mandag den 17. februar 2014

Dagens Buket

Vintergæk. Jeg holder så uendelig meget af denne fine hvide blomst med de smukke grønne tegninger.
Den bryder frem midt i vinteren , når jeg trænger allermest til at plukke blomster. Den kommer med fortrøstning og håb.
 Og så dufter den sødt og godt og ganske fint af - ja, vår og blomst :)
Her i skoven har jeg så mange Vintergækker, at jeg kan grave op og sætte ind. Jeg har Vintergækker over alt, næsten, og de steder hvor der ingen er, der kommer der det nu, Vintergækker. Jeg graver nemlig store knolde op og deler dem og planter dem ud på ny, de steder de endnu ikke har fundet vej til. Hvilken fryd og luksus - hvilken overflod og ikke mindst- hvilken glæde.

21 kommentarer:

  1. Uh så skønne vintergækker - kan de godt holde sig indendøre?
    Kh Maria

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Maria - de holder sig strålende inde i varmen- de bare gror videre :) Og når de så en dag hænger med hovedet, så deler jeg dem og planter dem ud, nye steder i have - hvilken fryd :)

      Slet
    2. Arh men det må jeg hjem og prøve så!

      Slet
    3. Gør det :) Det er også dejligt at få dem op i højden - så kan du bedre se dem og ikke mindst dufte dem.

      Slet
  2. Tenk at du har snøklokker, som vi kaller dem, overalt rundt deg. De er skjønne, og minner om vår.
    Her leflet plutselig kaldere igjen, men jeg tror jeg ser solen lenger bak skyene. Det blir nok en deilig dag.
    Så må vi nyte den, her og nå.
    Jeg er straks på bena til jobb. Jeg har strikketøyet med, for under OL tror jeg det blir en stille dag.
    Dere Dansker er jo ikke med der, og bryr dere vel ikke om OL?
    Ja, å ha en samtale med deg her, er utrulig hyggelig, Miri. Også kjenner vi hverandre litt godt også, synes jeg.
    Ha en deilig dag i dag, Miri.

    SvarSlet
    Svar
    1. Alle steder, hvor jeg har haft have- har jeg sørget for at have Vintergækker- men søde du, hér er SÅ mange :)
      Du kan tro jeg sidder OL !! Jeg elsker vinter OL og ser så meget jeg overhovedet kan- især langrend, skiskydning, ishockey og hurtigløb på skøjter :)

      Slet
  3. Vintergækker varsler håb om forår, de bryder frem uanset vejr og vinter, og tak for det:) Kan godt forstå du omgiver dig med dem og spreder dem ud hvor de ikke er, for så at have den glæde at se frem til næste år :) knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Og netop det med næste år - det er det der er så sjovt med at have en have, du er tilstede i den lige nu og samtidig planlægger du næste år :)

      Slet
  4. Hvilken pragtfuld rigdom - de er så smukke . Jeg har også rigtig mange men nok ikke så mange som dig.
    Ønsker dig en dejlig dag :)
    Marianne

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er altså en gave at have dem i sin have også i mere behersket mængder :)
      Jeg er bare helt overvældet over hvor mange her er her, de kommer op alle steder !

      Slet
  5. Smuk forårsbebuder, som jeg holder meget af...

    SvarSlet
    Svar
    1. Disse tidlige blomster har en særlig plads i mit hjerte :)

      Slet
  6. De er så smukke og yndige de vintergækker.
    God mandag.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er de nemlig ! De ser så sart ud og er så bomstærke :) Tak og det samme til dig.

      Slet
  7. Yeaaaaaak. Forår!!!!
    Smukke buketter :-)

    SvarSlet
  8. Der skulle nu stå Yeaaah :-) eller jubiii ;-)

    SvarSlet
  9. Jeg forstod :)
    Og har det netop sådan :)

    SvarSlet
  10. Skønne hvide gækker. Det er faktisk først her i mit meget voksne liv, at jeg er blevet opmærksom på deres skønne duft. Min veninde forærede mig en mega buket til min fødselsdag, for nogle år siden, og på grund af mængden, kunne jeg dufte! Så skønt. Jeg kommer også til at tænke på gækkebreve - det må vi da vist i gang med at klippe!

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, deres duft er ganske fin og faktisk kraftig af en så lille blomst at være :)
      Gækkebreve, dem har jeg ikke klippet i mange år ! Det var måske en ide i år :)

      Slet
  11. Fantastisk ide at dele - Først oplevelsen med at finde en stor knold, tage halvdelen med ind, nyde i en periode, finde et nyt sted derude, og vide, du engang i fremtiden vil nyde knolden der hvor du plantede den.

    SvarSlet