torsdag den 2. januar 2014

Fastfood

 Sidste aften før hverdagen krævede fastfood i det lille hus, så maskinen blev fundet frem og gulerødder og rødbeder fik sig en tur.
En skrap dressing blev rystet.
 En stor- blande-det- hele sammen skål fundet frem mens græskarkernerne poppede på panden.
Quinoa kogt, jeg giver det ca og godt og vel 10 min og lader det stå og trække i mindst 5, i mens blev et æble hakket og jeg ledte, forgæves, efter bredbladet persille..
Det hele blev blandet godt i den store skål, hvor efter det hvilede sig i køleskabet, i en mindre skål.
Straks før spisetid blev champignon og lidt fint skåret porre stegt i smør og drysset med gurkemeje, røget paprika og stødte koriander, salt og sort peber. Æg blev pisket med lidt mælk og hældt over panden. Ost blev gavmildt lagt øverst og det hele boblede nænsomt, under låg, mens jeg ledte, forgæves, efter purløg.
Omeletten blev nydt til den hidsige råkost. Det smagte fint af hverdag og passede glimrende til den sidste rødvin.

18 kommentarer:

  1. Den allerdejligste form for fastfood :)

    SvarSlet
    Svar
    1. :) Det kan det bestemt være, jeg gider i hvert tilfælde ikke købe færdig mad.

      Slet
  2. Man kunne tro, det var et fortsæt, men det er bare Miri i køkkenet!

    SvarSlet
    Svar
    1. Ingen fortsæt her :)
      De har for meget smag af afsavn.

      Slet
  3. Omelet er fantastisk! Den kan varieres i det uendelige og fejler aldrig. Er vild med din version :-) Dejlig afslutning på ferien - Håber du har fået en blid start i dag.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hele sommeren spiste jeg omelet med dild og ost :) Og blev sørme ikke træt af det :) Jeg havde en blid start kun 6 børn, men synes alligvel det var hårdt :) Ha ha- skal vist lige tilbage i rytmen, bare det at skulle stå op klokken 5 igen....

      Slet
  4. Mmmmm.... Dette høres så godt ut.

    Du er så flink til å sette sammen gode ingredienser. Det høres bare helt fantastisk ut.
    Quinoa, er det en slags bønne, eller er det korn?

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg holder jo af enkel mad, der gør noget godt for krop og sjæl :) Det er faktisk et frø, der indeholder rigtig mange gode sager og så smager det fint og giver en god struktur i maden, lidt knas.

      Slet
  5. Nøj det lød lækkert ....håber du nydt din ferie og er klar til hverdagen
    Knus fra mig

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har nydt , men føler mig ikke helt klar..Jeg holder bare så meget af ferie :)

      Slet
  6. Lækkert, Miri... og tak for inspiration...

    SvarSlet
  7. Uhm, det lyder godt. Jeg elsker den slags hverdagsmad og skal om lidt i gang med en suppe a la "hvad jeg nu har i køleskabet"... ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Søde Mia - nogengange kan man næsten mærke hvor god maden er for een :)
      Køleskabs supper bliver ofte rigtig gode - især med godt brød til :)

      Slet
  8. Sikke farver! Her står den på de steaks vi opgav nytårsaften til fordel for ny-nedlagt rådyr.
    Godt nytår!
    Kram :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Grønsager er altså bare smukke ! Du har en jæger i familien :) !?

      Slet
  9. Ups, hvad hedder din maskine?

    SvarSlet