torsdag den 22. maj 2014

Måske en anelse grådigt....

Jeg holder meget af Storkenæb, faktisk rigtig rigtig meget. Jeg er fascineret af hvor utrolige mange forskellige sorter, der findes. Forskeligheden i højde, farve, blade, blomster og ikke mindst hvornår de springer ud. I princippet kan du dække hele havesæsonen ind  med Storkenæb, så der er nogle der blomstre fra begyndelsen og helt hen til enden. Jamen hvad er der ikke at elske ! I denne have gror bare 3 forskellige slags. Ja, bare 3 slags ! Jeg er grådig, jeg vil have flere ! Rettelse; jeg ønsker mig flere af denne fantastiske staude, så Storkenæb familien bliver stor og broget. Jeg mangler jo både hvid og rosa og og og..Lidt grådig måske, jeg har jo disse skønheder ;
 Denne yndighed, gror i en stor krukke lige uden for mit køkkenvindue- så jeg kan nyde den når jeg står der, og jeg står ofte i mit køkken :)
 Denne sejlivede dame har flyttet fra Fyn, til en rækkehus have, til en lille kasse på en Altan og derefter til Udkanten af Danmark , hvor den er blevet flyttet et par gange..Og den lever, så den er sejlivet :)
Denne lilla er min tidligste og højeste og har også så finde blad med mørke tegninger. Den gror i haven , lige ved gårdspladsen, så er noget af det første der hilser mig velkommen hjem.
3 Storkenæb og drømmen om flere.

24 kommentarer:

  1. God morgen, Miri.
    Så flott at du skriver om Storkenebb i dag, for i går nevnte jeg blomstene navn for meg selv, da jeg gikk hjem fra jobb, i regnvær. Da så jeg denne planten, og visste med en gang det var Storkenebb. Men ble litt usikker, for den ligner da ikke et nebb! Hvor har den fått navnet fra?
    Jeg visste ikke at den var i flere varianter. Takk for opplysningen.
    Jeg så mange fine sommerblomster på min tur hjem i går. Jeg gikk en annen vei, en del gikk gjennom skogen. Du kan tro det dufter av varm grunn nå. Ja, du bor jo i skogen, og kjenner duften hver dag.
    Ha en fin dag. Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Sylvia - hvor dejligt du lige skriver nu, for jeg har netop været inde på den blog :)
      De hedder Storkenæb, fordi frøstanden, ligner et storkenæb - jeg tror nok det er derfor. Jeg synes det er en rigtig god ide, at ændre på sine vaner, fx at gå en anden vej end man plejer- for nye oplevelser vil så ligge der og vente på dig. Nyd din fridag :)

      Slet
    2. Hei igjen Miri
      Takk for svar. Da skal jeg se nøye på frøstanden neste gang jeg går forbi et Storkenebb .
      Jeg gjorde det faktisk tidligere i dag, da jeg og Samson gikk en lang tur. Og, vet du hva, jeg så to forskjellige Storkenebb ved siden av hverandre. Det var så gøy, etter å ha lest innlegget ditt. Tusen takk!!!

      Slet
    3. Hvor hyggeligt !
      Det er skønt, når en ny viden pludselig gør en mere opmærksom :)

      Slet
  2. Det er bare så skønt, når du deler ud af din viden om planter. Du er den helt rette fortæller for sådan en som mig, der skal have tingene ind med skeer fyldt af enkelthed, glæde og eventyrlyst. :-)
    Tak! :-)
    Og godmorgen kære Miri. :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, kære Lotte :) Jeg er en smule forelsket i Storkenæb :)
      Og god dag til dig , langt derude i Jylland- her skinner solen og det er allerede meget varmt- lidt hårdt for en skyggeTante som jeg :)

      Slet
  3. De er så smukke dine storkenæb, og på lørdag kan du få en lyserød geranium fra min lille forhave, endda en af dem der kan vokse i helskygge og har vintergrønne blade:) knus

    SvarSlet
  4. Tak - de ER smukke og nemme og glade - jeg vil meget gerne have en lille lyserød en fra din Berliner baggård ! Tak ! Og jeg G L Æ D E R mig til på Lørdag.
    Ud i solen med mig !
    Tak :)

    SvarSlet
  5. Kære Miri!
    Du kan få flere når jeg lander på din gårdsplads en dag :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det lyder godt - både at du vil give mig Storkenæb, men også at du vil komme forbi en dag :)

      Slet
  6. Storkenæb kan man ikke få for mange af! Jeg vil anbefale den bølgkronede hvis du har et sted med skvalderkål. Storkenæbben kommer op før skvalderkålen og kvæler den :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for anbefalingen - den bølgkronede kunne jeg have stor gavn af :)

      Slet
  7. Jeg forstår dig så godt - storkenæb er bare så yndige - jeg var slet ikke klar over, at der findes mange forskellige sorter :)

    SvarSlet
    Svar
    1. De har også store tæpper af Storkenæb på Langebækgaard - :)

      Slet
  8. Storkenæb er så dejlige. I min tidligere have havde jeg en stor samling, og jeg flyttede de mest elskede med til min nuværende lillebitte have. Lige nu er de så fine og jeg glæder mig over dem dagligt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg kan godt forstå du tog nogle med, de er svære at leve uden :)

      Slet
  9. Ja storkenæb er, også, skønne, også næsten det der kom først til i min have. Har også tre forskellige som du, den sidste nye er lige hjemkommen fra Bording, og den er i den yndigste sarte rosa/lyslilla.
    Sikke et forhold dig og den grokraftige dame har, hvor skønt:-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har et meget venskabeligt forhold til mine vækster- ja nogen nærmest et kærlighedsforhold :)

      Slet
  10. Jeg synes det er en skøn grådighed. Selvfølgelig skal du have flere :)

    SvarSlet
    Svar
    1. :) Tak - dejligt med lidt forståelse :)

      Slet
  11. Hvor er de fine. Jeg har tæpper af dem, men den samme slags, en lyserød en. Men blev da inspireret til lidt forskellige af de dejlige billeder :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tæpper af dem ! Jeg bliver ganske misundelig :)

      Slet
  12. Det giver liv og glæde for dig, så det er ikke grådigt. Det er dig. :-)

    SvarSlet