fredag den 21. marts 2014

Mig og min kompost

Jeg har altid haft et kærligheds forhold til kompost - at skabe liv ud af affald, er magisk.
Jeg har aldrig haft den smukke kompost - det vil for mig sige, et område, hvor der er bygget 3-4 rum til det magiske arbejde - det er bygget i lærketræ, står under nogle træer og buske, og der gror altid en squash i en af rummene...Høns vælter rund omkring stedet og prøver at stjæle orm...
Drømme skal man have ! Og da jeg bor langt fra et byggemarked, der kan sælge mig lærke træ og jeg ikke ejer en bil... Så trives jeg ok med min grønne kugle af plast.
 Dette billede er fra Februar i år og taget inde fra mit køkken vindue. Alt det rod, der ligger til ventre, er trykimprægneret træ, jeg har fundet de særeste steder på min grund..Nu ligger det der, indtil jeg finder en måde at komme af med det på.
Min kuglekompost står under et lille træ og jeg har plantet en Hyld ved siden af, for Hyld har god energi.
Ovenover den grønne kugle hænger et vindspil og lader vindens toner svøbe sig om komposten.
Men jeg vil have mere - jeg har ikke nok i en , så jeg skrev til kommunen og spurgte om jeg måtte få een til grøn kugle og det måtte jeg gerne.
 Den blev også placeret under et lille træ.
 En symbol, en fanger af årstidens skiften, blev hængt over den nye grønne kugle
En Hyld blev plantet ved siden af.
Nu kan der skabes liv af alt det der ellers ville blive smidt ud.
Hvis du gerne vil læse noget af det smukkeste der er skrevet om kompost- så læs Rosendals Have af Lars Krantz og Nina Ericson.
Poesi :)

28 kommentarer:

  1. Ih, Miri, du gør at mit biblioteket har travlt, for jeg bestiller stort set altid de bøger, du nævner :O) Nu har jeg lige bestilt den her og jeg glæder mig. Jeg har også Brombærvin liggende i bogbussen til mig. Det er bare så skønt, at udveksle bogideer på den her måde, via blogs!
    Og TAK for rundvisning omkring kompost og skov.:-) Jeg synes også kompost er magi og vi har et sted i vores have til kompost.

    SvarSlet
    Svar
    1. Skønt at høre Lotte, for jeg inspireres ALLTID inden hos dig :)
      Pas på med Rosendals have - du vil komme til at ønske at eje den :)

      Slet
  2. Hvor ser det smukt ud - og magisk med hylden - nu kan jeg se at du virkelig bor midt i skoven.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak - ja plast kan være så grimt at det faktisk er til at holde af... Eller noget :)
      Jeg bor i skoven :)

      Slet
  3. Jeg tænker på ordet affald og piller det forsigtigt fra hinanden. Af, fald. Fald af. Noget, der er faldet af. Som vi (du) så samler igen og gør noget nyt med. Jeg kan godt fornemme magien, den lyser gennem billederne.

    Dejlig fredag til dig.

    SvarSlet
  4. Du lever på den dejligste måde i pagt med naturen :)

    SvarSlet
  5. Jeg er sikker på at du kommer til at producerer verdens lækreste kompost Miri - tillykke med den nye kugle ;0)

    Knus Dorthe

    SvarSlet
    Svar
    1. Åh jeg vil i hvert tilfælde gør mig umage :) Tak :)

      Slet
  6. Du lever så fritt og fint, i pakt med du har rundt deg. Og tar vare på det også, og gir det nytt liv.
    Jeg håper du får en deilig weekend, Miri.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Sylvia jeg håber du får masser af tid til at strikke :)
      Jeg prøver at leve i balance med mig selv og det der omgiver mig.

      Slet
  7. Jeg elsker også komposten min. Vi har to store binger, en hjemme og en på sommerhuset. Nå må jeg tømme bingen, og i gamle zink-tønner ligger høstens kompost til modning. Det skal bli snaddermat for plenen min.

    God helg, Miri.

    SvarSlet
    Svar
    1. Lyder dejligt ! Jeg er virkelig fascineret af det at lave kompost- omhu :)

      Slet
  8. Dejlig møde at gøre denne "grimme" grønne kugle til noget smukt, forvandler den med poisi, vindspil, årstids fanger, og hyld. Så behøver du ikke tage jernhesten til byggemarkedet 15/20 gange for at hente lærkebjælker ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak :) Fik lige et herligt billede af mig på cykel med laaange brædder :)

      Slet
  9. Jag tycker också om känslan med kompost. När jag var ung och ännu mer entusiastisk hade jag till och med en liten maskkompost inne i köket. Nu orkar jag inte med det utan komposterar skal och grönsaksrester utomhus i en öppen kompost den varma tiden på året och via kommunens kompost resten av året. Vi har en tunna som kommunen tömmer varannan till var fjärde vecka.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har kun hørt godt om disse små kompost med orm ! Jeg synes du gør hvad du kan og mere kan vi ikke forvente af os selv- eller hva :)

      Slet
  10. Miri, det er længe siden, at jeg har været forbi de få blogs, jeg efterhånden følger. I dag fik jeg lyst til at starte hos dig, og jeg blev så glad, da jeg så alle dine vidunderlige billeder fra de steder, der nu er en del af dit liv. Jeg ved, hvor meget det betyder for dig, og hvor meget du savnede "noget", hvor du boede tidligere. Når du har tid/lyst, vil du så ikke være sød at maile mig din nye adresse. Den er rar at have. knus Mette

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Mette, hvor er det bare dejligt du kom forbi :) Og jov, jeg skal med glæde maile dig.

      Slet
  11. Tak for skøn inspiration. Min kompost er bare en kedelig svend, men det gør sit job fantastisk. Men orme så tykke som tommeltotter, er lynhurtigt får tygget sig gennem det meste...
    Jeg syntes nu egentlig de er meget fine, dine kugler :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. De kugler er så grimme at de besider deres helt egen skønhed - ha ha :)
      Jeg har aldrig prøvet kompost orme... Endnu !!

      Slet
  12. Det er virkelig en fin kompost du har. Der er ikke noget federe end at få noget positivt ud af ting, man ellers blot ville ha smidt ud.

    SvarSlet
  13. Hvor er du god! Og sikke en bevidsthed omkring komposten... Er vild med dit solhjul! :-)
    Jeg har også en grønner-sag... Men den er ikke sådan en fin jordklode som din - men du ved jo selv, at jeg nu i hvert fald har fået den til at fungere! ;-)
    KH

    SvarSlet