torsdag den 24. april 2014

På mit køkkenbord

Jeg holder af det gamle, slidte og lettere mishandlede køkkenbord under vinduet med den smukke udsigt og det fine lys indfald. Meget foregår på den plads, meget finder vej, stopper op og forlader det igen.
 I går bestod lidt af min frokost af en rest salat fra middagen- superfine skåret blomkål, ristede mandler, urter fra haven, eddike og olivenolie, salt og peber.
 Lidt senere måtte bordet ligge ryg til en god gammeldags ostemad og endnu en kop kaffe.
 Jeg var i skoven og plukke, hvad jeg tror, er årets sidste buket anemoner. Bøgen er sprunget ud og så takker anemonerne af for denne gang.
 Strikketøjet var også forbi- en reste trøje. Alle de tynde uldrester skal bare bruges for at skabe en brugs sweater,der er varm og gratis. Den driller...Men et tjek i lyset på køkkenbordet, gav forklaringen;  jeg havde glemt at lukke nogle masker af ! For meget lang tid siden...Men jeg vil have den sweater færdig og ud af min strikkekurv, så jeg strikker videre og "glemmer" de der masker...
Det grønne drys ligger på mit bord flere gange dagligt, for haven er gavmild. Her er det karse og kørvel til aftensmaden.
Jeg holder af det gamle slidte og misholdte køkkenbord.

22 kommentarer:

  1. Det er da også en ualmindelig smuk bordplade. Den må kunne fortælle de mest fantastiske historier fra et langt liv :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, den kan fortælle historier, men også om et liv, hvor der ikke er blevet passet på den. Jeg går lidt rundt og ved ikke helt om den bare skal slibes fin og have lak...Eller den "bare" skal være sådan og måske have lidt olie omkring vasken, så vandet preller af..

      Slet
  2. Tak for en smuk historie om livet i huset i skoven, bundet sammen af det gamle spisebord. Og så ville jeg ønske at jeg var så kyndig ud i naturens spisekammer som dig, det ser lækkert ud :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg bliver så glad af at hente råvarer fra skoven og min egen have- føler mig så heldig og rig !

      Slet
  3. Det er jo også rundt om bordet at livet leves. Om det så er dit køkken bord eller mit spisebord i køkkenet, så er de gode for os, de hjælper os i en rask håndevending og vores liv fortsætter sætter mærker og minder både i bordet og i vores sind.
    Må du får mange gode minder frem via dit gl. køkkenbord.

    Kh. Lis

    SvarSlet
    Svar
    1. Hvor er det smukt - du skriver så fint - tak :)

      Slet
  4. Hvor smukt - elsker når man har sådan et sted der bare kan og må bruges :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak :) Det er faktisk noget, der er vigtigt for mig- mine ting må og skal bruges, jeg orker ikke overforsigtig adfærd :)

      Slet
  5. Jamen, det er da dejligt når man kan se at tingene bliver brugt. Og når man godt tør bruge dem. Jeg kan slet ikke finde ud af at være meget forsigtig med tingene (og det kan mine hunde og katte heller ikke ...). Her mindes vi fx dengang vores collie var hvalp hver gang vi sætter os på en spisestuestol - for hun har gnavet i alle stolebenene :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. :) næ- et hjem skal vel bære præg af de mennesker og dyr, der lever der :)

      Slet
  6. Hvor er det hyggeligt, at du brygger kaffen direkte i koppen i stedet for at hoppe med på pulverkaffebølgen!

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er "sart" med kaffe- jeg gider ikke drikke dårlig kaffe !
      Og det synes jeg pulverkaffe er - også de dyre og økologiske.
      :)

      Slet
  7. Du har et bord med en historie. Tenk om alt skulle være nytt og skinnende hele tiden? Det hadde vært så kjedelig.
    Jeg så et tv program der de viste hvordan man skulle få nytt liv til et gammelt bord, og det var så genialt. Men nå husker jeg ikke engang hva de gjorde, uff. Eller hadde jeg gitt deg et tips om det. Men jeg smøret et veggskap inn med fløte en gang, for å gi det patina.
    Din mat ser så lekker ut, Miri. Du er så flink til å utnytte ressursene du har rundt deg.
    Jeg har bakt BROWNIES i dag, men egg fra frittgående høner, som jeg har fått av en venninne som har høns. Sjokoladen fikk jeg av en annen venninne som bor i Italia. Jeg er så heldig, synes jeg :)
    Og din strikkede genser med striper og mange farger, det er den fineste genser!!!!!!
    Stor klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg elsker at du bager så tit og ofte- for mig viser det en stor glæde ved livet.
      Du ER heldig - det lyser ud af dig og din blog, men du er også taknemmelig og det er en fin ting :)

      Slet
  8. Jeg synes dit bord er smukt som det er, lidt slibning og lidt olie ingen lak :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er heller ikke til lak :)
      En dag gør jeg vel et eller andet... :)

      Slet
  9. Dejlige sager på bordet :)
    jeg er enig med Margith :) olie i stedet for lak
    - og så er der den dejligste udsigt derfra :)
    ps. fin strik du har på pindene ...elsker striber :)

    SvarSlet
  10. Jeg strikker også en stripete genser om dagen, men min er nok med kjøpegarn. Til gjengjeld er den gammel. Jeg begynte å strikke på den for over 30 år siden, og nå har jeg tatt den opp for å gjøre den ferdig, Det er ganske morsomt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er fuld af beundring for,at du har gemt den så længe!
      Der er noget godt ved at strikke i garn man havde , sådan lidt genbrug :)

      Slet
  11. Det grønne drys, så fantastisk at man endelig kan hente det ind og putte i maden. Dejlig bordplade, jeg er også til det slidte :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er nemlig en enorm glæde som er blevet ventet på med stor længsel :)

      Slet