lørdag den 17. maj 2014

Du kan altid dyrke noget

Jeg tror på, at vi bliver lykkeligere mennesker, hvis vi dyrker noget - altså sår et frø, passer og plejer det og ser det gro op, for siden at høste og spise afgrøden.
Jeg har boet i lejlighed og kunne dyrke på min altan og du kan sagtens dyrke i din vindueskarm, hvis det er din eneste mulighed. Noget der aldrig slår fejl, er ærter. Ganske almindelige ærter, lad dem gro op og sætte blade og lidt fangtråde, nip dem af og spis disse grønne og meget lækre ærteskud. De smager af sommerferie og friske ærter.
Nu har jeg en stor have, men har alligevel ærteskud ved huset. Da jorden var for kold til at så i og hele min sjæl trængte til at dyrke, såede jeg i en gammel sodavandskasse og kan nu nyde disse grønne lækkerier jævnligt. Det er nemlig så smart, at de jo bare vokser videre, når du plukker af dem :)

16 kommentarer:

  1. Skønt billede og god ide. Jeg har det bare ikke sådan som dig og andre haveelskere, men jeg elsker at læse om jeres passion :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg læser også at læse om andre menneskers passioner og glæde - de smitter mig,og jeg bliver helt glad- også selv om det ikke er noget, der faktisk får mit blod til at rulle. Men passionen gør !

      Slet
  2. Dejligt billede, og ærteskud er da guf:-P jeg render og kigger om der er kommet noget op hver dag;-) føler mig altid i stor overflod når der skal høstes, det er en helt igennem skøn følelse at kunne tage friske råvarer ind:-))

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det er bare en skøn tid :) At høste af egen avl, hvor ydmyg den end måtte være, det er bare en af de største glæder :)

      Slet
  3. Skøn idé, som jeg straks tager til mig :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Herligt ! Du er sikker på at lykkes :)

      Slet
  4. Det var en lur ting å gjøre. For meg er erter Danmark. Jeg nyter en pose erter hvis jeg kommer over det, det er så godt.
    Ja, nå går vår Nasjonaldag mot slutten. Vi har faktisk mest hvert hjemme, og spist god mat, og snickerskaken som jeg bakte tidligere i dag. Vi så på paradetogene, der datteren gikk, så vi fikk vinket til henne. Hun har vært ute med venninnene i hele dag. Sønnen dro nettopp på jobb, han er dørvakt på Rockeklubben, som har konsert i kveld. Dit ville min mann også, men jeg bare nyter å være hjemme å ha det stille rundt meg.
    Været ble bra, det er sol og varme i luften igjen. Endelig.
    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg holder så meget af dine kommentarer Sylvia, det er som du sidder ved siden af mig og fortæller og småsnakker om det der sker i din hverdag- så hyggeligt :)

      Slet
  5. God ide´med at dyrke ærtespirer - det vil jeg prøve!
    Jeg går stadig og undrer mig over, at jeg ikke helt var klar over, hvor fantastisk det er at arbejde i haven.
    For mig er det ren terapi - det er slet ikke muligt at være sur og trist, når græstørv bliver vendt, ukrudt trukket op eller frø bliver sået!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hvor er det dejligt at du har opdaget glæden ved at arbejde i haven :) !!

      Slet
  6. Du har nok ret i at når vores sjæl er såret og syg, så har vi behov for at dyrke noget, som vi kan se gro frem af den mørke muld og blive til noget.
    Jeg fandt også blomster frø idag, som jeg skal have i noget jord, så jeg kan får Latyrus til sommer. Hvis jeg er heldig, for vi er jo væk hele juli måned.

    Husk også at nyde solen, så du får energi til at spire og gro.

    Kh. Lis

    SvarSlet
    Svar
    1. Lathyrus dét hører sig til :) En taknemmelig og gavmild blomst, der bare bliver frodigere af at blive plukket ind og sprede duft i stuen :)

      Slet
  7. jeg elsker også at gro ting - planter og urter, som kan spises helst. Men jeg er ikke så glad for de dyr, der gerne bor i jorden…

    SvarSlet
    Svar
    1. :) I en lille kasse, kan du selv bestemme- du køber "ren" jord og fylder i. Vil du hører noget virkelig klamt...- Da jeg gravede et stort hul til en Klematis, kom jeg til at grave en MUSEREDE op !!!! Det var så ulækkert og jeg skreg vist lidt :/

      Slet
  8. Vild med din sodavands (træ) kasse. Den fortæller meget om hvem du er, og det er lige efter mit hjerte.

    SvarSlet