søndag den 29. juni 2014

At have en have - glæde og bekymring

Jeg føler en stolthed og glæde når jeg forleden , forsigtigt vrider en agurk af min agurkplante.
 Tænk engang, i det tidlige forår lagde 3 små hvide kerner i jorden og nu vælter disse kæmper sig ud over det hele.
 Endnu en plukkemoden agurk, der hænger der og venter til YngsteDatter kommer i aften, for hun skal da have lov til at høste den.
Og der er mange mange mange flere på vej. Jamen, hvilken fryd og glæde. Det er første gang jeg har haft agurker, men bestemt ikke sidste. Til næste år håber jeg dog at jeg har fået mig nogle kasser til disse plantesække, for de er godt nok grimme...
Bekymringer findes vist altid, hvor glæden også gror;
 Mit Æbletræ " Rød Aroma", som var en mors dags gave i dette år og derfor højt elsket - har det ikke godt...
Se bare hvad jeg kunne samle op ved foden af hende i går....
Der bor en muldvarpe i jorden omkring hende og sikkert også nogle mus og en mosegris. Der er nemlig både huller og buler i jorden...Måske det er grunden til hun kaster sine frugter. Jeg vander hende i ny og næ. Taler kærligt og opmuntrende til hende hver eneste dag og sørger for græsset holdes væk. Har endda sået lidt koriander ved hendes fod, så hun har lidt selskab.
Jeg gør mig bekymringer, men håber på det bedste.
Sådan er det at have en have- så mange glæder, så mange drømme og dertil et drys bekymringer.

16 kommentarer:

  1. At have en have er virkelig fyldt med både gläde og bekymringe, men mest gläde synes jeg som endelig bor i hus med have efter en lille lejlighed i storbyen! :) Länges til vores egne agurker, det er desvärre rigtigt koldt vejr denne sommer i Finland så de er meget forsinkede...

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har også fået have igen efter nogen år i lejlighed og bare det at have en have er jo den aller største glæde :)
      Vi har haft det lunt og meget tørt, men et vejrskifte er vist på gang- lige nu regner det som man ikke skulle tro det !

      Slet
  2. Det er faktisk som at have børn: Masser af overvældende glæde - og masser af bekymringer ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ha ha - ja det har du faktisk helt ret i :) Og , som med sine børn, hvis du har gjort det godt i begyndelsen, så skal det hele nok gå :)

      Slet
  3. Du har den dejligste have - men du har ret, det giver også bekymringer, selv om glæderne er flest :-)
    Her er agurkerne endnu kun 4 centimeter lange. Tak for en skøn, skøn havevandring i går!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak og selv tak :) Jeg nød at vandre i den store smukke have med jer og var glad for at vise jer min egen også :)

      Slet
  4. Åååh hvor dejligt med hjemmegroede og friske agurker! Vi har ikke agurkeplanter i år; men de er skønne! Og smukke. Tillykke med den første høst :-) Håber dit smukke lille æbletræ snart kommer i bedring - ak ja, der følger også bekymringer med, når man er haveentusiast og gerne vil være selvforsynende.... KH L

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak :) Og i går spiste vi endnu en agurk - jamen min glæde er så stor :)
      Jeg synes også mit andet lille æbletræ skranter ! De underjordiske dyr skal jeg vist tale alvorligt med !
      Glæder og bekymringer går hånd i hånd - du har ret - så er det bare at holde fokus på glæderne :)

      Slet
  5. Hei Miri
    Så morro det må være å høste egne agurker. Har du plantet rett opp sekken med jord? Egentlig genialt.
    Du må spørre noen om råd til epletreet ditt. Så synd hvis jordrottene ødelegger røttene, slik at den slipper frukten.

    SvarSlet
    Svar
    1. Sylvia jeg elsker det ! Jeg kigger på de agurker mange mange gange om dagen og roser dem for deres grokraft og gode smag :)

      Slet
  6. Hvor skønt med agurker - de smager bare så meget bedre end købeagurker :)
    Nej hvor trist med dit lille træ. Men det har jo været hårdt at være lille på denne tid af året. Meget tørke. Det skal nok bare have lidt tid :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, de smager af andet end vand :)
      Det er hårdt at være den ny og lille i en have fyldt med gnavere og underjordiske vilddyr !
      Du har nok ret- tid :)

      Slet
  7. Svulmende agurker, - sikke en overflod.
    Jeg kender gode tanker til dit lille æbletræ.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Eva- det trænger det til ..
      Nu ser det andet træ også lidt trist ud.. Så send gerne mange gode tanker :)

      Slet
  8. Fantastisk med så store agurker på friland. Dit lille træ skal nok have tid - og masser af vand.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja jeg er så stolt af dem og har jo også selv sået dem :) Du har forhåbentlig ret mht mine træer..

      Slet