tirsdag den 12. august 2014

At så og at høste

AT have en have giver mig mulighed for at have fingrene i jorden- både bogstaveligt og overført. At have en have giver mig mulighed for at få plads til  at være mere mig. At have en have giver mig et sted at tanke op, koble af og bare være tilstede lige nu og her, men også lægge planer og drømme drømme, der hele tiden har sin rod i hvor jeg nu engang er.
 Hende her, den smukke Ghislaine de Féligonde, er i gang med en ny omgang brusende jubel til livet og sommeren.
 Ingen have uden MorgenFruen - i hvert tilfælde ikke en have, hvor jeg bestemmer.
 Jeg klipper døde blomster af, for at lokke hende til at sætte nye, men nogle lader jeg gå i blomst, for at samle frø til næste år.
 Bladbede med de smukkeste farver og se dens frø - jamen, det er jo som blomster. De får lov at sidde modne og så gemmer jeg dem til næste år-
 - for sé hvilke farver. Jeg spiser skam også mine Bladbeder, men disse står nu i kanten af mit staudebed fordi de passer dér og trives så godt blandt blomster og roser.
 Igen- jeg klipper visne blomster, men lader også nogle gå i frø. Høster til næste års vækst og skønhed og glæde.
 Lathyrus i de fineste farver og duften når du strejfer den - ja, den er bare yndig og skal altid findes i min have.
 Frø er smukke. Stokrosen ved min dør, en gave fra en kær veninde. Den skal da også høstes og gemmes og spredes.
Verden har brug for skønhed- så her samles og gemmes til våren atter banker på og jeg kan så skønhed og glæde i min lille del af verden.

28 kommentarer:

  1. Din have er smuk - trods tørken.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tørken har været brutal og jeg har vandet mere end jeg bryder mig om- med vandekande.. Men ellers ville alt være gået til, da min have er ny og planterne ikke har slået ordenlig rod. Tak :)

      Slet
  2. Smukke smukke blomster og blade, her har vi vandet hele sommeren, hellere det end at skulle forny hele haven:)

    Knus og kram herfra

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det har godt nok været en tør og hed sommer- så planter og mennesker har haft brug for vand og skygge :)

      Slet
  3. Du tar de fantastiske bilder av dine nydelige blomster, Miri.
    Jeg tok med frø fra stokkroser da jeg var i Danmark en sommer, og de plantet jeg, og fikk de herligste blomster i bedet. Det skal jeg gjøre igjen, for jeg elsker stokkroser. De minner om fine sommerdager i Danmark :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak :) Det er så hyggeligt med planter og blomster, der har en historie med sig- så hvergang du ser på dine Stokroser, kommer du til at tænke på Danmark, som jeg ved du holder meget af :)

      Slet
  4. Sikke nogle vidunderlige billeder, Mira :) Og tanker...som altid! Ja, livet i haven er ikke sådan at kimse af...og de skiftende årstider og al den pragt, frodighed, farver og små nye kommende liv (frø!) disse også bringer... Vidunderligt og noget vi skal huske at værdsætte :) Kram til dig - følger stadig med men er ikke så super-meget online lige for tiden (eller også er jeg online men har for travlt på arbejdet!!!) <3

    SvarSlet
    Svar
    1. Miri! Altså, nu kaldte jeg dig Mira - det har jeg gjort før...men dengang havde jeg forlagt mine briller. De sidder midt i fjæset på mig nu, så den undskyldning dutter ikke :-/

      Slet
    2. Jeg bliver bare så glad, når du stikker forbi her inde med eller uden briller og selvom du kalder mig Mira - hæ hæ :)

      Slet
  5. Smukke billeder og tanker. Der ER megen skønhed at finde i haven :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Nana- dét er der ! Også masser af bekymringer og hårdt arbejde og fejltagelser - men det hele glemmes ved synet af det der lykkes :) Og vi får ALTID en ny chance :)

      Slet
  6. Du skriver så dejligt, Miri. Jeg bliver glad, når jeg læser om dine hverdagsglæder... :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak Mia, det er jeg glad for du fortæller :) Efter jeg gik ned med stress, syns jeg nemlig jeg har meget svært ved at finde de rette ord..Så dejligt at du kan finde glæde ved dem :)

      Slet
  7. Du kan sagtens finde de rette ord... Den ene dag læste jeg noget op for min mor - og hun sagde: Hvor skriver hun sødt, hende Miri. Hun skulle da skrive en bog... :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. :) Tak - og det var meget sødt sagt af din mor :) Du må hilse fra mig og sige tillykke med det nye sted.

      Slet
  8. Hvor er det altså skønt, at din drøm om en have gik i opfyldelse. Du skrev så ofte, da du endnu boede i lejlighed "når jeg får en have, så vil jeg........". Du er da DEN kvinde, som virkelig har glæde af-, og virkelig fortjener, at have en have. Jeg glæder mig med dig, når du viser smukke billeder af din have og skriver så poetisk om din rigdom.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tænk du kan huske det :) Tak søde :)
      Jeg er også så taknemmelig for at have denne have-

      Slet
  9. En have er en gave.

    Det er så hyggeligt at man både kan nyde, og planlægge næste års glæder.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg elsker nemlig også det der spændingsfelt mellem at være tilstede lige nu og samtidig drømme om næste år :)

      Slet
  10. Lidt af en balancegang, både at høste til næsteår og samtidig nyde den ekstra lange blomstring, jeg forsøger selv, og lidt erfaring må der til;-) Ja til at rode i jorden, giver automatisk det der element af at være helt tilstede i det man gør, samtidig med at ideerne popper op, jeg forundres til stadighed. I går gravede jeg en lille have dam ned jeg havde fået kvit og frit, og tiden forsvandt, og det var sådan en nydelse, også bagefter, hvor der skulle omrokeres og økonomiseres med de planter jeg har.
    Og du ved at jeg holder usigeligt af morgenfruer, ja blomster generelt:-))))
    Ha en dejlig dag Hilsen Anette

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er SÅ hyggeligt at lave om i haven, flytte rundt og se nye muligheder i det man allerede hår. Skønt at få mulighed for en dam! Vand er godt i en have :)
      Jeg syne, som du om blomster :)

      Slet
  11. kære miri:) jeg hørte engang én, som sagde at: man tror, man står op hver dag og passer sin have. og holder den i live. møjsommeligt og vidunderligt. men i virkeligheden er det omvendt: den passer på én. og holder én i live! jeg syntes, det var fine ord. og lærte at forstå dem senere. og hvad jeg kan li´ er dine blomster! jeg kan næsten dufte dem. som de gror dér i det fri eller op af en kalket mur.
    glædelige blomsterdage til dig - fra laila

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Laila for at dele de kloge og sande ord- jeg fornemmer nemlig at vi passer på hinanden og glædes ved hinanden.
      Jeg er så glad for blomster og nyder at kaste frø her og der og alle vegne- skabe små klatter af skønhed :)

      Slet
  12. Tak for de mange smukke øjeblikke/buketter fra et øje i haven :-)

    SvarSlet