torsdag den 10. april 2014

Have rum

- Havens rum - rum i haven -  Jeg deler i hvert tilfælde min meget åbne have op i rum og er i en proces med at skabe flere rum og lukke dem med hegn og vækster.
Et af min haves rum, kaldes Urtehaven. Den er heldigvis heller ikke færdig- mange urter mangler og hegn.
 Hele vinteren har jeg fjerne Muldvarpens skud af frisk jord fra dette bed med Løvstikken. Og jeg har været så bekymret om Muldvarpe havde spist eller forstyrret Løvstikken så meget , af den slet ikke ville bo her. Min glæde er derfor stor, når den nu bryder gennem jorden med sin helt særlige forårs farve.
 Der er en del bar jord, endnu, i Urtehaven, så for en lille uge siden, såede jeg lidt rucola og se nu der !
 Jeg sætter skilte ved alle vækster, dels for at huske hvor de kommer op, så jeg ikke kommer til at plante nyt oven i noget andet, men også for at hjælpe min familie med at husk hvad urterne hedder.
 Merian og Purløg. Merian mest for bierne og svirrefluernes skyld, jeg synes ikke den smager vældig godt, men blomsterne er fine.Purløg har jeg mange steder i haven og også i Urtehaven, for jeg elsker purløg.
 Urtehave er skabt af det jeg havde- dvs marksten og en mængde halvlange fliser, der var efterladt af tidligere lejer. Jeg ønsker at få et lavt hønsenet omkring Urtehaven, og det kommer til at ske i næste uge.
Den sjove pind med marmorsten...Tja, jeg synes bare det var sjovt og gav en god energi og stenen er fra Sverige- mit ynglings land.
 Timian. Fantastisk urt, der nu skyder med nye blade, har kunne høste af den hele vinteren. Og snart vil jeg plante en Citrontimian, for den smager altså så delikat.
 Fransk estragon - lækker urt, bruger den ofte i dressinger og dyppelse.
 Mens jeg stod, der i Urtehaven og tog billeder til dette indlæg, kom ÆldsteDatter hjem fra skoven. Hun havde fundet en rosa syre og forsigt taget en lille klat med hjem til mig.
 Den har nu fået et lille hjørne i urtehaven- faktisk i detbed, hvor Rabarber ad åre skal gro sig mægtig.
Jeg sætter altid en række hvidløg i efteråret, så jeg kan klippe af de grønne toppe hele vinteren og foråret. Jeg høster ikke hvidløg, nyder bare toppens mildere hvidløgs smag.
I urtehaven gror, der indtil videre ; Mynte, Timian, Løvstikke, Estragon, Persille, Purløg, Rucola, Dild, Hvidløgstoppe, Merian, Rabarber, Skovsyre, Hjulkrone, Salvie, Koriander - og flere urter står på ønskelisten. Jeg holder af urter, for deres smag og duft, for deres kulinariske,ernæringsmæssige og medicinske effekter.
Et lille indkig i min Urtehave- et haverum i haven.

22 kommentarer:

  1. Hvor ser det bare skønt ud :-) Kan godt lide din måde at rumdele på :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak :) Jeg har mange rum og endnu flere i gang - det gør det hele mere overskueligt.

      Slet
  2. Å hvor skønt. Jeg får straks lyst til at springe i haven og det er fantastisk for jeg er ellers stadigt ret energiforladt for tiden. Elsker din smukke sten fra Sverige, den ser så hyggelig ud på sin pind.

    Og så skal du have så mange tak for dine dejlige kommentarer omkring min far. De har betydet meget for mig og jeg har genlæst dem mange, mange gange. TAK.

    SvarSlet
    Svar
    1. Søde Marina - sorg er en sær størrelse og det tager tid og energi og ja, tid. Jeg har stadig øjeblokke, hvor jeg ikke forstår at begge mine forældre ER døde. Sært.
      Stenen er bare så god dér- for mig til at smile og mindes mit Sjæls Slot i Sverige :)

      Slet
    2. Og det er jo en sjov ting for faktisk oplever jeg det også som en slags sorg når man har forladt et sted man holder af.

      Slet
  3. Det er den største rigdom, - små frø, og stiklinger, der trives og gror, eller måske gør de ikke. Fantastisk.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er SÅ enig, Eva ! Det er fantastisk og en af livets mange mirakler og glæder :)

      Slet
  4. Tak for turen. Jeg elsker også krydderurter, men vi rejser hele sommeren, så jeg har næsten opgivet at have noget i haven. Derfor var det dejligt lige at være med dig rundt i haven og nyde det og drømme lidt.

    Kh. Lis

    SvarSlet
    Svar
    1. Vi må alle tage valg hver eneste dag:) Og du er altid velkommen i min have, hvor der gror en del :)

      Slet
  5. Tak for skøn inspiration til urtehaven. Jeg går og ved ikke helt hvordan jeg skal gribe sådan en an nemlig. At du har Løvstikke er jeg vildt misundelig over hihi. Det er sådan en dejlig urt. Det er også fedt at se, at vi har samme tilgang til tingene. Brug hvad der allerede er ved hånden og find på nye ideer med det :-) Forresten.. Hvilken afd skal jeg kontakte på min kommune for at få sådan nogle komposter som du?

    Rigtig god weekend
    Knus Henriette :-)

    SvarSlet
  6. Forresten..min timian er helt død, desværre. Men jeg kan se at du har mange urter i jorden nu, så jeg tør godt begynde at sætte ud også så. Har svært ved det der med, hvornår hvad er for tidligt .. :)

    SvarSlet
  7. Det var hyggeligt at have dig med i Urtehaven :) Løvstikke er et must for mig, jeg kan slet ikke forestille mig en sommer uden, så stor var min glæde og lettelse :) Øv med din timian... Men giv den lidt tid, måske er den bare en langsom starter. Jeg skrev til affald- skraldeordningen i kommunen, så kom de med den/dem - så fornemt.
    Basilikum, Rosmarin og lignende varmekrævende urter, må du vente lidt med, men det meste kan klare det- ja, se min rucola spirrede :)
    Pøj pøj !

    SvarSlet
  8. Som Eva siger: Det er den største rigdom :) Dejligt at blive vist rundt i din have og dens mange rum! Jeg så en skovsyre på min travetur med lille striber i blomsten. Men det er måske den almindelige?

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er glad for du vil med på mine små havevrandringer , nyder at vise frem, fortælle og dele :)
      Ja, den du har set, er den mest almindelige og den er så fin og skær, synes jeg.

      Slet
  9. Så fint og livsbekræftende!
    Og en rosa syre har jeg aldrig set - tak for mødet :-)

    SvarSlet
  10. Bra tänkt med skyltarna. Jag borde definitivt bli bättre på att sätta skyltar i trädgården. Särskilt vid det som är ätbart så att familjen hittar.
    Så härligt med den lilla syre. Den kommer säkert må bra hos dig.
    Ha en skön helg

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er blevet rart glad for mine skilte, dels for familiens skyld, men sandelig også for min egen elendige hukommelse :) Jeg vil passe på den rosa sye og håbe den trives her :) Tak og i lige måde !

      Slet
  11. Bliver bare så inspireret - er selv ved at tage urtehave dyrkeriet op igen, og nyder det, som du, i fulde drag.
    Glæder mig så meget til at følge din have!

    SvarSlet
    Svar
    1. Skønt at kunne inspirere ! Håber du vil dele lidt have også, jeg elsker nemlig at komme på havevandring :)

      Slet
  12. Det at rumdele din have er en fantastisk ide. For mig vil det betyde ro, formoder også det er derfor du gør det.
    Og spændende hvad du finder på i år - glæder mig til dine dejlige grønne fingre vælger at berette og forevige :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak :) AT skabe rum giver ro, overskuelighed, mulighed for fordybelse og nye overraskelser :)

      Slet