tirsdag den 19. august 2014

Blæsten kan man ikke få at se...

 Det blæser. Det blæser rigtig meget her i Udkanten af Danmark. Sol og skyer skiftes om pladsen, endnu har regnen holdt sig væk. Jeg savner sommeren- allerede. Jeg haster ud og fjerne lidt Bladbede, for at gøre plads til en Rose, der skal bo der, hvor bladbede levede så fint.
 Bladbeden stod nemlig i Staudebedet, da jeg synes den er så smuk. Endnu holder det tørt og jeg får sat lidt hvidløg.
 I Urtehaven, bare for sjov- jorden lige dér er ikke god til at give kraft og styrke til fornuftige hvidløg, men den er fin til at skabe grønne hvidløgs toppe, vi kan klippe af hele vinteren.
 Blæsten rusker i alt og alle, mennesker og dyr og planter. Nelliken har jeg endnu til gode at se  fuld blomst, men den tegner fin..Håber den  ikke knækker i et vindstød - eller ved hjælp af en Høne Dame, der er lidt uforsigtig i sin søgen efter orm og sandbadning.
 Stokrosen svajer faretruende og må tøjres.
 Endnu ingen regn - holder øje med himlen, så lagnet kan danse i blæsten.
Det stormer i Udkants Danmark, men det regner endnu ikke, så frokosten bliver spist udendørs, for jeg er slet ikke parat til indeliv- endnu.
Bladbede, æg, løg, squash, lidt feta og dild smager godt,  klædt i sweater, på bænken midt i blæsevejret.

20 kommentarer:

  1. Skøn frokost - indtaget i den skønhed af natur der omgiver dig - og dét forsår du vitterlig at sætte pris på.....dejligt! Uh hvor er det underligt at vi sådan går og skutter os her lige midt i august der ellers nok kan være hed trods kølige morgener...uldtrøjen vækker glæde og får os til at nyde at krybe sammen i læ...trods det at vi netop IKKE er færdige med udelivet! Lad os nyde intenst lidt endnu!

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg nyder at bo her midt i al den natur - det gør jeg virkelig og jeg prøver så ihærdig på ikke at tage det for givet, hele tiden være ydmyg og taknemmelig. Blæsten er en udfordring ! Jeg bliver rundtosset og bims, men jeg vil nemlig, som du skriver, nyde sommerenintenst, bare lidt endnu :)

      Slet
  2. Det blæser også her. Som i blæser meget! Så meget at vasketøjet falder ned fra himlen. Tøjsnorren. Hvor blev sommeren af, kommer den mon igen? Jeg har det ligesom dig, vil gerne NYDE lidt endnu, men i dag holder jeg mig primært inde. Rundtosset og bims, ja, blæsten går direkte ind og rusker op i roen. Så tilbage til arbejdet, det indendørs! ;)

    Ønsker dig en fin om end blæsende dag!

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, HVOR blev den af !!! God arbejdslyst :) Jeg vil gå ud igen ;)

      Slet
  3. Ja sikken et verjskift vi har oplevet her på det sidste. Min søde Rotary studerende fra Floria sagde med shok den anden dag: "jeg vidste slet ikke at regn kunne være så kold". Tænker måske nok vinteren bliver lidt hård for hende.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er nok derfor det føles så brutalt, fordi det var et så hurtigt skifte fra sommer til efterår..
      :) Ja, hun får vist en lang vinter :)

      Slet
  4. Man KAN faktisk se blæsten - på billedet med vasketøjet :-)

    Her blæser det også meget. Har lige prøvet at sidde ude, men var ved at blæse væk!

    Det er - som altid - dejlige billeder med masser af god stemning du viser. Tak for dem!

    SvarSlet
    Svar
    1. Ha ha - ja, det har du ret i, dér kan vi faktisk se at det blæser- meget :)
      Det er ikke rart med al den blæst, synes jeg- nu har jeg trukket mig indendør med min kaffe og en mellemmad :)

      Slet
  5. Grunnen til at det blåser mer hos dere, er at dere mangler de fjell, som vi har.
    Her er det varmt i solen, men det truer skyer på himmelen, som ikke er lyseblå. Det har regnet nå og da, for så at solen kommer og varmer opp igjen.
    Det er nesten umulig å vite hva man skal ta på seg av tøy. Og jeg har alltid en strikkegenser klar....og ullsokker.
    Til neste år har jeg planer om å sette en vinstokk på terrassen. To av mine naboer har det, og de har fått druer på. Har du også vurdert det Miri?
    Maten din ser bare sååååå god ut!!!! Men her styrer Mannen på kjøkkenet, og det blir visst Spanske kjøttboller med ris. Godt det også.
    Klem

    SvarSlet
  6. Ja vi mangler bjerge og uendelige skove :) Uld- det er virkelig den bedste opfindelse ! Da jeg boede i Rækkehus havde jeg en vin udendørs og den blev stor og smagte skønt - og det var så fint med den lidt eksotiske plante- jeg havde også en Figen og den gav mange mange frugter hver eneste sommer/høst. Jeg synes bestemt jeres aftensmad lyder ret lækker :) Jeg tror jeg skal have lidt fuldkornsspaghetti med persillepesto og en tomat/avokado salat ..

    SvarSlet
  7. Ja, man skal lige vænne sig til sokker og tykke trøjer - sådan meget pludseligt - men det er OK, synes jeg. Til gengæld nyder jeg udelivet så meget, at jeg holder stand trods blæst og regn... ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Du tager det på rette måde; accepterer at vejret er som vejret er og det nytter ikke noget at brokke sig :)

      Slet
  8. Jeg har flere gange tænkt på at plante bladbeder (for de er så pæne :)), men har endnu ikke fået det gjort. Kræver de nogen særlig pleje, eller passer de sig selv, når først man har plantet dem? (altså udover vand, som man nok må give dem, hvis næste sommer bliver lige så tør som denne :-)).

    SvarSlet
    Svar
    1. De er nemlig pæne og fås i mange farver ! Jeg gør intet ved dem, andet end at rose dem og vande dem :)

      Slet
  9. Skønne billeder og dejligt at se, hvor meget du nyder naturen :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak - det er jo svært at være andet en glad for at bo midt i den :)

      Slet
  10. Det er så dejligt at se hvor smukt du bor, og hvordan alting trives hos dig - både dyr og planter :-)

    SvarSlet
  11. Dejlig tur i haven, tak det trængte jeg til :-)

    Den cardigan/trøje/jakke du har på er den hjemmegjort? Og hvis har du opskriften? Mangler lige nogle tips til en stortrøje/jakke der er hjemmegjort <3

    Regnen kom forbi i byger frem til kl. 14. derefter blev det konstant regn her hos os, og jeg skulle flere ting i centrum. Godt jeg har et lækkert sæt regntøj og gode gummistøvler, og de var med :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Der findes ikke dårligt vejr, kun forkert beklædning :) Uf, jeg synes nu at det er usselt vejr for August at være !
      Det er min veninde, der kan strikke ALT, der har strikket den og jeg mener den er i den strikkebog, der hedder "Mere feminin strik".

      Slet