fredag den 4. april 2014

5 glæder fra ugen der gik

 AT opdage et fantastik gartneri små 10 km fra mit hjem. De dyrker selv deres planter og alle grønsager er dyrket i kolde drivhus- det er bæredygtigt og lokalt og meget meget fint og ganske pænt. Og deres udbud er stort - åh I skulle have set deres tomatudvalg og krydderurterne ! Det bliver meget svært at vælge :)

 Jeg satte hegn om køkkenhaven, men Fasan så på fra træstubben. Når du sidder på stubben har du udsigt over Ulvssund og broen til Møn.
 At få serveret aftensmaden og spise den i godt selskab af både Satter og Anemoner.
At fine et sted, hvor fine spinkle og uhysteriske  narcisser gror, og plukke lidt med hjem.
At forkæle mig med den gode bog, som ellers blev slæbt hjem fra Biblioteket igen og igen, nu ejer jeg den og den bor her hos mig, for al tid.

20 kommentarer:

  1. En så fin trädgård.. och visst är det så att det lilla vackra i vardagen är bättre än alla långa, dyra resor i hela världen. Kram

    SvarSlet
    Svar
    1. Smukke Sara, jeg tror du har ret :) I hvert tilfælde ved jeg at mit liv består af de mange mange små glæder :)

      Slet
  2. Hverdagsberigende oplevelser - og fasanen har da valgt det skønneste sted at sidde med udsigt over Ulvssund og broen til Møn :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, han har sans for det :) Og så kan han også stå der og lade sig beundre :)

      Slet
  3. Skønne glæder søde Miri .. Mon ikke turen kommer til at gå til det fine gartneri en del gange :)
    Håber da ikke hr. Fasan er ved at udtænke sig planer om hvordan han skal plyndre køkkenhaven ....
    Knus og mange tanker fra mig

    SvarSlet
    Svar
    1. Marianne, dét sted er farligt !!!! :) De havde SÅ meget og kvaliteten var super høj.
      Vi har en del Fasaner , der stoltserer rundt og det er så hyggeligt :)

      Slet
  4. Den boken må være årets kjøp!!!
    Siden du har lånt den, gang på gang, på biblioteket, betyr den jo noe for deg, og da kan du likesågodt eie den selv.
    Så heldig at du fant det skjønne gartneriet så nær deg. Håper du viser oss hva du kjøper med deg derfra.
    Jeg skal kjøpe urter i år. Italiensk persille MÅ jeg ha, og litt Romania, iallefall. Mulig litt mynthegele også, så kan jeg lage masse cous cous og drikke Mohitos til ;)
    Må du ha en riktig deilig weekend,Miri. Knus

    SvarSlet
  5. Rettelser siden Ipaden skriver det den ønsker i kveld:
    Romania= Rosmarin
    Mynthegele= Mynthe

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, den der stavekontrol kan skabe sjove ord :) Krydderurter står også mit hjerte nær og kan godt forstå du må have dem- jeg købte mig bl a en ny mynte, Ananasmynte- den er rigtig fin.
      Italiensk persille kender jeg ikke, det må jeg straks undersøge:) Nyd din weekend med eller uden mohitos :)

      Slet
    2. Italiensk persille er persilleblader, som dere bruker mye av i Danmark.
      ( jeg liker ikke persilledusken, de kiler i ganen) grunnen til at jeg skrev Italiensk Persille, var at jeg kjøpte noen frø en gang , og der stod det på.
      Vi var en gang på et sommerhus i DK, der vi hadde en stor potte full av denne persillen. Vi forstod hva det var, da vi hadde kjøpt den samme i butikken, til en salat. Så var det jo bare å ta saksen fatt, og klippe fra krukken

      Slet
    3. Åh, nu er jeg med - tak for oplysningen; Bredbladet persille- ja, det er den bedste persille synes jeg :)

      Slet
  6. 5 dejlige glæder. Begrænsningens kunst er svær, når der skal vælges planter til drivhuset eller haven.

    SvarSlet
    Svar
    1. Meget svær !!!
      Der findes så mange fristelser :)

      Slet
  7. Det ser da rigtig skønt ud det lille gartneri du har fundet - godt at du begrænses af at du er på cykel :) - Et fint stykke såklar jord du har fået fasan afskåret - det bliver så dejligt, når alt spirer op!
    Rigtig god weekend til dig!

    SvarSlet
    Svar
    1. Ha ha, ja, det er begrænset hvor meget selv jeg kan laste på min cykel :) Men ejeren tilbød faktisk at kører mine planter ud, hvis det var.... Farligt !! :)

      Slet
  8. Er det mon Oringe Gartneri? Kan da kun ville samme sted hen. Men det er et vidunderligt sted. Men måske har du fundet noget hemmeligt? Dejlig dag.

    SvarSlet
  9. Ja selvfølgelig. Dem havde jeg glemt!

    SvarSlet
  10. Der er med garanti mere en 5 glæder fra ugen der gik, så er det med at udvælge, dem du har har valgt er vidunderlige berigende.

    SvarSlet
    Svar
    1. :) Ja, der er heldigvis MANGE glæder og det handler om at vælge dem ud og dét er jo faktisk også een glæde :)

      Slet