lørdag den 5. april 2014

Stress og pizza

Jeg går sygemeldt med stress og det er ikke nemt. Det er faktisk svært, svært at blive rask, når krop og sind er angrebet af stress. I glimt mærker jeg tilstanden af være "Mig" , fri i krop og sjæl uden stress. Små øjeblikke, der pludselig dukker frem- dem tager jeg vare på, stopper op og giver mig tid til at mærke det og ved så, at jeg er på rette vej. Jeg vil komme igennem dette og jeg vil have lært noget vigtigt om mig selv og mit forhold til arbejdsmarkedet. Jeg vil forhåbentlig også få større bevidsthed om de krav jeg stiller til mig selv.Jeg ved jeg kommer igennem det, men det tager tid og åbenbart lang tid.
 Jeg har et sted i min have, hvor jeg dyrker brændenælder. Jeg har brændenælder mange steder og der får de lov til at gro, til glæde for dyrene og jorden, men på netop dette specielle sted, høster jeg brændenælder til mit køkken. Jeg klipper toppene a,f hele tiden, så brændenælderne konstant må danne fine nye topskud.
 Da jeg kom ind med mine brændenælder og fandt alle ingredienserne frem til pesto, da ramte følelsen af at være uden stress. Hvilken glæde.
 Jeg og Kitchen Aid rørte en fuldkorns pizzadej.
PizzaFredag !
Rødbede pizza- brændenældepesto i bunden, tynde rødbede skiver, løg, kapers, oliven, rosmarin og mozzeralla - det er altså en meget god pizza.
Kartoffelpizza er vidunderlig. Tomatpizza er himmelsk.
PizzaFredag en meget god ide :)

17 kommentarer:

  1. Pizzafredag lyder som en perfekt opfindelse. Skal bare have fundet den perfekte opskrift, da jeg ikke fungerer så godt på hvede, glutenfri bliver noget skrammel og er dyrt, så nu skal jeg have prøvet nogen af de gamle sorter.

    Det lyder også som et skønt gartneri du har fundet, jeg har nok besluttet at det lige nu bliver garn og billeder som er mit fokus, jeg kan ikke kapere for mange jern i ilden. Så ikke for meget nytænkning i haven.

    Det er simpelthen så ærgerligt at du fik kørt dig selv i bund, jeg tror måske man altid vil være lidt ekstra sart når man først har været der, også år efter man er officielt "rask". Og hvad skal man så bestille, så det hele hænger sammen? Det giver jo stress i sig selv at tænke på... Håber du får den tid du skal bruge.

    SvarSlet
    Svar
    1. God ide at prøve nogle af de gamle hvede sorter - det kan være du finder een du kan tåle. Pizza uden gluten er altså ikke pizza ! Jeg laver skam også den med blomkålsbund og den smager fint, men pizza, dét er det ikke :)
      Tror det er fornuftigt at bevare et fokus- er bare ikke så fantastisk til det selv :)
      Jeg er også ret ked af at jeg lod det komme så vidt og for anden gang...
      Tak for dine ord :)

      Slet
    2. Jeg er overhovedet ikke god til at holde fokus, det er derfor jeg øver mig så meget i det. ;-) Og det har bl.a. været trangen til at ville gøre ALLE tingene, HELE tiden, som gjorde at jeg selv blev lidt slidt. Jeg vil ikke helt give køb på det og kun have 1 hobby fx. men jeg kan trods alt snævre det lidt ind. Og selvom jeg elsker haven, gerne vil have mad af rene råvarer osv, så er det ikke madlavning og dyrkning som får mit hjerte til at banke, det er mest et ideal på det teoretiske plan. Jeg bliver faktisk skrupumulig at være i stue med, hvis jeg ikke får lov til de andre kreative ting. Og det hjælper virkelig at pille en enkelt aktivitet eller to fra. Ikke for evigt, bare op på hylden.

      Slet
    3. Tror du er inde på det helt rigtige, at fokus bør være på det, der får vores hjerter til at banke.
      Tak for dine erfaringer og overvejelser.

      Slet
  2. Godt du mærker de gode stunder uden stress i kroppen. Pizzafredag er dejlig og skønne pizzavariationer :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er også ret taknemmelig for det og bliver så glad og helt stille :)
      Jeg elsker pizza !

      Slet
  3. Hvor er det dejligt du finder øjeblikke, hvor du er dig.
    De ser og lyder enormt lækre ud de pizzaer.
    God lørdag.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det er ret vidunderligt, når den der ro ligesom kommer og jeg tænker, nå ja, det er jo sådan det kan være. Pizza er bare SÅ godt :)

      Slet
  4. Dine pizzaer ser ut som de beste pizzaer, Miri.
    Jeg lager all gjærbakst for hånd. Det gir meg balsam for sjelen. Jeg elsker jo å bake, det gjør meg rolig. Alle har sine ting som passer for seg.
    Jeg synes det er trist at det var din jobb som gjorde deg stresset. Man er avhengig av jobben, inntjening av penger, og da er det greit om man trives med det også. Det er en del av livet.
    Jeg håper du finner en jobb som du vil trives med igjen.
    Ha en deilig weekend, Min venn. Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. De er altså også ret så gode, hvis jeg må prale lidt :)
      Du bager også meget ! Dengang jeg havde små børn og mand og det hele, bagte jeg hver anden dag og nød det- nød at ældte med mine hænder, så jeg fik sved på panden :)
      Jeg synes det er noget møg, at mine arbejdsbetingelser gjorde mig syg igen ! Jeg håber virkelig jeg får lært noget denne gang.
      Tak for dine ord, søde Sylvia :)

      Slet
  5. PizzaFredag lyder som en meget god idé :) Dejligt at du læse om din oplevelse af at være uden stress og om din glæde ved god mad! Da jeg kom træt hjem i dag, havde Uffe lavet mandelpostej og en lækker salat. Du kan tro, jeg nød det :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Du er bare heldig at du har en mand, der nyder at lave lækker og sund mad :)

      Slet
  6. Din opskrift på brændenældepesto? Jeg har kigget efter den her på bloggen, men jeg kan ikke finde den..

    SvarSlet
    Svar
    1. Mener jeg har skrevet noget et eller andet sted... :)
      Jeg gør det meste på slump ; Brændenældeskud, skylles og over hældes med kogende vand,skylles i koldt vand og knuse fri for væde. Blendes med en nød eller kerne- lige fortiden bruger jeg med stor glæde ristede solsikkekerner, pecorino/parmesan- rigelig citronsaft, hvidløg, salt og peber, evt en anelse rørsukker og gavmilde mængder af olivenolie.
      Smag den til !
      Håber du kan bruge den :)

      Slet
  7. Velbekomme - Det er nogle dage siden det ved jeg.

    Dejlig læsning, kan mærke du reflektere og lytter meget. Du har fundet vejen ved første tur.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tja - jeg har gået vejen før, men åbenbart ikke set mig nok omkring, så jeg er gået vild igen... Men jeg er ved godt mod !

      Slet