fredag den 28. marts 2014

Sart gul skønhed

Der knyttes mange legender til blomster og rigtig mange af dem handler om Jomfru Maria. Det har Anemette Olesen skrevet en forrygende bog om; "Marias planter ". Den kan anbefales.
Her omkring, i "min" skov bokser der store gavmilde mængder af Hulkravet Kodriver. Den har mange navne, for kært barn har som bekendt det; "Jomfru Marias nøgler" er et af dem og Anemette Olesen fortæller, at en svale havde snuppet hendes guldnøgler, men en lærke bragte dem tilbage til hende og der hvor den frække svale havde lagt nøglerne, voksede nu de skønneste og duftende kodriver.
I Øverigt kan Kodriveren spises- bladene som salat, blomster og rod i the....Men jeg synes den er for bitter og nøjes med at glæde mine øjne og sjæl med dem.
Dagen Buket er en fin lille buket Kodriver.

16 kommentarer:

  1. God morgen, Miri
    For en nydelig, gul bukett. Dufter den også, i tillegg til å være fin å se på?
    Ellers likte jeg godt vasen den står i, og den sarte telys-krukker ved siden av. SKjønne ting sammen.
    Så er det helg IGJEN, det er fredag..... Selv skal jeg jobbe, men nå ser jeg solen komme. Det redder hele helgen. Ha en deilig helg. Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja de dufter :) Den lille lysestage fik jeg af min yngste datter, da jeg flyttede herned- hun købte een til sig selv og til sin storesøster også- så den har en særlig plads i mit hjerte og på mit bord:)
      Vasen er en dåse flåede tomater- beklædt med papir :)
      Håber din dag bliver fyldt med sol og glæde !

      Slet
  2. Hvor fint! Er sgu også vild med dåsen, har du selv kreeret den? :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak :) Ja da - det var "meget" svært - lim papir på en tom tomater dåse :)

      Slet
  3. Elsker også kodrivere :) - en smuk buket du har plukket dig og smukt er den også pakket ind :)
    Skønt med den lille lysestage - et ekstra bånd mellem dig og dine piger :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Den lille stage er nemlig fin på flere måde :) Tak- jeg holder meget af den blomst og har gjort det siden barndommen, hvor den voksede ved vores sommerhus.

      Slet
  4. Kan så godt lide sartgule blomster ( og strikkegarn hehe). Det er jo en gave, at have dem i rå mængder lige uden for døren næsten :-)

    Rigtig dejlig weekend til dig
    Knus Henriette

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg holder også af strikkegarn- selv om du slår mig med længder og mængder :)
      Nyd din weekend og lad os håbe på sol og milde vinde !

      Slet
  5. Hold da op en smuk buket., farverne sammen med vasen og lysestagen fortæller så meget om foråret. Så skønt.
    Skøn weekend til dig, mens vi venter på det gode vejr :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja- jeg venter altså på det lune og solfyldte og med milde vinde forårsvejr :)
      Tak :)

      Slet
  6. Jeg er vild med din buket og den fine vase :) Rigtig god weekend!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak :) Kodriveren er også den fineste lille blomst og det samme ønsker jeg for dig, altå en god weekend :)

      Slet
  7. Det er vidunderligt hvor meget naturen kan bruges bøde som nydelse for øjet og for maven ;-)

    SvarSlet