onsdag den 23. april 2014

Det er jo bare for sjov

" Det er jo bare for sjov..Der er ingen der dør af det..Men åh jov ! Måske dør min lille lathyrus !!!! "

Sådan snakkede jeg til mig selv, i går eftermiddags.. Mine Lathyrus og ÆldsteDatters Solsikker blev sået indendøre ALT for tidligt og har groet så smukt. Vi var begyndt at hærde dem til udeliv, ved at tage dem ud om dagen og ind om natten. Men....En nat g l e m t e jeg at tage dem ind !

Solsikke og Lathyrus

 De trængte også til en omplantning...Se rødderne..
Vi satsede ALT og plante dem ud. I går. Den 22.April.. Meget tidligt !!!

" Det er jo bare for sjov, alt dette med planter og spirer og du må altså huske til næste år, at så noget senere og hvad nu hvis - ja snarere NÅR der kommer frost....Nå, skidt, det er jo bare for sjov!"

Tålmodighed er en dyd, jeg IKKE besidder :)

26 kommentarer:

  1. Jeg kom bare lige forbi.
    Gode billeder.
    Håber dine planter klarer sig.
    Tak for kigget.
    Ha´ en dejlig dag.

    SvarSlet
    Svar
    1. Dejligt du kom forbi- du er velkommen en anden gang :)

      Slet
  2. Heller ikke en dyd jeg besidder,men hvad. Vi lærer (måske) hele livet :-) Jeg er sikker på de klarer sig, det skal de!

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er jo ret gammel og jeg vil med min enorme livserfaring fortælle, at vi lærer hele livet :)
      Nogen af os (mig) skal bare lære det gang på gang :)

      Slet
  3. Jeg håber og tror, at frosten holder sig væk :)

    SvarSlet
  4. Alle disse husgeråd - Det er da sjovere at prøve sig frem.

    En stenbros kvinde har et husgeråd der sidder fast, ved ikke hvorfor
    - grønne bønner må ikke såes før den 5. juni.
    Ved ikke hvorfor jeg kan huske det, ved jeg elsker at plukke og spise dem direkte, samtidig med ærterne. Måske er det derfor :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg kan også nogengange synes, at alt fra strik til havebrug og mad kan blive FOR indviklet..
      Men der er jo ofte en sandhed i disse gamle husgeråd :) Men f.eks at vi skal så bønner, når kirsebærtræet er i blomst- det råd gælder åbenbart ikke mere..

      Slet
    2. Den med kirsebærtræet/bønner kendte jeg ikke. Mon ikke husgeråd er egnsbestemt. Jorden er jo meget forskellig. Her hvor jeg bor er det sand, hvor jeg lærte husgerådet omkring de grønne bønner var i lerjords området, lige på kanten fra sidste istid. Boede der hvor isen var, og bor nu hvor den ikke var.

      Slet
    3. Det ville da være fornuftigt for vores jord er jo forskellig..Og nogen steder i dette lille land, er der jo mere frost end andre og vind !

      Slet
  5. Åh, Miri, nej det er sørme ikke nemt. Om man bliver sg* så følelsesmæssigt involveret i de små planter. :O) Da jeg ompottede mine tomater, troede jeg de ville dø og jeg havde det helt skidt og nu stortrives de i vindueskarmen.
    Men mine agurker... er al for tidligt såede... (utålmodige mig) de står her og "rangler rundt" i vindueskarmen... suk... og jeg står og tripper og ved ikke rigtig what to do.

    Men ved du hvad... jeg håber foråret bliver mildt og godt, så dine planter gennemlever og overlever! :-))

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, vi går jo der og snakker med vores "børn" :)
      Åh jeg kan se jeg ikke er alene om at begynde alt for tidligt :)
      Jeg har squash der er så store at de burde komme ud...Og et par tomater... Hmm... ;) Næste år vil jeg sidde på mine hæder til et godt stykke ind i April :)

      Slet
  6. hihi..har också så svårt med tålamod ska du veta : ) allt ska ha skett helst igår, men ajg tränar mig på det! Hoppas de klarar sig. finns ju tunt vitt skuddsduk att lägga över om natten! Har inte planterat mina solrosor än..men dock luktärter..ååh ljuvliga tider att vandra mot ***

    kramar Lycke

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har indkøbt den hvide fiberdug :) Men den kan jeg ikke bruge til Lathyrus, da de står alle mulige steder i haven :)
      Jeg tror jeg har lært det i år- til næste år begynder jeg ikke før langt inde i April :)

      Slet
  7. Lige nu er det vist ok at håbe på lidt klimaforandring og lunere nætter end ellers på denne tid af året ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hi hi - ja, kan vi ikke bare lige gøre det, bare for en enkelt gang skyld :)

      Slet
  8. Åh solsicker är magiska! I en av mina favoritböcker av Maria Gripe, Elvis Karlsson heter boken, skriver hon om en liten ensam pojke som planterar solsicker i hela kvarteret där han bor, för att liksom göra världen lite lyckligare. Kram och klem*

    SvarSlet
    Svar
    1. Så fin en historie ! Jeg holdt meget af en bog om en kvinde der gik gennem landet, tror det var England, og dryssede Lupin frø, så verden kunne blive smukkere :)

      Slet
  9. Bønder i gamle dage skrev almanak for at huske hvor og hvornår de såede sidste år,men det var jo også for at overleve.
    Jeg håber dine latyrus og datterens solsikke overlever for de er så smukke når de blomstre til sommer.

    Kh. Lis

    SvarSlet
    Svar
    1. Lis, jeg har skrevet ned ! For når det kribler i mig for at komme igang i 2015, så slår jeg lige op i min lille havekalender :)

      Slet
  10. Jeg krydser gerne fingre for at de overlever :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak :) HAr lige kigget til dem efter nattens regn og blæst...De ser lidt triste ud- de små stakler.

      Slet
  11. åh den lille lathyrus ... holder så meget a den .... - men har ikke en gang fået købt frø i år :( ...

    SvarSlet
  12. Jeg har det på samme måde..alt for tidligt sået, og ranglede spirer til følge. Jeg satte mine lathyrus ud for flere uger siden, og de har det faktisk rigtigt godt. Tænker dog at jeg lige vil dække dem lidt til i weekenden. Solsikkerne er også sat ud, og nogle døde, men andre vokser så fint. Det må bare briste eller bære, for nej.. tåmod er ikke min stærke side heller. Flere andre sommerblomstespirer er sat ud og de klarer sig. Nok fordi vi har haft så lang tid med gode temperaturer, så nu med den lovede kulde, er planen som sagt bare at pakke det lidt ind. Og sætte omvendte krukker over hvor det nu kan lade sig gøre. Forresten er også tallerkensmækkerne helt tilfredse med at være i jorden nu :-) Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Du er god ved dine planter ! Jeg må indrømme jeg er mere brutal ..De må klare sig på egen hånd ! Og så krydser jeg eller alt hvad krydses kan og taler pænt til dem :)

      Slet