fredag den 26. september 2014

Enkelthed kræver omsorg

At skabe sig et enkelt liv, et liv hvor du skærer ind til benet, fjerne alt det overflødige - det kræver omsorg.Omsorg for dig selv og omsorg for det du skiller dig af med.
At lave enkel mad, mad i sæson med få, men gode råvarer, det kræver ligeledes omsorg. Illustreret gennem denne gulerodssalat ; Gulerødder, bredbladet persille, ristede sesamfrø og en rigtig god vinegrette. Gulerødderne er skåret på et mandolinjern og dét mine damer gør hele forskellen; de ser smukt ud, giver et godt bid og smager altså bare bedre end gulerødder revet på et råkostjern.

18 kommentarer:

  1. Mandolinjern er ikke en dårlig opfindelse :-) Hvor ser det bare lækkert ud. Sidder og bliver helt sulten nu!
    Et enkelt liv er jo samtidigt et liv med rummelighed, nærvær og stemning. "Enkel" er et ret så fattigt ord til at beskrive en så smuk livsfilosofi :-) God dag kære Miri.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ordet enkel er smukt i min optik - rent, gennemskueligt og ærligt. Tak søde Christina, jeg håber du har en dejlig dag og får en skøn weekend med TID :)

      Slet
  2. Jeg kan så godt li´dine ord om: Omsorg overfor én selv, og det man skiller sig af med. Nærhed, ømhed og kærlighed i overgange er bare så vigtigt. Og selvfølgelig altid! Men da jeg var teenager eller i tyverne, fløj jeg, fri som en sommerfugl fra en kæreste, en ven, når tiden var moden, når det SKULLE være, men alligevel tænker jeg på det med gru i dag. Hvordan kunne jeg gøre det så let? Måske hører det ungdom til? Jeg ved det ikke. Jeg synes ikke, jeg var så sød. Senere i mit liv, har jeg sagt farvel til omstændigheder og mennesker på en meget dybere måde. Vi har fx holdt tæt kontakt til hinanden flere år efter - og stadigvæk!:) Hjulpet hinanden nænsomt på vej til nye liv. Og det har bare betydet alt!

    Kære dig, Miri: Min postkasse duftede så godt her til morgen!:) Og de fineste små væsener har jeg pakket nænsomt ud. Af den fine pakke. Og jeg har fortalt historier til dem allerede! Tusinde tak til dig fra mit hjerte. Jeg er så spændt, og jeg vil gøre alt i livet for, at de skal vokse sig fine og stærke! Og jeg vil aldrig glemme, at de er fra dig!:)

    Klem fra Laila

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for dine ord om omsorg, nærhed og overgange- gode ord at tænke videre over. Glad for du skriver kommentarer her, fordi du sætter en dialog og samtale igang- bare se indlægget om at passe på vores ressourcer.
      Glad for de nåede frem - det er dejligt at vide de små får et godt liv hos dig, søde Laila :)

      Slet
  3. Kære Miri og du er den som giver mig mest inspiration og den som er dygtigst til at lave superlækre retter af ganske få ingredienser.
    Ønsker mig et mandolinjern :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Åh hvor er du søde kære Margith- jeg bliver ganske rørt - tak :) Det kan jeg sørme godt forstå- jeg er ret forelsket i mit :)

      Slet
  4. Dine omsorgsord er nænsome og sin salat er så smuk.

    Hav en dejlig fredag.

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak Marina - må din Fredag blive lige som du drømmer om :) Min bliver god, mine børn kommer ov vi skal have Pizza Night , rødvin og snak :)

      Slet
  5. Det ser så lækkert ud. Og jeg kommer i hu, at jeg aldrig har fået gang i det mandolinjern, jeg fik købt....

    Jeg har købt hellefisk og hønsesalat og har en sjat rødvin, og det skal forsøde min aften. jeg ville ønske, jeg var sådan en, der valgte lidt fintskåret gulerod.

    Tak til dig for inspiration og for at være grund til mere omtanke hos så mange. Det tror jeg nemlig, du er.

    SvarSlet
  6. Eva, jeg skal have pizza og rødvin her i aften. Jeg spiser dejlig mange kager :) Men også gulerodssalat :)
    Du må have gang i madolinen- men pas på dine fingre, den er hylende skarp ! Tak for dine rosende ord, dem tager jeg ydmygt og rørt imod - god weekend :)

    SvarSlet
  7. Tak Miri:) Jeg kan pludselig se nu, af noget af det, jeg har skrevet ovenover, handler om, at jeg svarer på dit sidste indlæg. Jeg må have båret dit dejlige citat med mig - men så landede det her! Pyt:)
    Klem.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, pyt- det hele hænger jo sammen :) Og jeg er bare altid glad for du er med herinde - tak :)

      Slet
  8. Du er en sand mester i et køkken, Miri - og tak for dejlig inspiration - her er vi også glade for vores mandolinjern :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Mester er jeg ikke, men jeg kan godt lide det :) Og tak Gitte for dine søde ord :)

      Slet
  9. At være tro mod sit indre læser jeg du er en sand mester i. Rejsen mod enkelthed som er og vil være din overskrift, viser sig tydeligt i både billeder og beskrivelser fra din hverdag.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak. Jeg er på vejen med det er en vej der vil fortsætte med mange bakker og sving :)

      Slet