mandag den 24. februar 2014

Altid en anden vinkel, hvis du flytter dig lidt

Der er en tid for alting. Der er stunder, hvor noget fylder, fordufter og skaber rum for noget andet. Jeg øver mig i at lade det være, det der fylder, lade det tage den tid og den plads det åbenbart kræver, være afventende og se hvad der sker i mig og med mig og omkring mig. Adskille mig selv fra følelsen, hvilket er yderst svært for mig - jeg er nemlig en følesom kvinde :)
Jeg er et handlende menneske - dvs er der et "problem" så udtænker jeg, hvad jeg skal gøre for at løse det.
Men det er ikke alt, jeg selv kan løse, måske skal det slet ikke løses- måske findes der slet ikke en løsning.
Jeg brygger mig en kop kaffe, hopper i gummistøvlerne, hilser på fuglene på vej ud i haven. Vil bare være der, midt i det hele, en del af det at være i live og være taknemmelig for det. Alle glæder skal mærkes helt ind, hvor smerten findes. Sorg og smerte er en del af glæden, en del af livet, som også skal favnes med taknemmelighed. Og det gør jeg så, så godt som jeg nu kan- for jeg er jo bare en følsom gammel kvinde i et lille hus i skoven, som slet ikke har fundet ud af hvad det vil sige at være rigtig voksen :)


28 kommentarer:

  1. Sikke et skønt indlæg, som ramte mig lige i hjertet. Tak
    Mange hilser joan nielsen

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Joan, så er jeg rigtig glad for at jeg valgte at skrive det- at trykke udgiv.
      Tak fordi du skrev det til mig:)

      Slet
  2. ...også her... meget fint, sentitivt og smukt... kh. jm

    SvarSlet
  3. Ih, Miri... så smukt skrevet... følsomhed. Foranderlighed, måske. Tilstedeværelse. Stilhed.

    Jeg var engang i praktik i en børnehave, hvor et par af børnene spurgte mig: "Er du en rigtig voksen?" :O)
    ...jeg har vist heller ikke fundet ud af det endnu... ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. :)
      Spørgsmålet er om vi overhovedet finder ud af det :)
      Men jeg tror nu nok det at være voksen handler om at tage ansvar for eget liv..Eller noget i den stil, og det gør vi jo begge :)

      Slet
  4. Svar
    1. :) Alder er vel relativ - men jeg synes 49 år er GAMMEL !

      Slet
  5. Du er ikke gammel. Tiden har måske sat sine fine spor hist og her rent fysisk, men dit sind er stadig ungt og søgende :-) gamle er de 100 år levende træer i skoven, men IKKE dig :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. :)
      Alder er noget spøjst noget- lige som tid. Den er relativ. Og underlig personlig.

      Slet
  6. Et lille bitte hverdagseventyr om en gammel dame i det lille hus i skoven. Tak.

    SvarSlet
  7. Blir helt stum av din klokskap min vän. och jag håller så med i allt. Hur man måste släppa taget om saker för att släppa in nytt, öppna sig..och det där att bara existera i stunden. sådant jag tränar varje dag att minnas..varje varje dag..och inte har jag heller förstått vad det innebär..***

    kramar Lycke

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for dine ord - på en eller anden måde, gør det mig godt at vide, at jeg ikke er alene om disse følelser.

      Slet
  8. Kære Miri, du skal skrive en have/skov/strand terapibog. Du er så god til at få nedfældet alt jeg ofte tænker - ved bare ikke det er det der romstere inde i mit hoved før jeg har læst dine indlæg.
    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. :) Du er sød kæreste Jo - glad for du kan bruge mine stress forvirrede ord til noget som helst !

      Slet
  9. Hva er det å være voksen?
    Jo, ta ansvar for sitt liv. Men det finnes ingen fasit. Man må kun stole på seg selv, og gjøre det på den måten som passer for deg, og som passer inn i din livsstil.
    Jeg trodde først at det å være voksen, var å ha ansvar for barn......men jeg føler meg ikke voksen i det hele tatt, mange ganger. Jeg vil helst bare være MEG!
    Stor klem

    SvarSlet
    Svar
    1. At være tro mod den man er, kræver en viden om hvem man er - måske der er man voksen :)
      Ansvar for eget liv tror jeg er en del af det. Kan huske jeg som barn troede jeg en dag bare ville få den følelse Så nu er jeg voksen :)

      Slet
  10. kære Miri
    Du er så fantastisk til at få dine tanker nedfældet ...
    du har ofte 'dybe' tanker- som jeg end aldrig kommer til/på ...
    ikke før jeg læser dem hos dig - du dejlige UNGE og modne kvinde ...
    for gammel er du ihverfald ikke :)
    knus fra mig

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg tænker også meget :)
      Nogle siger man er så gammel som man føler sig..
      :)

      Slet
  11. Mange dejlige tanker - Godt at skrive dem ned - Se dem på et stykke papir. Det fortjener de.

    Hæfter mig dog ved din slut replik. "Rigtig voksen". Jeg er ⅓ barn, ⅓ mor og ⅓ voksen. Og det er voksen på min måde, og skidt pyt hvordan naboen mener. Jeg elsker mit legebarn, nyder når jeg slipper det løs. Det er den ⅓ jeg hviler i, og finder glæden sammen med ⅓ mor. Den voksne er ofte den løftede pegefinger, og den del kan jeg ofte diskutere med, og fortælle den hvad min opfattelse er, og jeg ikke er enig med denne pegefinger. Måske er det derfor jeg hæfter mig lige præcis i den sidste replik, fordi jeg ikke selv er færdig med pegefingeren fra den voksne.

    Jeg elsker det indre legebarn - det er skabende, lever og giver lys.

    Undskyld jeg lige fik brug for at berette. Måske kan det bruges, måske ikke.

    Sender dig masser af varme tanker på din vandring.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er rigtig glad for din kommentar - at udveksle vores holdninger, følelser, erfaringer - det er det jeg elsker ved at blogge ! Tak fordi du skrev, det kan bestemt bruges :)

      Slet
  12. Når man får tectylbehandlet sin bil, så er man i hvert fald voksen;) Du skriver så uendeligt smukt og gribende, og dine tanker om livet er på et langt dybere og mere fílosofisk niveau end jeg nogensinde vil komme i nærheden af. Jeg suger til mig af dine indlæg, og jeg kan mærke det du skriver inden i mig, der bor det også, fordi sådan er det at være voksen, du giver dig bare tid til at mærke livet, og skrive om det og tænke over det, for at leve det ud. Så smukt Miri, tak.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, DU er rigtig voksen - ha ha :) Som min datter engang sagde, nu er jeg rigtig voksen, for jeg har ringet til SKAT :)
      Tak for dine ord - jeg tager dem til mig og gemmer dem derinde, hvor de gør godt.

      Slet
  13. Åh altså... Haha... Jeg har det tit sådan, når jeg sidder til forældremøder eller i arbejdssituation og lign, at jeg tænker "Det er alle de andre, der er de voksne - gad vide hvornår de gennemskuer mig" :-)
    Kh Maria

    SvarSlet