torsdag den 16. januar 2014

Jamen..... !

Jeg bor i skoven, jeg vandre blandt ege og jeg har en allé.
Eller jeg havde ! De fælder min allé !!!!
 Dødsmærket.
 Myrdet.
Jeg greb fat, med fortvivlelse i stemmen, i en af dem, der fældede løs - han påstod, at der var syge træer og at der forresten skulle være plads til flere juletræer.
Han så medfølende på min rædsel, men kunne bare trække på skuldrene.
Jeg er ikke tilfreds eller glad og er yderst utilfreds med deres valg, men kan intet gøre. Jeg kommer til at ligge ganske blotte omgivet af giftige juletræsmarker.
Men skoven, den er der - endnu. Selvom de godt nok fælder meget og når de ikke fælder, skyder de på alt levende.
Ja- jeg er rimelig sur, som den opmærksomme læser sikkert har bemærket :)

49 kommentarer:

  1. Jeg forstår dig fuldstændig! Hvor er det dog trist!

    SvarSlet
    Svar
    1. JA ! Det er SÅ trist ! Du så selv hvor fint der var..

      Slet
  2. Ja, det er vilkårene hernede, hvor alt er privatskov frem for statsejet som vi var vant til i nordsjælland. Jeg har efter mere end 11 år ikke helt forliget mig med det...

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er jo det...Privatejet skov..Sært at nogle kan eje skoven og landet...Jeg har det svært med det !

      Slet
  3. Og det er så smukt, når man kommer kørende… Kan du ikke spørge ham der Peder?...

    SvarSlet
    Svar
    1. Hvad skal jeg spørge den gode Peter om ? Om han kunne stoppe med at dræbe træer og dyr ? ha ha :) Men trist er det Sidse.

      Slet
    2. Ja da, nogen må jo gøre ham opmærksom på at det er de smukkeste træer.. Måske er de fredede i kommunen? Det er bestemt en mulighed! Og mange gør dette, hellere tilgivelse end tilladelse, ingen kan jo genopsætte de gamle ege!

      Slet
    3. Du har ret !
      Ikke alle træer i alle er mærket..Nogle få for vist lov til at stå..
      Tænk hvad de har set, disse gamle træer.

      Slet
  4. Svar
    1. Ja, kan du ikke huske vores tur i allén midt om natten ! :)

      Slet
  5. Åh, Miri... velkommen til virkeligheden... Det er meget trist både hvad angår træer og dyr... ;-(

    SvarSlet
  6. Ih, Miri altså. Jeg synes så ofte, at noget man glædes over, nedbrydes. Denne konstante foranderlighed kan nogengange føles så nedslående. Føler med dig. Meget!
    Knus!!!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for de ord Lotte, foranderlighed- ja, det er sådan jeg må gribe det an.

      Slet
  7. Å Miri.

    Jeg føler med dig. Det griber mig altid i hjertet når store gamle træer fældes eller beskæres grimt og når det så ovenikøbet er ens hjertetræer, dem man ser på og som skærmer en, ja så er det helt uuholdeligt. Tror også jeg ville være ulykkelig, men man kan jo intet gøre.

    SvarSlet
    Svar
    1. Du siger det så klart og tydeligt- du beskriver mine følelser så fint og du har ret, jeg kan intet gøre..Må bare acceptere det.. Prøvede ellers :)

      Slet
  8. Så trist for deg, med de flotte, store trær borte.
    Vi har trær rundt her vi bor, men vi måtte ta bort noen, eller hadde jeg aldri fått sol i min hage.
    De vokser så fort at du kan se det.
    Men jeg har bedt om at noen må stå, for litt skygge er også greit, av og til.
    Men at trær felles for å så juletrær.........det virker helt hull i hodet !!! Da går man bakover, og ikke forover.
    Knus.

    SvarSlet
    Svar
    1. Juletræs marker er noget af det grimmeste ! og de bliver sprøjtet og sprøjtet med gift og andre kemikalier.
      Vi må have træer omkring os - de er liv og historie- giver os skygge og læ.

      Slet
  9. Jeg forstår godt din fortvivlelse, håber der kommer andre oplevelser.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak :) Og ja, der er jo stadig dejligt her, bare anderledes.. Men skoven er her jo, selvom de er hårde ved den.. Men snart er det anemonetid :)

      Slet
  10. Hvis er "Overskudd-mani" !!! jeg kan forstå deg... jeg bor ved skogen også.
    Klem

    SvarSlet
  11. Jeg blev også meget ked af at læse om de fine træer, der blev fældet.
    Det er så meningsløst og især, at nogle har magt og penge til at gøre det og andre har intet at skulle have sagt!
    Det er uretfærdigt og totalt imod naturen og mennesker og skønheden - lad os håbe, at alt dette ikke sker engang i fremtiden og at mennesker generelt vil gøre det, der er bedst for natur, dyr og mennesker.
    Kærligst,
    Marianne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hvor er det smukt skrevet Marianne ! Tak for de ord :)

      Slet
    2. Velbekomme Miri :)
      Jeg kom også til at tænke på det forrige sted, du boede, hvor du desværre skulle opleve, at alle æbletræerne blev fældet! Jeg ved ikke hvad det er for en træfældnings-mani der er flere steder og jeg tror, at der også ofte bliver brugt den dårlige undskyldning at træerne er syge; for ligesom at give en plausibel grund til at træerne skal fældes.

      Slet
    3. Ja- hvad er det med mig ! Jeg må tiltrækkemig disse træ dræbere :)
      Sygdom - ja det kan de sagtens bilde os ind..

      Slet
  12. Det er trist og vemodigt. Andet kan der vist ikke siges til det.

    SvarSlet
    Svar
    1. Næ, andet er der jo faktisk ikke at sige og der er intet jeg kan gøre..Ud over at rase og hyle og skrige og være trist :) Og derefter må jeg jo leve med det.

      Slet
  13. Ej hvor stygt! Det er næsten ikke til at bære hvor jeg føler med dig.
    Stort knus søde Miri.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg ved du føler med mig, du bærer også en stor kærlighed til træer :)

      Slet
  14. skriiiiiiig .... åh neeeeeej ikke allén :( ....
    jeg forstår godt du er trist og pi...sur :( ...
    trøstekram fra mig

    SvarSlet
  15. Aj, det er heller ikke sjovt. Jeg kan huske da der blev fældet kæmpe områder skov ved mine forældres sommerhus. Vi var helt i chok. Jeg kan godt forstå at du er sur Miri.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er en mærkelig følelse at andre bestemmer over ens boligområde og naturen.. Sært.

      Slet
  16. Føler med dig! Det giver ingen mening - mennesket og deres ødelæggende adfærd. Det gør ondt :-(

    SvarSlet
    Svar
    1. Meningen er at skabe profit ! Ja undskyld, men den er i hvert tilfælde ikke at skabe liv for mennesker og dyr og planter.

      Slet
  17. Hør sig mig engang, ved godsejeren godt at du har en blog der hedder "Vandre blandt ege", og ved han godt, at man ikke fælder egetræer, de er kongelige, og de skal have lov til at stå, til de vælter af sig selv. Nå, send mig lige godsejerens tlf.nr. så må jeg tage en alvorlig snak med ham :) Søde Miri, spøg til side, det er trist når mennesker blander sig i naturen, på den forkerte måde, og den smukke allé, nej det er ikke til at bære. Knus og gode tanker til dig

    SvarSlet
    Svar
    1. Du frister :) Er sikker på du kunne sætte den søde Peter på plads :) Og få ham til at isolere mit hus bedre og skaffe mig varme i mit køkken- er SÅ glad for jeg fik lov til at låne jeres radiator.

      Slet
  18. Au da! Det er jo nesten så du må forandre navn på bloggen din. Det er sørgelig når sånne trær blir hugget, men de vet nok hva de gjør arboristene. Her hos oss har vi en gammel by med voller rundt. For noen år siden ble mange av de eldgamle trærne hugget ned, og årsaken var at ekspertene var redde for at vi skulle få dem i hodet en stormfull dag.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg ændre ikke mit navn, der er stadig et par Ege tilbage, både i Allé en og i skoven :)
      Selvfølgelig skal træer ikke være til fare for os mennesker, men det ville mine nu heller ikke være..Men i byen, må de selvfølgelig lade livet, hvis de er syge.

      Slet
  19. Øv, det er trist.
    Vi tænker forskelligt, og det lyder som ejeren tænker penge penge penge.

    SvarSlet
  20. Hvis de er syge duer det selvfølgelig ikke.. men jeg ville også være både vred og ked.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er ikke nemt at være træ i denne verden..

      Slet
  21. Det gør ondt helt ind i sjælen på mig, når man fælder store smukke kæmper. Jeg forstår dine følelser, kan du tro...

    SvarSlet
    Svar
    1. Og netop i dag har de været der igen med store maskiner og bare flået, savet, revet og myrdet løs... Suk..

      Slet
  22. Kan sgu godt forstå din vrede. Jeg er heller ikke tilhænger af træfældning, og jeg havde ikke nøjedes med at blive vred, jeg havde nok også fældet tårer...

    SvarSlet
    Svar
    1. Så kunne jeg ikke bestille andet end at græde !! For nu er de igang i skoven ogå- et stort område med de smukkeste gamle nåletræer :(

      Slet