onsdag den 19. februar 2014

Glimt fra min have

 Hver eneste dag fyldes mit hjerte af taknemmelighed over jeg har fået lov til at kalde denne lille plet i udkanten af Danmark, for min have.
 Jeg går derude hver eneste dag og hilser det nye velkommen.
 Skvalderkål trækker mundmand ved tanken om al den pesto der kan skabes af de friske grønne blade.
 Vintergækken grave op og deles og får tilbudt nye forhold af gro i.
 Vinden spiller i klangspilet, en sprød tone over komposten.
 Sten og Mynte - 2 vigtige ingrediensser i mit haveliv.
 Jeg holder mig af bær og har altid bær i fryseren. Og til sommer, forhåbentlig også Solbær, det ser i hvert tilfælde lovende ud.
 Et hus med stråtag og en gårdsplads med småsten, må da have stokroser- og det har det nu, takket været en dejlig gave fra Amager.
 Her i udkanten af Danmark går jeg rigtig meget i gummistøvler. Praktisk og nemt. Men husker dog at krybe i mere stillig beklædning, når rejsen går mod storbyen. Og det nyder jeg.
 Urtehaven venter bare på sol og varme.
 Alle steder, hvor jeg har haft have, har jeg haft glæde af Kodriver. Jeg holder meget af denne bleggule overlever. De findes her i min skov og nu også i min turkise krukke ved bænken.
 En kær beboer i min have - sommerfugle lever af og ved den, pesto smager vidunderligt af den og jeg brygger den fineste gødning af den. Velkommen tilbage Brændenælde.
Naturens simple skønhed - Valmue kapslen tømt for frø.
Lidt indtryk fra min have - billeder fra en grå Tirsdag, der var fyldt med glæde og taknemmelighed.


32 kommentarer:

  1. jubiiii - der er jo forårstegn i din have. Endelig… hvor har du ellers et perfekt åndehul lige uden for din dør. Jeg savner have…. det er ikke det samme når man må gå i parken for se et træ!

    SvarSlet
    Svar
    1. Foråret vælter op hernede syd på :) Og fugle har jeg så mange af ! Jeg forstår dit savn- har selv levet med et sådant..

      Slet
  2. Dejlige forårsbilleder - jeg sætter også stor pris på skvalderkål, fordi det er så sundt, og brændenælder, fordi de giver sommerfugle i haven. Har du mon skrevet, hvordan man laver pesto - det har jeg aldrig prøvet?

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg tror jeg skrev opskrift på min gamle blog..Men jeg glemmer alt, så skal nok forsøge at skrive en opskrift , eller det der ligner, når jeg får samlet en portion brændenælder :)

      Slet
  3. Så mange fine, vårlige tegn du har i din hage. Jeg kan simpelthen dufte våren, bare av bildene.
    Her er det lett frost ute i dag, og jeg er på vei til jobb......... Så jeg får heller ha radioen lavt på, i bakgrunnen , så jeg kan høre hvordan det går med våre løpere i dag.
    Nyt resten av dagen i din hage, Miri.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, her er forårs fornemmelser :) Men også frost om natten..Og gråt og blæsende og regn..Som det skal være i det aller spædeste forår :)
      Det er gået både godt og skidt for Norge :)

      Slet
  4. Å, så mye vakkert å se! Nå lengter hjertet mitt etter vår, men det må det nok gjøre lenge. Ut av mitt vindu ser jeg hvite jorder og sorte greiner...
    Jeg kom akkurat fra en tur i England, og til tross for mye VÆR, var det vår også her. Krokusen på tur opp, ei sol som varmer... Takk for at du viser bilder til en (akkurat nå) litt forfrossen kvinne i Nord-Norge!

    SvarSlet
    Svar
    1. Glad for at kunne give dig lidt forår :)
      Og vi nordboer kan næsten ikke vente mere !

      Slet
  5. Det er så hyggelig en have du har kære Miri 😊

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak og du har også plantet lidt i det :)

      Slet
  6. Åh, så får man lige forårsfornemmelser!

    - Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Anne, jeg er glad for at kunne sprede lidt forår :)

      Slet
  7. Det ser underbart ut i din trädgård. Åh, denna längtan!

    SvarSlet
    Svar
    1. Åh ja, denne længsel præger vist os nordboer på denne tid af året- vi kan næsten ikke vente :)

      Slet
  8. Det spirer og gror i din have. Hvor er det et fantastisk smukt billede af vintergækker i potter og deres skygge!

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg blev helt blød om hjertet af det skyggebillede :) Og det vælter frem hernede- elsker at gå rundt hver eneste dag og se hvad der er sket :)

      Slet
  9. Jeg så dine billeder, og der lød et skrig inden i, "jeg vil også bo på landet, jeg vil også ud, ud, ud". Det kommer jeg også, en dag, og lige nu vil jeg gå ned i min lille forhave og kigge efter foråret:) Tak for inspirationen søde du.

    SvarSlet
    Svar
    1. :) Ja, du kommer også på landet- pludselig er muligheden der og I griber den :)
      Du har nu også den dejligste lille have, der hvor I bor nu :)

      Slet
  10. Det er så dejligt at følge foråret vågne.
    Lægger du mon selv mærke til, hvordan glæderne hober sig op? Som du selv skriver, var det vist et godt valg at give dig selv mulighed for jord og natur.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jo søde Eva, jeg ved hvor vigtigt denne tilgang til naturen er for mig :) utroligt hvor godt du kender mig :)

      Slet
  11. Skønne billeder, Miri. Du er fantastisk til at indfange naturens magi med dit kamera ...

    SvarSlet
    Svar
    1. Ej mange tak søde Gitte - du som tager de mest fantastiske billeder :)

      Slet
  12. Skønne og glædesgivende billeder - Duftende langt væk af forår :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. :) Jorden er noget kold endnu , men den dufter ! :)

      Slet
  13. Åååh, det er et skønt sted. Ja, jeg mangler også stokroser :-) Og klog blev jeg, de der fætre hedder altså kodrivere, ja ja, jeg må jo lære hele tiden. Dejligt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja stokroser MÅ vi have :)
      Jeg holder meget af den nøjsomme kodriver med den bleggule farve:)

      Slet
  14. Tak for alle de stemningsbilleder, Miri :) - jeg blev i virkelig godt humør af at se på dem, sammen med beskrivelsen af dem - især i dag var det godt at blive opmuntret, da dagen har været spøjs og lidt underlig og folk omkring mig, når jeg har været ude, har virket mere travle og stressede, end ellers. :)

    SvarSlet
    Svar
    1. De dage, hvor andre menneskers energier kommer meget ind i os kan være noget af en udfordring . Glad for jeg kunne give lidt positiv energi :)

      Slet
  15. Svar
    1. Ja ! Sådan har jeg det også :)
      Og vi er kun i Febeuar, så Vinteren kan sagtens komme tilbage...

      Slet
  16. Det at give sig selv tid til at følge med, er en meget stor gave, en af de bedste gaver, især når det er ens hjertebarn, altså naturen/haven. Denne glæde for at se de forskellige årstider berette, giver varme og glæde.
    Ønsker dig en masse glæde med din have, din skov - din natur.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har prøvet et par at leve uden have og det kunne mærkes på min livskvalitet - jeg trives bedst med jord under neglene :)

      Slet