torsdag den 30. januar 2014

Mad med Glæde

Mad. Jeg elsker mad. Banalt, men sandt. Jeg holder også meget af at lave mad. Jeg tror, mad smager godt, hvis det er lavet med kærlighed.
Jeg bestræber mig på at lave mad med råvarer, der er i sæson. Jeg planlægger yderst sjældent. Madplaner findes ikke i Dronningeledet- men jeg har stor og inderlig respekt for dem der skriver madplaner OG overholder dem. Da jeg ikke planlægger, må jeg i sagens natur have et basis lager og det har jeg så.
 I går var der gulerødder og selleri i køleskabet. De blev bagt i ovnen sammen med skalotteløg.
 Det smukke kål blev snittet helt fint.
 Citroner gør godt i en dressing sammen med tahin.
Jeg bruger altid hvidløg. Jeg hakker det med kniv eller river det fint. Ejer ikke en hvidløgspresser- synes hvidløget bliver skarpt i smagen, når det har været igennem i en sådan.
Det jeg vil fortælle er vel, at mad skal være glædes fyldt. Smage godt, nære vores krop og se godt ud :)
Jeg husker på at få de gode fedtstoffer - i går gennem olivenolien, tahin, ost og ristede græskarkerner.
Jeg husker på at få proteiner - i går gennem kikærter og en kryddert omelet med ost og svampe.. Jeg spiser mange grønsager og gør det med stor fornøjelse og glæde. Jeg forsøger at få så mange farver på min tallerken som muligt, for så er der størst chancen for, at jeg får dækket mit mineral og vitaminbehov, I går havde jeg orange gulerødder, lilla kål, hvidt selleri, brune kikærter og ditto svampe, rosa løg, grønne græskarkerner, den gule gurkemeje og den knaldrøde røgede paprika- en håndfuld spæde spinat blade eller gavmilde skyer af bredbladet persille, ville have sat prikken over i´et- men det havde jeg ikke i køleskabet.
Mad behøver ikke være indviklet !
PS - Jeg har 3 store laster, der i perioder får ret meget plads i mit liv- Kager, Kaffe og Rødvin.... Men øj, hvor de 3 laster skænker glæde :)

21 kommentarer:

  1. God morgen Miri
    Mmmm....dette ser jammen godt ut, og det dufter nok godt på ditt kjøkken også. Mat med farge vekker apetitten. Og som du sier, så er det i de fargede grønnsaker man finner de viktige vitaminer.
    Da er vi to, for ved siden av god mat, har jeg også de samme laster som deg. Er det det vi kaller å være en livsnyter?
    Jeg er glad i å lage mat( ved siden av å bake) men siden jeg møtte min mann, er det han som det meste står for matlagingen her, for han simpelthen ELSKER å lage mat. Nå har han fått ny jobb, og er mye bort, så nå har jeg overtatt litt :) Jeg liker å steke mat i ovnen. De gode smakene blir bedre bevart der, enn å steke i panne.
    I dag skal jeg og en venninne hygge sammen med strikking, kaffe og snakk. Jeg gleder meg........
    Ha en fin dag. Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Lad os blive enige om det - vi er livs nydere :)
      Din dag lyder dejlig- den bedste måde at bruge en Torsdag i Januar på :)

      Slet
  2. ååh..och du är en konstnär också. all den vackra maten. och laster måste man också såklart få ha (ler) önskar du kunde bo här och vara kock hos oss. jag är så oinspirerad i dagarna när det gäller mat. men med tiden jag börjat kunna röra ihop sånt som finns att ta av i skafferi och kyl - och sådant älskar jag..***
    lite förkyld och grinig. fick vitaminer av dig..ler..

    kramar Lycke

    SvarSlet
    Svar
    1. Dejligt at kunne sende lidt "vitaminer" til dig, kæreste Lycke :)
      At lave mad gør mig glad- enkel og ærlig mad. Og holder af at spise den sammen med mennsker jeg holder af, så ville elske at lave med til dig :)

      Slet
  3. Det er så dejligt med mad. Jeg elsker det også i alle variationer. At finde på nye spiseoplevelser, planlægge ugens aftensmad, lege med råvarerne og spise efter sæson!

    SvarSlet
    Svar
    1. Og du er så bare den sejeste- for du laver madplaner !
      :) Du har min dybeste respekt :)

      Slet
  4. kære Miri
    Du måtte gerne være kok i mit køkken - hver dag ....
    så ville jeg skænke rødvin og kaffe og bage en kage :)
    kram fra mig :)
    ps. holder du fri i denne uge :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det lyder ellers fristende :) Men jeg ved bare også at du laver god mad !

      Slet
  5. Vi deler pasionen for mad - din onsdags menu lyder skønt!
    Og din glæde for det søde og de mørke drikke deler vi sørme også.
    Jeg har ikke nogen lang cykeltur hverken frem eller tilbage, så for mig er det en "evig kamp"
    at begrænse kage, rødvin og chokolade indtaget. Prøver at leve efter "lidt men godt"

    SvarSlet
    Svar
    1. Dit motto er jo som det bør være - lidt men godt !
      Jeg bestræber mig også på at efterleve det...Men det lykke langt fra altid !
      Her i Januar har omstændigheder gjort at jeg ikke har fået cyklet lige så meget....Ikke godt :)

      Slet
  6. Især denne årstid synes jeg det er hyggeligt, at gå i sit lune køkken, være kreativ og fremtrylle mad. Dejligt er det med alle de grove urter.
    Smuk rødkål på et smukt, gammelt fad. Der er så meget sjæl i de gamle ting.
    m.v.h. Ketty

    SvarSlet
    Svar
    1. Du har ret Ketty, de grove urter tager tid, men tiden er brugt godt og hyggeligt :)
      Jeg synes kål er smukt !

      Slet
  7. Det ser lekkert ut. Jeg hører til dem som velger å lage ukemeny hver søndag. Som regel holder jeg meg til den, og de gangene jeg ikke gjør det, er det bare fint, for da betyr det jo at jeg ikke trenger den. Her i huset begynte vi med det da barna var små. Når vi kom hjem fra jobben var alle hylende sultne, og det verste som kunne skje var at jeg sto med hodet nede i fryseren og gravde etter noe spiselig. På jobben hører jeg unge foreldre snakke om hva de skal finne på til middag, og noen sier at det blir litt mye usunn mat på den måten. De er sultne, og på veien hjem kjøper de en grillkylling, eller de tar en frossen pizza ut av fryseren. Når jeg planlegger maten, husker jeg å ta opp mat fra fryseren kvelden før, jeg kan lage noe dagen i forveien, jeg kan sørge for at det blir variert mat og det holder at jeg handler inn en gang i uke. En annen positiv effekt er at vi kan glede oss. Vet vi at vi skal ha noe vil liker godt på torsdag, så kan vi glede oss over det på forhånd. Lille M er her hver onsdag, og hver middag avsluttes med at vi snakker om hva hun skal få til middag neste onsdag. Noen ganger får hun være med å bestemme. Sist ba hun om cous-cous med kylling, - og hun husket det og sa at hun gledet seg til å spise hos oss.

    Jeg gjør det altså kun for å få en lettere og sunnere hverdag.

    Mat er en stor hverdagsglede.

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Hege, dine ord tydliggør hvor genialt det er med madplaner ! Sundhed og økonomi og tid og penge. Jeg holder også af dit eksempel med Lille M, dér giver planer jo forventningens glæde og den er vigtig !
      Og jeg er så enig- mad er en stor hverdagsglæde !

      Slet
  8. Herligt med basislager af grønne lækkerier og gode fedtstoffer.
    Og så noget vigtigt: Der skal være balance. Jo mere kål, jo flere kager ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ha ha- det regnestykke tager jeg til mig- jo mere kål , jo flere kager !!
      :)

      Slet
  9. Det vigtigste er at man selv har det godt og er god ved sig selv.
    Fik et råd fra en læge for mange år siden. Husk du vil ikke være sund i kroppen hvis ikke glæden er med. Disse ord vil jeg gerne dele med dig <3
    De grønsager du har med i dette indlæg er basisvarer i min grønsagskurv i vinterhalvåret. Så lækre på mange forskellige måder ;-)

    SvarSlet
  10. Det lyder som en rigtig god læge !
    Glæde og sundhed de følges ad. Tror ikke du er et sundt menneske, hvis du hele tiden føler afsavn og der er en masse du ikke må og en masse du burde gøre og endnu mere du skulle lade være med. Balance og glæde. Tak for at dele :)

    SvarSlet
    Svar
    1. At slå sig selv oven i hovedet med bør/burde ting er en dårlig løsning, det kan jeg tilslutte mig 100%.
      Ønsker dig en vidunderlig lørdag.

      Slet
  11. Med den beskrivelse, ku du få alle til at spise grøntsager! :-) mht madplaner, så har jeg også dyb respekt for de, der kan følge sådan en. Vi lever også af basislager hos os! Aftensmaden bliver besluttet sen eftermiddag :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. :) Jeg tror jeg kunne få alle til at nyde at spise grønsager- jeg ved godt det lyder meget overlegent, men det tror jeg faktisk :)

      Slet