lørdag den 7. juni 2014

Rosernes tid

 Jeg elsker roser og dengang jeg havde min rækkehus have, havde jeg uendelig mange roser på meget lidt plads og det var smukt og godt. Nu har jeg en stor have og ikke så mange roser. Hvorfor ? Tja, dels er haven ung, har ikke boet her et år endnu, men også fordi her er mange vilde dyr, som elsker at spise roser...Jeg vil ikke smide en masse penge efter de vilde dyrs morgenmad, så jeg er begyndt i det små og ser hvad der sker. Ind til videre går det godt :)
Een rose var her, nemlig den øverste Rosa Rugusa. Hun dufter af sommerferie og barndom. Hun var også den første rose i blomst her hos mig.
 Ghislaine de Féligonde var den første rose jeg købt her i skoven. Hun står ved min lade dør og jeg hilser på hende hver gang jeg tager min cykel ud og sætter den ind igen. Og hun trives der, men daglige samtaler og kærlige ord.. Hun lod sin første blomst springe ud i denne første uge af Juni og den er smuk og meget velduftende. Roser skal dufte i min have- her er det ikke nok at se godt ud, du skal også dufte godt.
 Den første rose blev plukket og sat på spisebordet, tæt på øje og næse. Det er en skøn rose, der skifter farve. Se bare efter en dag;
Sådan opfører hun sig også, når blomsten får lov til at sidde på busken. Smukt.
Roser bliver plukket, så de kan nydes både ude og inde.
Jeg har bare 5 roser her i skoven- de to ovenstående og så klatrerosen New Dawn - jeg har endnu aldrig haft en have uden New Dawn, så hun måtte indkøbes og står i knop, har fine sart rosa blomster med en fin duft.
Min sidste rose er Salet og hun lader sine rosarøde blomster springe ud lige om lidt. Hendes blomster er mørk rosa , fyldte og med en kraftig rosen duft - glæder mig :)
Den 5 rose er en lille stikling jeg har fået af den bedste veninde- hun vidste ikke hvad den hed, men bare at den var fin. Denne ukendte rose står nu, trods sin liden hed,men fine knopper og løfter om et fint bekendskab.
5 roser, 5 Damer, bor der her i Dronningeledet og hvis alt går vel, så flytter der flere ind.

32 kommentarer:

  1. Skønne, skønne billeder af dine roser - Ghislaine de Féligonde er fortryllende!
    Her er det blå storkenæb og orange havevalmuer, der lyser op lige nu :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Gitte- jeg håber en dag at kunne besøge din have :)

      Slet
  2. Roser er smukke - og stærke. Jeg har seks forskellige roser i min have. Kender ikke deres navne. De flyttede ind som et forsøg. Er blevet overvældet af deres styrke og skønhed - skal klart have flere :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hvor er det dejligt at høre fra dig Christina, det er godt nok længe siden :)
      Er nysgerrig på dine roser, for synes mine er knapt så stærke og robuste, som jeg gerne ville have. Men forstår og sympatiserer med din lyst til flere :)

      Slet
  3. Åh, så vackra färger på dina rosor!

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, ikke sandt og hvis du så bare kunne dufte dem :)

      Slet
  4. Ja, roser er skønne! Vi overtog vores have for 2 år siden, og her var kun hybenroser og et enkelt bed med en historisk rose jeg ikke ved hvad hedder. Vi har plantet en del siden, og lige nu nyder jeg dem :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Roser en virkelig et must i haven, synes jeg og der findes jo roser for alle, for den familie har virkelig en enorm variation :)

      Slet
  5. Hej Miri!
    Hvor er dine roser skønne, og duften af hybenrosen nydes i stor stil, dagligt, den har siden jeg ved ikke hvornår været min favorit rose, og erfaret vældig vild;-) den er begrænset til rabatten!
    Hvor er din Ghislaine de Féligonde, SKØN! Roserne er det sidste år begyndt, forsigtigt at komme i min have,og i år, er bare total vild med dem, tror der sniger sig en passions-agtig tilstand ind!
    Smukke billeder du viser!
    Har haft lidt udfald i nettet; så vil sige at jeg også er vældig glad for dine urte indlæg som jeg nyder og inspireres af, TAK!
    Ha en dejlig pinse
    Hilsner fra Anette

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for din søde hilsen :)
      Jeg bliver sørme så glad, når mine ord kan bruges - tak :)

      Slet
  6. Hybenrose må være Nyperose, som jeg har tett i tett rundt vår terrasse. Jeg bare elsker den, for den minner om Danmark. Nå blomstrer den hele tiden, og det surrer fullt av bier og humler på den.
    Så heldig du er, som har så mange skjønne roser i din hage, og som du kan plukke med deg inn.
    Ja, jeg hadde ikke ferie i fjor, så jeg skal nyte denne i år. Til tirsdag går turen til KBH :)
    Fortsatt fin Pinse til deg, Miri. Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er vigtigt med ferie, så godt du får en i år :) Nyd den !!

      Slet
  7. 6 roser bor der på dit sted, - du må selv være den største og mest hårdføre.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var meget sødt sagt, kære Eva - tak :)

      Slet
  8. Tror bare jeg siger det samme som Eva! Hun har jo helt ret ;-)

    SvarSlet
  9. Så nydelige de er. Jeg har også en del roser I hagen min, - og jeg kan ikke navnet på noen av dem, - bortsett fra New Daen, - men vakre er de. Det er like spennende hvert å se om de har overlevet vinteren. I år var det en gigantisk klatrerose som hadde gått dukken, men jeg kan likevel ikke fjerne hovedstengelen. Den fungerer nemlig som klatrestativ for clematisen min.

    Ha en god dag.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det at have en have er altid en oplevelse- vi kan plante og passe og planlægge, men vi er en mægtig mod - OG medspiller- nemlig naturen :) Vi må bare prøve at tage det hele med godt humør og få det bedste ud af det :)

      Slet
  10. Hvor er de skønne, Ghislaine tror jeg da, jeg må finde en plads til her også, for den er smuk og ja, de skal altså dufte...

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg synes Ghislaine er et smuk dame at invitere indenfor - hun er et godt bekendskab :)

      Slet
  11. Så fine billeder - og ja, New Dawn er et must. Den er en god, stilfærdigt smuk og hårdfør ven at bringe med sig gennem tilværelsen :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak :) Meget præcise og beskrivende ord om netop New Dawn :)

      Slet
  12. Vackert! Jag har inga rosor i min trädgård, men en massa annat som precis har börjar blomma.

    SvarSlet
    Svar
    1. Denne tid er bare så dejlig- alle de blomster alle vegne og ikke mindst at vi har så meget lys :)

      Slet
  13. Skønne roser du har og helt vidunderligt som alt folder sig ud lige nu. Min New Dawn står med mange blomster og glæder mig dagligt :)

    SvarSlet
    Svar
    1. New Dawn er bare dejlig :) Min er ikke i blomst endnu, men hun har knopper og mange af dem :)

      Slet
  14. Vi har også noget smukt der starter med R i vores have i Sverige :) Og det udelukker så roser, men så kan jeg heldigvis nyde dine skønne billeder af dine smukke roser.

    SvarSlet
    Svar
    1. De der R har jeg også, men indtil videre er det gået.......Please please lad det blive ved med at gå :)

      Slet
  15. Roserne har lang levetid, ikke det er samme sort, men de mange muligheder.
    En rose så jeg skyde - en dejlig salme og en god fortælling.

    SvarSlet
    Svar
    1. Roser kan nemt blive en passion også pga af deres historie og betydning:)

      Slet
  16. Även jag äter rosor. Tycker smaken av dem är så goda, så rosenmarmelad gör jag en stor sats av varje sommar.

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Madeleine, tak for at fortælle om din marmelade- det vil jeg prøve at lave :)

      Slet