onsdag den 20. august 2014

Aftenmad

 Castiel og Fanny sover og maven rumler - min mave altså, ikke deres.
 En tur i haven efter gavmilde mængder af bredbladet persille og tomater, der er vasket af regnen, og endnu en gang takker jeg for den oplevelse af glæde det er at høste af egen avl. Hvidløg, mandler, salt, peber, parmesan, olivenolie og citron og ja, håndfulde af frisk, grøn persille- brum brum i en blender og en grøn pesto ligger klar til at omfavne den frisk kogte fuldkornspasta.
 Carsten kom lige forbi, men jeg forklarede at her var der altså bare mad til een og det var mig.
Tomaterne blev skåret og blandet med lidt balcamico eddike, salt og peber, en halv avokado og bjerge af frisk klippet purløg.
Husk det nu, din mad bliver ikke bedre end dine råvarer kan præsterer - Denne olie er god- sommer god, mild, smager let og friskt, dufter af hø, græs og sommer. Den satte prikken over i et i min persille pesto.
Enkel mad kræver gode råvarer da enkel mad består af få ingrediensser og du derfor virkelig kan smage dem. Min aftensmad smagte godt og Castiel og Fanny sov, så jeg kunne nyde den i ro og fred :)

17 kommentarer:

  1. Enkel mad af gode råvarer er det bedste. Derfor elsker jeg italiensk mad.
    Dine dyrebilleder er bare så hyggelige. Jeg elsker også dyr :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er også vild med italiensk mad :) Og det der med dyr..At blive så glad for at leve med dem, det er en ny oplevelse, en ny glæde i mit liv :)

      Slet
  2. Lækkert enkelt og så stjernerne synger.
    Dejligt med et nej, i dag vil jeg være mig selv, fremfor stresse rundt for at finde et alternativ, servicere andre og glemme sig selv. Så sejt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Lyder som du har en spændende og dejlig dag foran dig - god beslutning :)

      Slet
  3. Dine skønne billeder og teksten minder mig om titlen på den bog, vi begge to holder meget af: Naturlig overflod.
    Og Carsten er hanen? Herligt navn :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er en god bog, der altid vil være i mit liv. Carsten er en Høne Dame....Hun har fået navnet af min yngste datter; Carsten Mgala Mandela.. Men hun er fin ! Både CArsten og min datter :)

      Slet
    2. Hihi - ja, de er begge to fine :-)

      Slet
  4. Härliga bilder av både mat och husdjur, fast Carsten ser lite sur ut. Kanske hon hittade nåt gott i din lilla "have"?

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak :) Ja, de har lidt svært ved at forstå at de må finde maden uden for :)

      Slet
  5. Nåhhh, det var den Carsten der ville være med;-) Blev inspireret af dig til at lave pesto, dog lidt anderledes end din, og har ædt i rå mængder. Ja gode råvarer er sagen, elsker ganske enkelt, også, ordentlig olivenolie, kunne drikke det af flasken, næsten da....
    Og endnu engang hvor er dine katte skønne, må nøjes med at besøge folk med katte, men det er ok.

    Set i tidligere indlæg af dig:Utrolig skøn havelåge din datter har lavet, den giver det der jordbundne og skønne udtryk, som også jeg holder meget af!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for dine ord- jeg nyder når du kommer her forbi :) Jeg smager også på mine olier - det er vi jo nød til, for at finde dem man bedst kan lide :) Min datter har virkelig evnen til at skabe og hun gør det bare- ikke noget med tegninger eller noget. Sådan broderer hun også- hun "maler" bare med sin tråd- uden oplæg.

      Slet
  6. Du har så ganske ret; råvarerne skal være gode, hvis maden skal være det. Hvor hyggeligt med hønebesøg... ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det er hyggeligt med det liv omkring mig :) Hvis din mad ikke består af vildt mange ingrediensser, så må hver enkel råvare virkelig være god, for at din mad skal smage godt, for de kan ikke gemme sig bare hinanden :)

      Slet
  7. Lækkert og enkelt. Det er altså så hyggeligt med dine dyr, og de søde navne.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak :) Og ja, det er hyggeligt og berigende med de dyr- og de gør nytte :) Navnene er ikke mine forslag- havde nok valgt mere yndige navne :)

      Slet
  8. Jeg er bagud. Jeg vidste hverken at der er flyttet katte eller høns ind hos dig,
    De er skønne, og hvor er det skønt de gør dig godt :)

    SvarSlet
    Svar
    1. :) ja, her er liv alle vegne med 5 høns og 2 katte :)

      Slet