onsdag den 1. januar 2014

Have drømme

Jeg drømmer roser og frugttræer. Jeg drømmer om urtehave og bærbuske. Jeg drømmer om staudebede og lægivende, rumopdelende buske. Jeg har mange havedrømme ! Mange planer, som må blive virkeliggjort i sit eget langsomme tempo, da vækster desværre koster penge. Men at drømme om sin have,planlægge og skrive lister og tegne ideer og rum og oplevelser  den halve fornøjelse :)
Rosen var den sidste og vi tog den ind og den gav næring til nye drømme. At have en have igen er en af  mit livs store glæder.

24 kommentarer:

  1. Og nu fik du endelig din egen have, hvor du kan lægge planer - glæder mig til at følge havedrømmene blive til virkelighed :)

    SvarSlet
  2. En have er en kilde til glæde! Ja, drømme og planlægning er den halve fornøjelse, og besøg på planteskoler kommer lige bagefter. Jeg elsker planteskoler - kender bare ikke til begrænsningens kunst (men så er det godt, at pengepungen gør det)... ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Nej, planteskolen er et "farligt" sted :)
      Lige nu skumler jeg over at vækster er så dyre, for jeg har en stor tom have, der trænger til vægge og rum. Men drømme er gratis :)

      Slet
  3. Suser lige forbi med ønsker om opfyldelse af have- og andre drømme i det nye år.

    Skal du simpelthen ikke ud at rasere folks haver for stauder? Og ellers satse lidt på frø indtil der er kroner til de lidt større ting.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Pia- altid dejligt når du kigger forbi :)
      De mennesker, der er kommet forbi, har været søde at tage lidt med og jeg har kastet frø :)
      Trænger til buske, store buske som værn mod jæger og deres hunde, der tror de lige kan smutte gennem min have...Samt til at skabe mindre rum i en stor åben have.

      Slet
  4. Den er så smuk, din rose. Og hvor jeg glæder mig til at se dine planer. Godt Nytår.

    SvarSlet
    Svar
    1. En fin Ghislaine de Féligonde :) Med torne - et meget naivt håb om at de vil afskrække rådyrne for at æde min rose :)

      Slet
  5. Havedrømme er netop den halve fornøjelse :-) næste gang jeg kommer skal jeg medbringe lidt forskelligt. Igår satte jeg tulipanløg, narcisser og Allium så nu glæder jeg mig bare til at se resultatet.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Margith- du er sød til at dele :)
      Og der er ikke så længe til ! At du kan nyde hvad du har sat - her pibler krokus, erantis og andet godt op ad den mørke jord- på trods af enormt mange mosegrise og mus :)

      Slet
  6. Det bliver et vidunderligt forvandlende år med glæder og opdagelser i din have, Miri... og jeg glæder mig til at følge med...

    SvarSlet
    Svar
    1. Så dejligt du vil være med her :)
      Ja, en have er altid i forvandling og noget kan du bestemme, men det meste kan du bare acceptere og det er herligt .

      Slet
  7. Ibland är väl de där drömmarna som själva resan, kanske viktigare än målet? Fint att ha planer för trädgården. Här är trädgården täckt av snö, så både den och mina trädgårdsplaner får sova sött ett bra tag till...

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg tror du har ret, rejsen er en stor del af målet :) Her er det så mildt, at jeg kunne luge ! Skørt !

      Slet
  8. Det gode ved haveplaner er, at de kan indfries lidt efter lidt, - haven kan sagtens nydes imens.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det har du ret i :) Meeeeen jeg er også en utålmodig kvinde og vil gerne have gang i projekterne :)
      Og det gør jeg så, i det tempo, der nu er muligt :)

      Slet
  9. Har det præcis som dig! GLÆDER mig til, at haven spirer. At få lavet bede med alverdens blomster og buske. Se træerne vokse op og give frugt. Irriterende det skal koste så meget, at få det hele stablet på benene. Har haft min have i 5 år nu og jeg er laaangtfra færdig. Heldigvis findes der mange søde folk, der gratis afleverer stiklinge osv til os med halvtomme haver. Forhør dig rundt omkring - spørg folk. Det gjorde jeg f.eks sidste sommer og det resulterede i en masse blokke rabarber, løjtnanthjerter og jordbærplanter.

    SvarSlet
    Svar
    1. Sidst jeg havde have, var det 2 små rækkehus haver- og trods jeg boede der i mange mange mange år, blev de aldrig færdige :) Jeg fik jo hele tiden nye ideer !
      Rabarber- det mangler jeg virkelig !
      Dejligt du havde mange at spørge :) Jeg spørger skam også dem jeg kender, men kender jo ikke så mange..

      Slet
    2. Kan se, om der er flere rabarber, hvor jeg tog mine, når de kommer op igen. Så kan du få en god portion :-)

      Slet
    3. Hvor er du sød !!
      Jeg takker mange gange og glæder mig !! Har Ldrig haft en have uden rabarber , så du er virkelig en snut :)

      Slet
  10. Så nydelig og kunstnerisk gult bilde du har tatt av din skjønne rose, Miri.
    Jeg er ikke så glad i å ha så mange blomster jeg må stelle med, men jeg liker stader og blomster som klarer seg selv.
    Du kan få tak i frø du kan så, eller sette Kvister i vann, slik at de får røtter. Det gjør jeg de gangene jeg har lyst på noe nytt. Og det koster ingenting. Du kan jo også få tak i avleggere fra venninner. Det er alltid morsomt å se hvor stor en liten avlegger kan bli.
    Og husk, det går mot lysere tider, og vips, så er det sommer igjen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Du kan tro jeg gør alt det du foreslår :)
      Og det er nemlig sjovt :)
      Nogen gange ville det bare være dejligt med STORE buske og STORE planter :)

      Slet
  11. glæder mig til at se din have vokse :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Søde du, det gør jeg også og til at skabe den :)

      Slet