lørdag den 5. juli 2014

At samle

 Jeg får som tidligere nævn, 2 nye beboer her i huset, 2 katte, der lige nu går og gro hos deres mor, som bor på en rigtig dejlig planteskole. Det er lidt farligt, for hver gang jeg så besøger Castiel og Ghita Nørby - kommer jeg til et sted fyldt af fristelser.... Igår sprang en Chokolade Mynte og en Broget Oregano ned i min cykelkurv. Mynten måtte med, da den virkelig dufter af After 8 , når du stryger bladene og Oreganoen- jeg har faktisk ikke en Oregano i min urtehave, kun en Merian, så den var jo faktisk en nødvendighed :)
 Da jeg cyklede hjem kom jeg fordi en sart rosa Røllike, der groede i vejkanten - forsigt hev jeg et par stykker op ad den tørre jord, for Røllike må jeg have i min urtehave. Den hvide er lidt for...hvid - men den sart rosa er faktisk fin. Røllike er en af de store lægeplanter til kvinder- bla skulle en the af Røllike formindske kraftig menstruation.
Jeg holder af min lille Urtehave, der har urter for både medicinsk og gastronomisk brug.

14 kommentarer:

  1. Vidste faktisk ikke det med røllike, eller måske husker jeg ikke, har en del af de vilde sarte rosa i haven, er vild med dem.herligt sted dine killinger bor lidt endnu, godt din cykelkurv var tom,så var det lettere for urterne at springe i og ramme;-) Kan godt forstå du holder af urtehaven, det gør jeg også, elsker at nappe et eller andet af, i forbifarten, og spise det, mm.
    ha en dejlig lørdag aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har altid synes Røllike var sådan lidt kedelig og stiv i det....Men de senere år er den begyndt at gro på mig, især den sart rosa. Jeg har så set at den kan købes på planteskoler i al verdens skønne farver, så der er mange muligheder for at blive lidt forelsket-måske :)
      Du har også en fantastisk levende have - den gad jeg godt se i levende live engang :)

      Slet
    2. Du er hjertelig velkommen Miri, bare sig til, måske jeg kan finde en madras:-)

      Slet
  2. Det lyder vel nok hyggeligt med to nye små venner i Dronningeledet :-) Jeg har aldrig tænkt på røllike som en del af urtehave, velvidende den brugt som lægeurt.
    God aften :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. 2 store muse/mosegris og muldvarpe jægere - håber jeg :)

      Slet
  3. Så godt du fikk noen flere urter i din hage med hjem.
    Jeg har nettopp snakket om at jeg vil ha flere urter på terrassen, jeg også.
    Min oregano vokser seg stor og fin. Jeg tror jeg må dele den med noen venninner, ellers tar den plassen til Timianen som står i samme potten.
    Jeg har i dag også bakt Foccacchia, og da bare klipper jeg Rosmarin og har på. Mmmmmmmmm
    Du må vel ha Kattemynthe nå som du får to små kattunger i hus snart. Tror katter er ville etter det.
    Fortsatt fin helg.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er så hyggeligt og fornuftigt at have sine krydderurter tæt på huset og dermed køkkenet, så kan man bare lige smutte ud og hente ind.At dele sit overskud med andre, det er sandt og godt, så synes bestemt din oregano skal ud i verden og glæde flere :)
      Du har ret - jeg skal du have Katteurt ! - tak for at huske mig på den smukke vækst, der faktisk allerede burde leve iog gro i mit sommerfugle bed .

      Slet
  4. Du ved så meget om urter og ting fra naturen og haven man kan spise og bruge, det er så inspirerende når du fortæller:) Her i det svenske er der ved at blive plantet til med sommerblomster og sommerurter, som vi kan nyde en hel måned:)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak - jeg ved måske en del, men da jeg ikke kan huske at jeg ved det....... :)
      Dejligt I har ferie i den smukke og fine land og du fylder det med skønhed og nydelse :)

      Slet
  5. Du har en fantastisk have - elsker dine små fortællinger :-)

    SvarSlet
  6. Man kan aldrig få mange urter, blomster, bærbuske osv i sin have! :-) Dejligt med nyt :-)

    SvarSlet