torsdag den 8. maj 2014

Den hvide Tjørn

 Jeg kan godt lide Tjørnen. Den er smuk og fin som hæk og flot og karakteristisk som træ. Og nu springer den i blomst i min skov, tidligt synes jeg- husker ture i Dyrehaven i Juni, for at se og dufte de mange gamle smukke Tjørn.
Dannie Druehyld, den skønne heks fra Rold Skov, skriver blandt andet om Tjørnen;
"Hvidtjørn bruges som hegn til at bestykke det, du har kært."
Jeg har lige sat 2 små bitte Tjørn i min have :)
Hun skriver ; " Sæt aldrig blomstrende hvidtjørn ind i stuen, da nogen i huset vil dø, før hvidtjørnen atter blomstrer":
!
Nu tør jeg ikke plukke en stikkende yndig buket at sætte på mit bord. Jeg nøjes med at nyde den i skoven, mens jeg venter 30 år på de 2 små pjevs jeg har sat, vokser op og bliver beskyttende træer.
:)
De smukke hvide blomster kan tørres og drikkes i the.
Der er en særlig energi i den Hvidtjørn, så jeg er glad for den gror i min skov.

20 kommentarer:

  1. Hvidtjørn er meget hårdfør og hurtigtvoksende, så jeg tror ikke, der går 30 år før de er store. Du har ret i, at hvidtjørn er smuk og dufter dejligt!

    SvarSlet
    Svar
    1. Det lyder godt ! Min tålmodighed ville nok også briste :)

      Slet
  2. Den ser også livgivende og smuk ud på dit billed. Der er noget særligt over våde blomster på billed syne jeg.

    Kh. Lis, som også tror på den slags varsler.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg tog billedet i går, da alt var så smukt og friskt af regnen :)

      Slet
  3. Den er smuk !!!! Men nok en god ide kun at nyde den udendørs.
    Ha en dejlig dag
    Kh hanne

    SvarSlet
    Svar
    1. Der gik total overtro i den, da jeg læste det for nogen år siden- ja, siden dengan, har jeg faktisk ikke plukket den ind..
      Tak og i lige måde :)

      Slet
  4. Vilken vacker bild! Och nu fick jag lära mifg vad Havtorn heter på danska också. Tjörn - precis som ön här strax utanför Göteborg.
    Ha det gott!

    SvarSlet
    Svar
    1. Og tjørn er havtorn på svensk ! Spøjst for vi har en anden stikkende vækst med orange bær, der hedder havtorn. Så blev jeg sørme klogere i dag :)

      Slet
  5. Hvor er den smuk :-) I feng shui taler man om venlige og "uvenlige" blomster. Uvenlige ment på en sådan måde, at den ikke på være stikkende eller lign., så må man lade dem blive ude :-) Men duften altså... Den er venlig :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg kendte engang en mand, der påstod af den lugtede af rævepis.. Det synes jeg nu ikke :)
      Uvenlige- dvs kaktus så ikke skal inden for. Spændende !

      Slet
    2. Nej ingen kaktus. Eller svigermors skarpe tunge:)

      Slet
    3. Synes faktisk det er ret spændende- måske du engang ville fortælle noget mere om feng shui på din blog.

      Slet
  6. Der er nu noget fascinerende over, at noget så smukt som tjørn også har torne. Det kan jo også blive FOR pænt..... ;)

    SvarSlet
  7. Så vacker! Men den heter inte havtorn på svenska, för den har orangefärgade bär och silvriga blad även i Sverige. Men fin är den ändå:-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Havtorn på dansk er også den med sølvblad og vildt sunde orangebær :)
      Men tjørnen er fin :)

      Slet
  8. Han precis fundera på vad den kunde heta på svenska. Men så såg jag ovan...men är det verkligen havtorn...inte hagtorn? Vi har hagtorn i vår trädgård, blir buske eller ganska stort träd med vassa piggar på. Havtorn är en annan sorts buske som finns långt ut i skärgården här och som har oranga små mycket nyttiga bär.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hagtorn er nok Hvidtjørn
      Og havtorn er Havtorn :)
      Tak for at gøre det klart :)

      Slet
  9. I år synes alt at blomstre på samme tid. Et festfyrværkeri af den anden verden. Jeg er faktisk lidt glad for at det nu er blevet lidt køligere for ellers ville det næsten være gået for hurtigt med årets blomstring.

    Jeg havde en gang så mange hvidtjørn at det var for meget. De kvalte alt og det var knap så godt, men jeg elskede når de blomstrede. Iøvrigt plukkede jeg ofte ind af dem selvom jeg godt vidste det med døden. Ingen døde nogensinde fra mig i de år....

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har bare fået det sådan, at nu hvor jeg har læst det, så er jeg blevet meget opmærksom på IKKE at plukke ind...Jeg ved godt det er overtro :)

      Slet