fredag den 7. marts 2014

Torsdags Glimt fra min have

Jeg har en have igen og jeg takker og glædes over den hver eneste dag. Jeg bliver et bedre menneske, når jeg har en have - en bedre udgave af mig selv. Sådan er det bare, min erfaring viser mig denne sandhed .
 Det lille hus med Høne og husløg har fulgt mig fra have til altan og nu til have igen. Høne har skam en Hane, han hænger under hende... Der er en særlig energi i dette lille hus med Høne (og Hane), som ikke skal undervurderes i min have.
 Min have er jo i skoven, men her er mange sten og de er velkomne, de har en solid skønhed og en evig bestandighed, der er godt for et flyvsk menneske som jeg selv.
 Her er mange dyr, der elsker mine planter, rådyr, hare, muldvarp, mosegris og mus. Men jeg må have roser ! Da jeg flyttede ind i Juli 13 satte jeg Grislaine de Féligonde - hun har torne og bliver høj og vild med den skønneste sart gule farve og forrygende duft. Hun folder sine grønne blade ud nu og jeg takker hende og beder de vilde dyr om at spise græs og bøgeknopper - tak.
 Jeg går  i urtehaven og prøver at lokke urterne op af den kolde jord- indtil videre er det kun Purløg, der lytter- velkommen Purløg, du har været inderlig savnet. Jeg er en anelse bekymret for Løvstikke, da Muldvarpe holder fest, der hvor Løvstikke sover sin vintersøvn..
 Der er højt til loftet i min have og man må godt synge højt og gå i mærkeligt tøj.
 Jeg graver græs op og vender jord- for her skal Bønne, Koriander, Ærte og Squash bo. Og Blomster !
 Jeg delte Mynte i Juli og August - satte hende her og der og allevegne og hun takker med fin vækst og underskøn duft. Hun er velkommen her og der og alle vegne. Om lidt kan jeg drikke myntethe og drysse mine salater og kager med velduft og søde toner.
Akelaje. Hvor der er en plet med jord, bør der gro en Akeleje. Og det gør der så her i min have. Jeg kastede frø alle vegne, da jeg flyttede herned og nu dukker de op, de smukke rossetter, der samler på dugdråben.
Det var bare et lille glimt fra min have en Torsdag i Marts. Kan I mærke det ? Våren er her !

25 kommentarer:

  1. Dejligt indlæg, Miri - og det er jo ikke for ingenting, man har haveterapi og helbredende haver. En have er det skønneste sted at glemme sig selv og bare være i en stille pagt med naturen :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak :) Terapi haver er ganske spændende og jeg er ikke i tvivl om at de virker. Var engang til et foredrag om dem, om de svenske af slagsen, for dengang havde vi ingen i Danmark.

      Slet
  2. Så herlig å få titte i hagen din,det er deilig nå når alt begynner å spire og gro. :)

    SvarSlet
  3. Åh tak Miri, du får mig til at mærke våren, meget mere intenst end jeg plejer. Og det trænger jeg til, så af hjertet tak for et helt fantastisk indlæg, igen:)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak søde du for de ord- de glæder mig mere end at skrive indlægget og det gjorde mig ellers glad :)

      Slet
  4. Fantastiske billeder og ord - jeg glædes da jeg ikke selv kan finde ord i øjblikket
    Marianne

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er godt jeg kunne formidle glæden, både gennem mine ord og mine billeder- tak :)
      Og du kan tro jeg kender den tilstand, hvor ordene ikke kommer... Men trøst dig, de kommer igen !

      Slet
  5. Jeg kom (selvfølgelig...) til at tænke på en sang. Kender du den?

    Når kommer våren vel?
    Når den sortblå svale kommer
    og bebuder nære sommer,
    når den kvidrende ta'r myggen,
    der vil tumle sig i skyggen,
    da kommer våren, da kommer våren!

    Og det er mere end skønt at foråret smiler til os nu.

    SvarSlet
    Svar
    1. Nej, den kender jeg ikke ! Hvor er det dog smukke ord - lyder måske lidt for meget, men de får mit hjerte til at svulme - tak for at "synge" den for mig :)

      Slet
  6. Tusind tak for smukke billeder fra din have... Den inderlige glæde mærkes...

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er godt den kan mærkes helt ude hos dig- for jeg følte den inderligt :)

      Slet
  7. Det er en skjønn og aktiv hage du har. Jeg kan merke det gror hos deg, og gleden med det.
    Og tenk at naturen kan være så skapende......nesten helt av seg selv. Det hjelper jo at du gir din hånd og passion med.
    Jeg gleder meg over din lidenskap med hagen din, Miri.
    Og det hus med høne og hane er bare så nydelig. Så fint at du har hatt den med deg der du har bodd.....
    En deilig søndag ønsker jeg du får i dag. Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. :) Tak for dine ord :)
      Håber du også har haft en dejlig Søndag- her har våren virkelig været på besøg og jeg har været ude hele dagen :)

      Slet
  8. Din have user af grøn terapi - afstressning, mindfullness, frisk luft og smuk natur. Heldige dig!

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg tror du læser det helt rigtigt :) Og ja, jeg er heldig og jeg ved det godt og tager ikke for givet :)

      Slet
  9. Sikke smukke fra billeder fra din dejlige have, dem bliver man glad af at se på :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak :) Jeg nyder virkelig at se haven vågne, at lære den at kende :)

      Slet
  10. Mmmm, ja, kan kun give de andre ret. Meget skønt og inspirerende! Det kribler også i mine fingre for at komme derud i jorden. Men vores kalender er så booket for tiden, at der overhovedet ikke er tid... Suk...
    Vil glædes og inspireres over dine fine billeder og tænke på, at tiden kommer - og ellers må jeg jo tage den! ;-)
    Kh Maria

    SvarSlet
    Svar
    1. Åh, der er så meget vi gerne vil og vi har bare 24 timer i døgnet :)
      Tak for dine ord :)

      Slet
  11. Tak for at dele din have med os andre, Miri :) - især for sådan en som mig, uden have, men med stor længsel efter at få en igen en dag - ja, der blev have-følelserne og forårs-følelserne vækket, på bedste og mest positive vis! Og jeg er så glad for, på dine vegne, at du igen har en have - at det lykkedes for dig, at komme fra altanen til haven igen :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hvor er du bare et dejligt menneske- tak :)
      Og ved du hvad, hvis du virkelig drømmer om have, så vil den komme til dig, på et eller andet tidspunkt, det tror jeg på.

      Slet
    2. Tak - og i lige måde! :) Og ja, det tror jeg også helt og holdent på - den have, der er bestemt for mig, vil dukke op på det helt rigtige tidspunkt :)

      Slet
  12. Vidunderlige billeder der emmer af positiv energi ♥

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg bliver også så glad, når jeg går der :)

      Slet