onsdag den 11. juni 2014

Fra minus til plus ...

 Min køkkenhave gror, men ikke optimalt, jeg gjorde mange fejl, da jeg i det tidlige forår gravede lidt af den uendelige græsplæne op. Jorden er hård, haven skæv, så vandet samles de forkerte steder, den er for lille/svært at komme omkring og luge og meget mere... Men jeg tænker det sådan ; Jeg er et impulsivt menneske, der ofte kaster mig ud i tingene uden at tænke specielt langsigtet og at sætte mig ned og planlægge og overveje, det er bare ikke mig... Og så må arbejdet altså ofte ændres lidt undervejs og rettelser tilføjes, men jeg var glad og fuld af energi og grønsagsdrømme, da jeg greb spanden i det tidlige forår,og hvis jeg først skulle havde tegnet og udregnet og fremskabt fliser og trædesten , så var den køkkenhave aldrig kommet i gang og jeg havde ikke oplevet den glæde. Nu ER køkkenhave her, med alle dens fejl og mangler, men også med rucola, bønner og hjulkrone og med muligheder for forbedringer og nye drømme.
Tror jeg må opfordre alle der kommer forbi Dronningeledet om at tage en gammel flise eller mursten med, så kan jeg på sigt, få skabt lidt bedre forhold i køkkenhaven :)
 Jeg bor til leje her i skoven. Jeg bruger det meste af min tid ude i haven, hvor jeg prøver at skabe frodighed , men udlejer kræver åbenbart tætklippede plæner og trimmede kanter. Haver kan se ud på mange måder, lige så mange måder som vi er mennesker og når jeg lejer, må jeg så rette mig efter udlejers krav og havestil, men prøve at få det bedste ud af det og skabe min have  inden for de begrænsninger, der nu engang er. Alt den trimning og klipning har skabt de fineste kvas hegn, som adskiller det klippede fra det vilde. Haveaffald skal blive i haven og kan både laves til kompost, men også hegn :)


 Jeg såede radisser og jeg såede rødbeder. Jeg vandende og lugede, men åbenbart ikke godt nok; mine radiser var så træde at de ikke gik at spise, men så har jeg lært dét- det er vigtigt at vande hele tiden, for ellers bliver mine radisser ikke værd at spise. Rødbederne, ja de blev sået alt for tæt, men skidt pyt, jeg udtynder dem og steger dem på panden med hvidløg og timian- det er godt :)

Vi har haft lune dage og mit hus er koldt og fugtigt, så jeg åbner vinduer og døre i et væk, for at invitere tør og lun luft indenfor - desværre kommer svalerne også flyvende og tror hele huset er deres- skælder ud og skider over alt. Nu har jeg hængt netgardiner for hoveddøren og for soveværelsets vindue på 1.sal- det holder svalerne ude og ser egentlig ganske sommerligt ud :)
Tja- med lidt tid til at tænke efter, kan noget af de negative oplevelser der kommer til mig, ændres og bruges og næsten føles positivt.

24 kommentarer:

  1. Hvor er kvashegnet smukt! Jeg kender det med at kaste sig ud i ting uden at have planlagt og overvejet ret meget. Det gode ved den tilgang er at man kommer i gang, man kommer videre. At det så ikke bliver perfekt, gør egentlig ikke så meget ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Nana, jeg er så utrolig heldig at have en datter, der skaber de smukkeste hegn i min have og hun skaber af de materialer vi nu engang bare har:)
      Og du har ret- der sker noget, vi handler og så lærer vi noget nyt :) Det perfekte er kedeligt !
      :)

      Slet
  2. Skulle vi også nå at tænke os om fik vi jo aldrig lavet noget ;0)) - smukt ser det ud og bare det at der er et udbytte viser jo at det vigtigste er at komme i gang :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hø hø - næ, jeg ville aldrig for gjort noget, hvis jeg skulle tænke det hele igennem først, dét er sikkert :)

      Slet
  3. Dit kvashegn er bare så flot - jeg har noget lignende bl.a. på Frilandsmuseet. Når man har en have, får man hele tiden nye ideer, der skal prøves af. Hvis det hele var færdigt fra starten, var det måske heller ikke så sjovt :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg holder meget af hegn :) Det at adskille inde og ude - måske. Heldigvis er jeg beriget med en datter der bygger så smukke hegn. Jeg er også fascineret over det at have en have- du bliver aldrig færdig og det er en af glæderne :)

      Slet
  4. Skønt hegn, Miri!!! Og jeg synes da, at du er positiv i din måde at prøve at få det bedste ud af haven trods udlejers retningslinjer. Sjovt det du skriver om dig selv og køkkenhaveprojektet - jeg er lige omvendt. Alt planlægges ned til mindste detalje. Jeg savner at være mere spontan.... Men det vigtigste er, at du har fået lavet dig en køkkenhave - og lærer noget nyt og bliver klogere ;-)))) Rødbederne - de er faktisk lidt svære at få til at blive store og flotte, synes jeg. Det kræver noget øvelse! Jeg var ej heller for god til at tynde godt ud i mine, da jeg havde dem for nogle år tilbage...og så er der vist også et eller andet med den type jord, de kan lide...husker det ikke helt :-/

    KH L

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak :) Ja, datteren kan bygge og skabe de smukkeste hegn :) Jeg kunne drive min mand til vanvid med min spontanitet- at kunne slet ikke forstå at når jeg fik en ide - skulle den føres ud i livet NU :)
      Min jord er tung og hård- græsplæne jord, som jeg intet har gjort for at forbedre.
      , så mine rødbeder må kæmpe for deres liv.. Men sådan må det være :)

      Slet
  5. Det er et fantastisk smukt hegn.
    Og en dejlig idé at bede alle medbringe en trædesten til køkkenhaven.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak og jeg er heldig at min datter skaber alle disse hegn, hvor af dette kvashegn bare af eet :)
      Det kunne være dejligt, hvis mennesker der kom forbi, kunne have sten med, men det er nok ikke sandsynligt- men skønt ville det være :)

      Slet
  6. Din age er så flott, Miri. På Mirimåten. Og kvasthegnet er virkelig så flott! Jeg synes det blir så naturlig og fint når man tar og bruker av det man har.
    Tenk at svalen flyr inn til deg. Godt du kan henge opp en gardin for det.
    Jeg er nå i nærheten av deg.....jeg er jo i KBH!!! Men turen går videre til Jylland i morgen, sammen med tre gode venninner. Jeg elsker å ha ferie!!!!
    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg håber du nyder din ferie- jeg ved at du nyder din ferie :)

      Slet
  7. Hej Miri!
    Hvor nød jeg læsningen her! Og hvor ville det blive den mest hyggelige og historie rige køkkenhave, med en gammel flise eller sten for hver der kom på besøg. Ville ønske jeg kunne komme rendende med en til dig! Kender mig i ikke at være god til at planlægge, eller holde fast i den ide der er, det fungere simpelthen heller ikke for mig,for ting har det med at forandre sig, og det sjove er at jeg faktisk elsker at få mine egne erfaringer, og udvikle dem! Men har altid kunnet fascineres af dem der kan planlægge i små detaljer ude i fremtiden, og holde fast i det!
    Hvor ser dit lille hus skønt og hyggeligt ud!
    Ha en god dag
    Anette

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Anette, jeg ville være så glad for at vise dig min have og jeg er sikker på vi kunne få en god snak :)
      Nyd din dag :)

      Slet
  8. Når jeg læser det, du skriver, tænker jeg at det egentlig er godt at gøre sig den slags erfaringer selv. Jeg prøver mig også frem i haven her, dog slet ikke på dit niveau, men det er sjovt "bare" at gøre det og så tage ved lære efterhånden. Men noget rigtig må jeg have gjort, for min rosenbusk "climbing Sisley" blomstrer så smukt lige nu. Hvilken glæde.

    Din have ser skøn ud Miri!

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er sikker på du skaber dig en skøn have, for du gør det med glæde som drivkraft :)

      Slet
  9. Dejlig kommentar til sidst, altså vende det negative til noget positivt.
    En anden måde jeg benytter - Jeg lærer så længe jeg lever, det negative var udfordringer der skulle læres af, og de positive er dem jeg bliver høj af :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Gode læresætninger du der deler - tak :)

      Slet
  10. Sådan er det med køkkenhaver, de bliver aldrig helt som man venter. Og mængden af regn er ret afgørende for om det lykkes. Din have ser dejlig ud.

    SvarSlet
  11. Tror det er sådan med alt her i livet- ha ha, det bliver sjældent som man venter og planlægger :)
    Min have er skøn, helt bestemt og med mange muligheder for at blive endnu bedre :)

    SvarSlet
  12. En dejlig køkkenhave, du har fået lavet. Ting tager tid :-) Min kører på 3. år og først i år har jeg fået sået alt i tide. Lige nu vokser ærter, radiser, agurker, kartofler, tomater og grøn peber til min store fryd. Selv i komposten står to kæmpe kartoffelplanter. Til min undren!

    SvarSlet
    Svar
    1. Ting tager tid - jeg har en særlig evne til at glemme det :)
      Jeg forstår din fryd og glæde - hvilket under det er at være tæt på det der gro :)

      Slet
  13. Smukt hegn. For mig findes der heller ikke fejl, bare erfaringer. Og sjovt er det jo at prøve sig frem, noget lykkedes og andet går ikke. Vi har også mængder af hæk, især en masse tuja og det bruger jeg som "stier" i min køkkenhave, så det kan kvæle ukrudtet. Og så kan jeg ellers også anbefale Maria Thuns så kalender, bio-øko-dynamisk, hvad ved jeg. Med en kalender over hvornår man sår hvad, så det passer med stjerne, måne og hvad vi nu har. Den kan altså noget...

    SvarSlet
  14. Kæreste Miri. Der var du så alligevel, Losarinas mor forsvandt jo lige pludselig. Nu med hus og alting, håber livet er mildt og gavmildt mod dig. Knus fra Camilla - Små Mirakler. @lethemil på Instagram ...:-))

    SvarSlet