mandag den 19. maj 2014

6 glæder fra ugen der gik

 AT plukke vilde asparges ved vandet, nærmest i min egen baghave, se det var en helt ny glæde, jeg aldrig havde oplevet før. Så kan man tale om friske asparges og tro mig, det kunne smages.
 AT  beundre mit første æbletræ; Elstar i blomst. Det var en indflytnings gave fra en ven, så det har endnu ikke boet her et år, men ser ud til at trives. Elstar er et meget godt spiseæble, tror faktisk jeg vil sige, at det er mit ynglings æble.
 AT cykle ud i det danske sommerland og opdage en meget lang alle af kastanietræer. Jeg holder meget af alleer. Og af træer.
 AT tage på YngsteDatter besøg med ÆldsteDatter. At plukke lidt blomster fra haven og bringe til byen.
 AT spise aftensmad i haven og slet ikke havde brug for at komme ind, fordi lyset, varmen, fuglesangen og selskabet bare var udsøgt. Og maden ; Nye danske kartofler, nye danske asparges ( ikke egen høst ), smør og gavmilde mængder af purløg, samt gode bøffer af kikærter.
At besøge en fantastisk have. Åben have på Langebækgaard, en udsøgt oplevelse af træer og udsyn og indkig, vild og plejet - dufte og strukturer. Kagebord ! Og ved I hvad, de åbner igen, se bare her.
Langbækgaard ligger lige her i "min" del af udkantsDanmark, så hvis I kommer til Åben Have, så kan I jo kigge forbi og hilse på mig, jeg har altid kaffe :) Jeg har i hvert tilfælde tænk mig at benytte mig af, at de åbner deres have 2 gange mere , for jeg vil gerne følge den gennem sommeren og de ændringer der vil udspille sig. Og spise lidt mere kage :)

28 kommentarer:

  1. SKØNT SKØNT SKØNT! Din blog, dine ord og billeder er virkelig inspirerende :-) Tak fordi du deler med os andre i Blogland :-)

    Har du i øvrigt en opskrift på de kikærtebøffer - der ser SÅ lækre ud :-))))) KH Lilly

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak , Lilly, dejlige ord at komme ind til :) Jeg har desværre igen opskrift..Jeg blandede bare alt muligt; kikærter, æg, friske koriander, lidt løg, sesam ...tror det var det - næ, lidt feta var der også i !

      Slet
    2. Jeg mener det faktisk, Miri - jeg fandt din blog i sidste uge, og det du skriver har VIRKELIG fået mine tanker sat i gang (på en meget god måde) - selvom det er en hård tid, du er igennem ud fra hvad jeg kan forstå. Det er jeg ked af at høre :-(
      HAHA :-) Det lyder præcist som når min mand laver mad - og det er han bare knaldgo' til! ;-)

      Slet
    3. PS. Tak for besøget 'hos mig' :-)

      Slet
    4. PPS: Se selv - jeg mener det virkelig :-)))

      http://lillyslounge.blogspot.dk/2014/05/jeg-ver-mig.html

      Slet
    5. Hvor er det skønt at åbne sin blog og se alle dine kommentarer ! Jeg er meget glad for at du har fundet her ind, jeg holder nemlig af denne dialog os blogger imellem, det er derfor jeg blogger :)
      Hvis min blog kan inspirere og sætter noget i gang hos dig, bliver virkelig ydmyg og glad. Jeg hopper ind og læser, hvad du mener:)

      Slet
  2. Hej Mire!
    1000 tak for at dele dine glæder her, hvor er det nogle dejlige billeder, med tilhørende skøn læsning, jeg nød det i den grad! Kendte ikke til vilde asparges, tak for det:-)
    Ha en dejlig dag der i det skønne udkants-Danmark.
    Med naturvenlige og glade hilsner Anette

    SvarSlet
    Svar
    1. Selv tak, jeg bliver så glad over I gider læse om mine glæder- for jeg mener glæder fordobles når de deles :)
      De asparges er virkelig et under !

      Slet
  3. Det er så godt at samle på glæder :-) Og det er da en fin samling du viser!

    Hav en god mandag!

    SvarSlet
    Svar
    1. Fik lige en ide- sikke en skøn hobby at have; at samle på glæder :)

      Slet
  4. Hvilket fund: VILDE asparages. Jeg har de bedste barndomsminder om at plukke den slags hos min mormor. Uhmnnnn! Det ægte, naturlig madglæde!

    SvarSlet
    Svar
    1. Skønne minder at have:) Jeg håber også engang at kunne give mine børnebørn sådanne minder :) Men nu skal jeg så først have dem, altså børnebørnene :)

      Slet
  5. Du samler altid på de dejligste glæder.
    Tænk engang vilde asparges! Det er en glæde jeg kan forstå :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. De aparges var virkelig en meget stor glæde ! Et under :)
      Og tak - jeg nyder at dele mine glæder :)

      Slet
  6. Skønne glæder! Tak fordi du deler og inspirerer og frister - jeg kunne godt finde på at køre sydpå den 28. eller 29. juni :-)

    SvarSlet
  7. Du skulle virkelig se den have- park- skov ! Den g´har det hele og rigtig rigtig mange træer- blandt andet 2 duetræer, som de var meget stolte af, de var nemlig i blomst for første gang :)

    SvarSlet
  8. Det lyder skønt! Jeg har også lige kigget på deres hjemmeside - vi tager en tur sydpå i den weekend, las os lige mailes ved :-)

    SvarSlet
  9. Det var dejlige yndlings ting du viser frem fra ugen der gik. Asparges der er så friske må være noget nær en himmerigs mundfuld. , nye danske kartofler så lækkert uhm. Jeg kunne godt have været med på den uge.

    En dag du er i godt humør, vil du så ikke dele opskriften på bøfferne ? Dem kunne jeg godt være med på.

    Kh. Lis

    SvarSlet
    Svar
    1. Mad er en stor glæde her hos mig :) Jeg er skam oftest i strålende humør :) - men lige de bøffer er lavet sådan under vejs...Jeg kan sørme dårlig huske hvad jeg puttede i, men prøv at se mit svar til Lilly, der står lidt :)

      Slet
  10. Det finns så mycket att glädja sig åt nu! Det visar dina fina bilder. Sparris och äppelblom...kan man ha det bättre?
    Kram Titti

    SvarSlet
    Svar
    1. Maj er bare en glædes måned :) Jeg holder virkelig af den, den er så fyldt med skønhed og håb og nye begyndelser.

      Slet
  11. Der er godt nok temmelig langt fra Aarhus. Men en lille kop kaffe i din have ville lokke. Tænk, hvis jeg kommer på de kanter en dag.....

    SvarSlet
    Svar
    1. Eva, du ville være SÅ velkommen !!
      :)

      Slet
  12. Vidunderlige billeder.
    Har tidligere skrevet jeg har en fobi for at plukke og tage med hjem når det er fra vores fælles arealer. Heldigvis linkede min kusine til et indslag med hendes mand der har arbejdet sammen med Claus Meyer da han skrev Almanak bøgerne. Kusinens mand sagde vi har alle ret til en posefuld af naturen dagligt. Ikke kasse, men pose. Og det har jeg taget til mig. Jubii.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det lyder som en god regel - så håber du kan nyde det nu :)

      Slet