torsdag den 5. juni 2014

Mynte

Jeg holder af Mynte og har meget af den i min have- og nej, jeg graver den ikke ned i spande uden bund, for at den ikke må sprede sig- her i Dronningeledet må den gro uden nogen begrænsninger og det gør den så også :)
Jeg høstede bare en lille kurvfuld i går
 Normalt plejer at hænge den i bundter med hovedet ned af for at tørre, men i år vil jeg prøve en anden fremgangs måde,
Jeg spreder den ud på et par viskestykker, åbner vinduet , så kan det ligge dér på et skyggefuldt sted med god luftcirkulation. Hver gang jeg så kommer forbi, kan jeg lige vende lidt rundt i det så det bliver luftet.
Nu ser vi, om denne måde holder, eller om jeg skal finde et skyggefuldt sted med megen luft, og hænge bundter af Mynte, næste gang. Jeg bruger den tørret Mynte i the. Den friske Mynte bruger til alt :)
Ps her dufter skønt af Mynte.

19 kommentarer:

  1. Uhmm .. Elsker også også mynte ... Omend ikke aller mynter smager lige godt ... Købte forleden en ananas jordbær og chokolade mynte ... Men men de er absolut ikke så go' som den almindelige... Og jeg kan se at din slet ikke ligner min ... Hmm. Der findes vist et utal af mynte ... Men jeg gad godt sidde og drikke myntete med dig lige nu :)
    Knus og go dag i skoven ...
    PS. Mine planter bliver begrænset indtil videre :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Nej Mynte er bestemt ikke bare Mynte - de findes i mange variationer og smage. Jeg har vel 4-5 forskellige og har faktisk i år købt, som du, en AnanasMynte - den bliver ikke min ynglings...Men den dufter så fint :)

      Slet
  2. Hei Miri
    Mynthe er jo en urt som er meget populær akurat nå, siden den brukes i drinken Mohito, blant annet. Noe jeg har drukket etpar ganger de siste dagene, da jeg var på reise.
    Ellers bruker jeg myntheblader sammen med Cous Cous, det smaker så godt.

    Før jeg dro på tur, handlet jeg inn urter til terassen, som står som grønne vekster i krukker. Siden jeg har nyperosehekk rundt terrassen, har jeg blomster der, og trenger ikke så mange fler av dem.
    Her regner det på andre dagen. Men vi trenger regn nå, særlig blomstene, så jeg tar det med et smil. Man kan jo sitte inne og hygge med strikketøy og kaffe :)
    Ha en fin dag, Miri.

    SvarSlet
    Svar
    1. Synes det er en skøn ide at have krydderurter i potter på terrassen- så er de også nemme at få fat på :)
      Her er der kommet en regnbyen eller to- men jorden er stadig tør- måske vi må til at vænne os til tørre somre.. Håber du har haft en dejlig afslappet dag med strik og måske en enkelt mohito :)

      Slet
  3. Mynte er en af mine yndlingskrydderurter. Jeg ELSKER duften. Jeg elsker smagen i juice, te eller en yoghurtdip. Jeg har sågar mynte i min showergel. Uhmnn… Taber mynte mon smag når du tørre den?

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er også ret vild med den :) Og med Løvstikke ! Og Bredbladet persille ! Og korriander ! Og purløg ! Og - ja, jeg er vidst ret vild med krydderurter :)
      Ja, den taber lidt, men ikke meget- synes dog den i tørret tilstand er bedst til the

      Slet
  4. Er ikke så god til at bruge mynten, trods det jeg har to, den ene invadere alt, er mørkbladet, og står i lukket beholder. Den anden står i det fri, og smager helt igennem himmelsk, hapser et par blade hver gang jeg går forbi, hvis jeg husker ret er det indianer mynte og smager af kongen af Danmark bolsjer.
    Held og lykke med en anden tørrings metode, og skønt med duften af mynte:-))

    SvarSlet
    Svar
    1. Indianer mynte - måske den der også kaldes hestemynte, Manarda didma ? Dén står i hvert tilfælde på min ønskeseddel, netop fordi den skulle være så god til the- ikke så parfumeret som den lave bløde mynter.
      Tak - det er lidt spændende om det lykkes, men ellers vender jeg bare tilbage til den gode gamle måde :)

      Slet
  5. Det ser vel nok lækkert ud - tak for tippet om selv at tørre mynte! Jeg har en potte med mynte i køkkenvinduet, og planten vokser og vokser og har givet mynte i flere måneder Ja, det dufter skønt :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Den er god og enkelt at tørre og smager altså godt i the- både alene, men også som smags krydderi til andet the.
      Frisk mynte er bare det bedste og jeg frydes hvert forår når den dukke op :)

      Slet
  6. Hvor er det smukt på det blåternede viskestykke.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det er det egentlig :) Mine gode gamle viskestykker fra Irma - de holder og de suger:)

      Slet
  7. Jeg fikk nettopp en dessert med myntesukker på toppen. Hun hadde visst moset mynte sammen med suker med en stavmikser, og så latt det tørke.

    Jeg har også mye mynte, - den mørke, sterke sorten, - og nå skal jeg prøve.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg fik engang at vide, at den bedste mynte fra Marokkansk mynte, men det må vel være en smags sag :) Lyder lækkert med mynte sukker:)

      Slet
  8. Duften og smagen spreder glæde.

    SvarSlet
  9. Duften og smagen spreder glæde

    SvarSlet