onsdag den 14. maj 2014

Ventet med længsel

Vejboderne er åbnet igen, hernede i Udkanten af Danmark og jordbær og kartofler byder sig til.
En bakke med små (meget små, men  så også til at betale ) kartofler kom med hjem i cykelkurven i går.
De blev skyllet og forsigtigt kastet i kogende vand med salt og løvstikke. De lå ikke i det varme vand særlig længe, så var de klar til at blive vendt med koldt smør, basilikum, dild, purløg, salt, peber og ristede græskarkerner.
Det var værd at vente på :)

30 kommentarer:

  1. Åh, hvor lyder det lækkert - jeg må ud og kigge efter vejboder her i Halsnæs :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. De var pyttesmå, men øj hvor de smagte som nye kartofler nu gør, når man drømmer om dem :)

      Slet
  2. God morgen Miri
    Det hadde vært en fest å komme til deg å fått servert dette. Det ser helt nydelig ut. Og jeg får inn de deilige smakene etterhvert som du forteller hva du har til, sammen med potetene.
    Dette er en skikkelig hverdagsglede i matverdenen.
    Ha en fin dag.
    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Åh hvor godt du kunne fornemme smagen - for jeg vidste ikke hvordan jeg skulle formidle den :)

      Slet
  3. Uhm, kære Miri... det er bare noget af det bedste... :-)
    (Jeg elsker duften og smagen af løvstikke.)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja ! Jeg elsker virkelig nye kartofler og glæder mig til at frådse i dem- når vi når lidt længere hen på sæsonen. Løvstikke er en af mine favoritter- netop til kartoffel :)

      Slet
  4. Svar
    1. Det var SÅ godt :) Og vi fik skam også asparges- som vi havde plukket langs stranden :)

      Slet
  5. Nye danske kartofler er noget af det allerbedste man kan spise! Og de udgør en af den slags hverdagsglæder som det er værd at samle på :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja !
      :)
      De er bare gode og jeg glæder mig til mørkt rugbrød med mayo og nye kartofler og dild :)

      Slet
  6. Årh vejboder og nye kartofler. Mums♥

    SvarSlet
  7. Åh, kartoffelsalat på nye kartofler, sennepsdressing og purløg, med kolde frikadeller og tomatsalat... uhm! Og så i solen.

    - Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Åh ja ! Jamen de er altså en gude spise :)

      Slet
  8. Uhmmmm, hvor ser det lækkert ud, der findes ikke noget bedre en smagen af nye kartofler, med lidt smør og salt, og måske et lille drys;-)

    SvarSlet
  9. De er bare så gode - både serveret helt enkelt, men også i mere komplekse sammenhænge- som en god salat med masser af urter og nye fine grønsager. Sommer fryd :)

    SvarSlet
  10. Svar
    1. Enig :) Er ikke voldsom stor kartoffelspiser, men nye danske - de får mine smagsløg til at savle :)

      Slet
  11. De ser også virkelig gode ud, håber de smagte dig.
    Den bod vi har få meter fra os, har også nye kartofler, men de smager desværre ikke af noget som helst :( næsten uanset hvad vi gør ved dem.

    SvarSlet
    Svar
    1. De smagte som jeg drømte om :) Men æv med jeres forsøg..Nye kartofler kan godt være meget vandet og kedelige- men vi var heldige.

      Slet
  12. Så har jeg lige savlen løbende ned af hagen og mundvand i rå mængder. Nøj for den de ser lækre ud de små kartofler.
    Jeg håber du nød dem for alle os i blogville som også er til små kartofler

    Kh. Lis

    SvarSlet
    Svar
    1. Du kan tro de blev nydt og der blev ikke levnet :)

      Slet
  13. Suk, hvor ser det godt ud. Jeg må holde øje med boderne her i det midtsjællandske, for ejg er da dybt misundelig. Også på den fine tallerken, ha ha :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det er nu, de små boder begynder at dukke op- her i mit område er dog desværre bare 2 stykker og ingen af dem har f.eks rabarber :/
      Jeg er også ret vild med mine brune tallerken- har bare den og den er pæn :)

      Slet
  14. Mums :) ... her er også spist en første nye danske kartoffel uhm...
    Tror jeg napper et par poser med mod Jylland i næste uge :)
    glæder mig til vi ses
    knus og go' st. bededag

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg kan huske at din smukke ø var prydet med utallige vejboder med mange lækre sager.
      Her er udvalget ikke så vildt, men jeg er taknemmelig, bare der er lidt :)

      Slet
  15. Svar
    1. Det smagte sommer man drømmer om nye danske kartofler smager :)

      Slet
  16. Så lækkert. Tænderne løber i vand, kan næsten ikke spise andet i øjeblikket <3

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er bare en af sommerens højdepunkter :)

      Slet