tirsdag den 25. februar 2014

Årets første

 At hente råvaren til maden i egen have, det er den største luksus og en enorm glæde. Selvom jeg bare kunne høste en enkelt ingrediens til årets første brændenælde pesto, så følte jeg mig rig.
Jeg plukker de fine nye top skud og skyller dem i koldt vand. Hælder en kedelfuld kogende vand over dem, så brænder de ikke mere.Putter dem i iskoldt vand og derefter knuger jeg , let og forsigtigt vandet ud af dem, før jeg smider dem i blenderen/foodprocessoren sammen med - i går var det så dette ; Lidt mandler, lidt hvidløg, citronsaft, parmesan, salt, peber og god olivenolie. Det er alt !
Der findes en halv milliard million måder at lave pesto på - dette er min, i hvert tilfælde sådan jeg gjorde i går. Jeg blandende dem med Urtekrams gode fuldkornspasta . Bagte gulerødder og bønner i ovnen. Så havde jeg et rigtigt dejligt måltid- og noget af det kom fra egen have  :)

18 kommentarer:

  1. Tenk å gå ut i haven og finne ingredienser til et måltid! Du er heldig.
    Og finne nye skudd du kan bruke, nå i februar!!!! Dere dansker har kommet litt lenger enn oss med våren.
    Din pesto hade jeg nok likt. Jeg hoster nemlig av den med pinjekjerner. Så jeg holder meg som regel unna den. Men noen ganger må jeg smake litt......og hoste. Ja, det er merkelig.
    Fridag i dag.....som jeg må fylle med huslige sysler. Noen ganger må man bare.
    Ha en fin dag. Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, nogen gange er vi nød til at gøre rent og vasketøj :) Også på en fridag ! :)
      Drop pinjekerner og lav din pesto med mandler eller hasselnødder eller valnødder- så er den også mere nordisk :) Du kan evt riste dem, så er min erfaring, at hvis man er lidt sart overfor nødder, så hjælper det at riste dem.

      Slet
  2. For en nydelig pesto med ingredienser fra egen hage!Herlig å lese om hvordan du lager din egen pesto. :)Hilsen Else Britt

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er en stor glæde, når jeg kan høste noget jeg kan bruge i mit køkken :)

      Slet
  3. Det lyder rigtig dejligt, så jeg vil gå ud og se efter nogle skud i min have. Vh Lykke

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg går og kigger efter brændenælder- med spændt glæde :) Både til at spise og til at lave gødning af - håber du finder nogle !

      Slet
  4. Uhm, det lyder skønt - tak for en fin idé! Jeg må på jagt efter spæde brændenældeskud :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, afsted med dig - ud i skov og krat og find "guld" :) Kan anbefale at bruge ristede hasselnøddekerner i stedet for mandler- det smager mums !

      Slet
  5. du forstår at lave lækre retter søde ven :)
    mums :)

    SvarSlet
  6. Smagsløgene her er blevet stimuleret. Tankerne går forbi en suppe jeg lavede sammen med børnene da de var små. Det var altid over bål og den var på brændnælde, det kan anbefales.

    Velbekomme - og tak for tippet.

    SvarSlet
    Svar
    1. Brændenældesuppe ! Ja, det skaber minder hos mig også :)
      Det er nu så hyggeligt at lave mad over bål og alt smager bare godt !

      Slet
  7. Ja, de første små topskud er bare en delikatesse uden sammenligning. Jeg må på jagt. Tak for inspiration... Kh. JM

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, søde du, du må ud at jage disse grønne vitaminbomber :)

      Slet
  8. Mmm, fantastisk lækkert.... Jeg plejer også at putte lidt skalderkål i. Jeg kæmper for at få et lille stykker med ramsløg, så de få jeg har indtil nu, kommer som regel også i.
    Men det er skønt... Og så velsignet at kunne tage jordens gaver med ind!
    Kh maria

    SvarSlet
    Svar
    1. Ramsløg ! Åh jeg længes efter selv at have disse skønne vækster. Prøvede at sætte nogle under de gamle buske,men ser ingen nye skud dukker op...Bor i løvskov nær kysten- der burde ramsløg trives, men har ikke fundet nogle i skoven her... Endnu !

      Slet
  9. Jeg ved at skovene omkring Lejre og ledreborg bugner.... Hvis din vej falder forbi lidt senere på foråret...

    SvarSlet
    Svar
    1. Åh ......... !
      Da jeg boede i forstaden, tog min tidligere Mester mig med til skoven/parken i Jægerspris, hvor der voksede ramsløg !

      Slet