tirsdag den 16. september 2014

En dag med gylden sol og blødere blæst

 Køkkenhaven skal ændres, nye tanker, nye drømme og nye bede.
Så den får lov til ganske stille at passe sig selv, Rucola i blomst. Den skal flyttes til et nyt bed med stationære urter som; Persille, purløg og ja- rucola. Den vilde rucola kommer så fint igen og igen og tidligt kommer den frem af den vinterhårde jord, med sine sprøde og letbitre blade, når jeg længes aller mest efter at høste grønt.
 Bladbeden bliver brugt og ukrudtet får lov til at stå, for om ikke så længe skabes nye bede, hvor både ukrudt og sprøde bladbeder gror.
 Britt Kennedy hjælper til- lågen står åben i disse solgyldne timer, så både Hønse Damer og katte kommer forbi.Salaten gror stadig og giver små glæder i køkkenet.
 Hjulkrone skal altid gro i min have- her er den i gang med nye blomster- skabt af frø fra dem der groede tidligere på sommeren - ja, 2 gange på een vækst sæson. De er smukke, de kan spises og insekterne elsker dem.
Der er stadig gang i squashplanterne- de gror langsomt, men vi kan stadig plukke ind til Fredags pizza.
Så køkkenhaven er i vækst, samtidig med den langsomt takker af og jeg stopper den, fordi jeg vil skabe nye rammer og muligheder, for næste års køkkenhavefryd.

13 kommentarer:

  1. Det er en stor glæde at få lov til at følge din have - og dine dyr :-)

    SvarSlet
  2. Det er jeg glad for du har lyst til, for jeg vil så gerne snakke have :)

    SvarSlet
  3. Jeg har så mange køkkenhaveplaner, og det er så inspirerende at læse om din :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. At lægge planer og drømme stort, det er virkelig en stor del af den glæde at have en have :) Dejligt mine overvejelser kan inspirere dig :)

      Slet
  4. Velkommen tilbake igjen Miri...på min fødselsdag.
    Høsten er min favoritt, og den synes også i haven din. Men. Der blomstrer og gror det fremdeles, så flott!!
    Dine dyr er så skjønne. De trives der hos deg.

    SvarSlet
    Svar
    1. Vi havde det skønneste vejr i går, netop på din fødselsdag :)
      Jeg holder af at bi i et land med 4 årstider- at leve i den rytmer og foranderlighed- hvis jeg skulle vælge en ynglings årstid, måtte det væren forår :)

      Slet
  5. Hyggelige havetanker. Jeg har ikke noget urtehave, - men lidt vild rucola kunne jeg da godt have ved siden af persillen...

    SvarSlet
    Svar
    1. Der bør altid være plads til lidt rucola ved persillen :) Og måske lidt purløg, smager godt og har så fine blomster :)

      Slet
  6. Sikke nogle skønne billeder, vild rucola!!! Den kender jeg vist ikke til, lyder spændende. Tænk at have så mange haveplaner, og så meget at glæde sig til, at have en have giver flere dimensioner:)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, at have en have giver een mange oplevelser og på mange planer :) Vild rucola smager , næsten, som den anden...Måske mere bittert og den ligner mere mælkebøtteblade.

      Slet
  7. hvor er det et dejligt hjem, du har, miri, for dig selv, planter og dyr. et lille paradis på jord. britt kennedy ser jo ud til at trives helt fantastisk, hun er så fin!
    sad netop og var i mørkehumør på verdens vegne. har set et lille klip fra en norsk film om regnskoven. og hvis jeg forstår rigtigt, har vi udryddet halvdelen af den på bare 10 år! og det forsætter, i en evig jagt på soya, palmeolie, osv. dernæst så jeg en lille film, frievinger.dk, om høns, der udsættes. glad i hjertet, bliver man! men får også ondt, for alle dem, som ikke frisættes. hvornår forstår vi som menneskehed, egentlig noget som helst? tænkte jeg.
    og dernæst kiggede jeg forbi dig, og blev glad, igen, for dette lille paradis, du har.
    klem fra laila

    SvarSlet
    Svar
    1. Åh Leila, tror jeg lige ved hvordan du har det - den der underlige vippen op og ned- ser så meget ondt og uretfærdigt og dog så meget godt og fyldt med håb. Tak for dine ord om mit sted- jeg er ny her på denne plet og prøver virkelig på at skabe et sted i balance.

      Slet
  8. Spændende hvad du har af nye projekter i køkkenhave. Og er helt med på hvad din tanke er.
    Vidunderlige projekter i:-)

    SvarSlet