)

      Slet
  7. Et fantastisk godt budskab.
    Jeg har ikke bil, så det bliver med offentlig transport når jeg skal rundt, nyder disse stunder, jeg kan godt side en time og bare se det vi kører forbi, og det uden at mærke tiden.
    Ønsker dig en masse dejlige timer med DSB eller anden form for transport ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak :) Jeg holder skam af at rejse med tog, men det med at være afhængig af flere busser og skift og myldretid :(
      Men toget til og fra KBH , det holder jeg af :)

      Slet
  8. Vise ord, at være til stede, jeg øver mig stadig :) Især lige nu, hvor overvejelserne igen går på om vi skal flytte ud af byen eller blive. God dag til dig der allerede er flyttet ud, dit modige menneske;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Modig...Ikke et ord jeg vil hæfte på mig selv pt. Men tak :) Og tænk hvis du kom nærmere :)!!

      Slet
  9. Han siger mange gode ting, ham Nørretranders... ;-) Ligesom du holder jeg egentlig meget af at rejse med tog. Nu har jeg bil, men jeg er vokset op uden, så toget (og bussen) var fast transportmiddel de første 30 år af mit liv. Det er ret hyggeligt at have tid til at dagdrømme eller læse... eller strikke... ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er hyggeligt at lade sig transportere, men at have bil giver altså en helt anden frihed. Og ja, han er en yderst klog og sympatisk mand :)

      Slet
  10. Tog er hyggeligt! Flere burde tage toget, men alle har så travlt...

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, alle går rundt- næ snarere løber rundt og har travlt....

      Slet