lørdag den 2. august 2014

I mit hovede

August, den sidste sommer måned, de lyse nætter ender. Vemod er den følelse der opstår i mig, når året render ind i August. Og det er helt ok - jeg må godt være trist over lyset svinder, jeg må godt føle vemod , for sådan er jeg og det går over igen, når jeg overgiver mig til den nye årstid.

Høns og katte, i 2 uger har jeg boet sammen med 2 små katte og de skænker mig så megen glæde, i 1 uge har 4 Hønse Damer levet i  Hønsebo og de er en kilde til ro og taknemmelighed , jeg nyder at de tuller rundt over alt og jeg er så taknemmelig for deres solskins gule æg. Jeg kan stadig snakke kærligt til dem selv om de skraber stort set alle mine nyplantede skovjordbær op og de fine husløg, jeg nænsomt satte i den tørre jord, hvor de åbenbart VIL rode og skrabe. Jeg er overrasket over at opdage den side hos mig selv, at jeg holder af dyr og gerne vil dele mit liv med dem.

Rastløshed, uro,at springe fra et gøremål til et andet , det er mig. Jeg mærker en stadig større accept af mig selv, at jeg ikke behøver at bekæmpe disse karaktertræk og bruge mængder af energi på at undskylde overfor andre og ikke mindst mig selv, at jeg midt i eftermiddagskaffen, pludselig MÅ flytte rundt på nogle planter eller hænge vasketøjet op. - ja, det kunne jeg godt gøre EFTER kaffen, men jeg får jo impulsen til at gøre det NU og så handler jeg på den. Det sind er mit og jeg er efterhånden ved at omfavne det. Ikke alt er forkert ved mig, det er bare det der er mig.
Ghita Aurora Nørby og Castiel

Jeg sidder inde døre og skriver dette, bagefter vil jeg bevæge mig rundt i Blogland, jeg kigger ofte ud, for det blæser og skyerne samler sig, det er gråt og jeg længes efter regnen, men har vasketøj til tørre og holder øje.

I aften vil jeg skænke mig et glas rødvin og tilberede et måltid mad , hvor i der sikkert vil indgå mængder af grønt fra egen have og solgule æg fra egne høns - og jeg frydes ved tanken.

Jeg skal finde mig et arbejde, jeg skal finde en løsning på hegn, jeg skal have skaffet mig en skovl, en løvrive, en vandslange, sten at træde på, jord at putte i mine krukker, måske et hønsehus med hønsegård... Men jeg lader det fare, giver det fri- jeg kan ikke bruge så megen energi på det. Må tage det som det kommer og tro på at det kommer til mig, og der med ikke sagt, at jeg ikke gør en indsats. Jeg øver mig i at slippe det fri, for jeg bruger ALT for megen krudt på disse tanker, der bare går i ring.

Lørdag, det er en god dag.

14 kommentarer:

  1. At kunne omfavne og elske sig selv, som den man er, er en stor ting at kunne. Og så er jeg altså vild med navnene på dine dyr :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Lene, jeg er ikke nået så langt endnu- kun til at favne :) Jeg synes de Hønse Damer bærer rundt på nogle yderst særprægede navne .... Min skøre YngsteDatter !

      Slet
  2. Da er vi to, Miri, som ikke får drukket kaffen mens den er varm, hi hi
    Jeg finner også alltid på noe når jeg setter meg ned med kaffen. Og så glemmer jeg meg, og skjenker både vin óg vann, samtidig med kaffen :)
    Nå skal jeg egentlig pakke til turen i morgen, men solen skinner, det er vin i glasset ( og kald kaffe i kruset) og det er tørketøy i lange baner......det får vente til senere.
    Å være sammen med dyr, er helt herlig. Jeg fikk en ny venn i går. Han heter Leon og er en Doodle ( hund) Han trippet etter meg, hvor enn jeg gikk.
    God lørdag. Nyt det glasset meg vin, Miri, og nyt også kvelden. Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Søde Sylvia , jeg tror du er god til at møde nye venner - om de så har skikkelse af dyr eller mennesker :)

      Slet
  3. Kære Miri!
    Hvor kan jeg nikke genkendende til meget af det du skriver :-) Vemod er en underlig størrelse.
    Knus og god aften.

    SvarSlet
    Svar
    1. Kæreste Margith - jeg tror du har endnu sværere ved at sidde stille end jeg har - ha ha :)

      Slet
  4. Dejlige tanker fra din hånd. Jeg elsker, når der er tid til at handle på en impuls, - potte om midt i kaffen f.eks. I hverdagen må jeg ofte skrive mine "ideer" på en todo-seddel, fordi jeg er nødt til at være mere effektiv.
    Jeg er sikker på, at gode ting vil komme din vej.

    SvarSlet
    Svar
    1. Du har ret - Eva, det handler også om effektivitet - hvis dagen er stram, er du nød til at gøre én ting færdig, før en ny kan komme på tale... Jeg skriver uendelig mange to do lister- faktisk prøver jeg at gøre dem så korte som muligt :)

      Slet
  5. Ha ha, ja vi er mange der ikke får drukket kaffen når den er varm, her glemmes den også til fordel for andre ideer, har fået af vide at jeg burde ha en mindre kop, eller lade være med at lave den, men det er så hyggeligt, uanset om den bliver drukket eller ej. Her genkendes også i meget af det du skriver, og hvor er det skønt at opdage sådan en side af sig selv i forhold til dyrene:-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Heldigvis kan jeg sagtens drikke kold kaffe Anette :) Hvis du får bare et år siden havde sagt at jeg ville bo sammen med 4 Hønse Damer og 2 katte - så havde jeg smilet overbærende og benægtende :)

      Slet
  6. Hvor lyder din "sommer rejse" god for dig. Du gør så afsindigt mange ting på den helt rigtige måde - set ud fra mit synspunkt. Du får handlet og realiseret, mærket efter og accepteret. Livet må jo for pokker handle om at leve - leve på allerbedste måde! Håber du nød din vin og din skønne mad i aftes. Nå ja og vemoden du taler om - den kender jeg - den vælter frem, her hvor sommeren går på hæld, ferien synger på sidste vers, alle marker står snart golde - vemoden - den må også accepteres!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak. Jeg bliver sørme lidt rolig, når du fra side linjen, ser at jeg gør bare nogle ting på den rigtige måde - for det kan være svært at se og mærke, når du er midt i det hele.
      Accept, balance og glæde - 3 nøgleord, der skal følge os gennem livet :)

      Slet
  7. Jeg har det som dig, Miri, jeg bliver også melankolsk, når ferien er slut. Sådan har jeg altid haft det, jeg kan i hvert fald huske at det var sådan, da jeg var teenager.

    Jeg synes også, at det er de mest fabelagtige navne dine dyr har! Vi diskuterer navn til hundemanden. Det er ikke nemt! Nu ser vi, om der skulle være et godt bud i stamtavlen. Vores gamle gravhund var opkaldt efter sin mor, selvom han var en han. Hun hed Rumle, det er jo et udmærket unisex-navn. :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Vemod er en særlig følelse, den breder sig blødt og er endelig ikke besværlig.. Men den fylder :)
      Rumle er et sødt navn ! Navne er en alvorlig sag, synes jeg - men det tror jeg IKKE min datter synes :)

      Slet