mandag den 12. maj 2014

Vækst

Jeg søger et råd. Mine squash gror trygt og godt og fuld af selvtillid inde i min stue. De fylder efterhånden en del og har faktisk store blomsterknopper. Hvad gør jeg !? Slår jeg op i kloge bøger, skrives der at squash først skal plantes ud i juni. JUNI ! Jeg tænker, at jeg kunne plante dem ud lige nu, i et bed, her og nu, midt Maj, under en fiberdug...Eller måske i plantesække under fiberdug, nu, midt i Maj..
Hvad siger I kloge mennesker, der ved så meget om alt ? Gode råd modtages :)

17 kommentarer:

  1. Kære Miri.
    Nu er jeg hverken haveejer eller særlig kyndig i havebrug, men jeg ville godt turde plante dem ud nu... Tænker at klimaforandringerne har gjort Maj varmere og dermed kan man måske sige, at Maj måneds klima læner sig lidt mere op ad Junis... Måske.?
    Du kan jo nøjes med at plante f.eks halvdelen ud nu? ;-)
    KH
    Karina

    SvarSlet
  2. Hvor er det skønt at du er tilbage- fulgte lige din blog og kan se det er dig :) !
    Tak for et godt råd og nogle gode overvejelser.

    SvarSlet
  3. Plant dem ud, og så lidt flere inden døre nu, så du har reserver klar, hvis der kommer en frostnat:)

    SvarSlet
    Svar
    1. Du er bare så klog og fornuftig ! Tak, du dejlige :)

      Slet
  4. Tak Miri, jeg er også glad for at være tilbage :)

    SvarSlet
  5. Spændt på at se resultatet :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja :) Jeg vakler lid...Men tror jeg sider dem i jorden under fiberdug....Eller ..? Tænker liiige lidt mere- de er så fine lige nu , den ene blomst er ved at åbne sig helt !
      :)

      Slet
  6. Jeg håber, nogle kloge mennesker kan hjælpe, Miri :) Jeg ville nok have dem i store potter og tage dem ind i dit udhus, hvis der varsles kolde nætter.

    SvarSlet
    Svar
    1. Din ide lyder rigtig fornuftig, men har ikke flere store potter.... Åh, alle de oplevelser og følelser de vækster sætter i gang :)

      Slet
  7. Hvis jeg var den heldig, der havde sådanne flotte planter, ville jeg straks plante dem ud. Her i starten ville jeg være klar med nogle spande, jeg kunne sætte over dem om natten, for at beskytte dem for kulde.
    Din egen ide om fiberdug, er vist også ret holdbar.
    God fornøjelse!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak ! Det er jo også for sjov- så jeg koster mig sørme ud i det, snarest :)

      Slet
  8. Hej Miri.
    Jeg planter mine squash ud i morgen :) Hvor er dine flotte med blomster og det hele.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for at dele din beslutning- jeg vågnede i morges til den smukkeste helt udsprungne blomst :) Så jeg sætter dem altså ud i dag !

      Slet
  9. Hej Miri
    Jeg hørte forleden i TV2 frihuset at squash var den mest taknemlige plante af alle ... De har plantet ders have til ... Mine små frø er kommet ud i går :) ... Jeg tror ikke på mere nattekulde :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg gør det ! I dag ! Og så må de være dækket under fiberdug i begyndelsen. Tak for dine indput :)

      Slet
  10. I gamle dage, - da jeg var barn, blomstrede den japanske kirsebær og syrenen altid til min fødselsdag 19.maj. ALTID. Det er slut med det. Nu sker det en hel måned før. Så jeg er sikker på, at klimaet har ændret sig så meget, at naturen er klar til at modtage dine smukke squashplanter.

    SvarSlet
    Svar
    1. Du har ret- alt er tidligere nu... Sikke en dejlig dag at være født på ! Midt i foråret , sikke blomster man kan give dig i fødselsdags buket :)
      Tak for dine overvejelser :)

      Slet