torsdag den 18. september 2014

Fra Biblo

Jeg har ofte erklæret min kærlighed til og taknemmelighed over, vores gratis biblioteker.
Her er hvad jeg hentede sidste gang jeg var forbi mit bibliotek;
Sven Nordqvist bøger om den gamle gubbe Peddersen og hans kat Findus.. Jamen hvor hr jeg læst dem for mine børn, den gang i gamle dage da de var små. Nu læser jeg dem bare for mig selv og nyder de skønne tegninger, som gemmer deres helt egne historier uden om ordenes fortælling. Jeg måtte da læse den om hanen der gol- jeg har nemlig ikke en hane ( og skal heller ikke have det,lige nu ) og det havde Peddersen heller ikke og han troede at alt ville blive så godt, når bare han fik en hane....   :)
Og nu har jeg jo også selv en Findus eller 2 og kan genkende så meget i Peddersen og Findus fælles d liv :)
Kunsten at være kreativ af Julia Cameron; har jeg læst før og trængte til at genlæse. Ikke fordi jeg har overskud til at arbejde mig gennem hendes mange øvelser, men bare for at få lidt inspiration - lidt brændstof og nogle gode ord, der sætter tankerne i gang.
Brug din kreativitet og udfold dit potentiale - en helt ny bog, ja helt bogstaveligt,den er fra 2014, men jeg så den omtalt i et blad, og blev nysgerrig. Jeg vil da gerne få lidt viden og gode råd om hvordan jeg kan udfolde mit potentiale - forfatteren lover de vil give mig nogle redskaber så,jeg vil kunne se nye muligheder for kreativiteten i mit liv, få styrket min kreative selvtillid og handle kraft, samt få mod til at handle og skabe et sjovere liv med mere glæde... Lyder da lovende for en kvinde,der netop er blevet ledig og er ude at søge job :)
Kreativitet af Osho, ligeledes en bog jeg har lånt før, men den er god. Den kan læses på mange planer og der er lange sværere tekster, der kræver sin kvinde, men også mindre koncentrede tekster, der giver mig disse "nå ja" og "aha" oplevelser. Underteksten siger det så fint ; " Indsigter om at leve".
Eileen Cambell ; Grib nuet ! kender jeg slet ikke, men den ville med hjem og når bøger vil det, så lytter jeg. Det er en bog med citater, der er ment som stof til eftertanke og som måske kan bidrage til at man som læser griber nuet, fremtiden og det gode liv... Vi får se, hvad der sker :)
Måske du helt får lyst til en tur på dit bibliotek - jeg må nok snart afsted igen, for der er jo inge havebøger i denne lille bunke !


10 kommentarer:

  1. Du har helt ret. Vores biblioteker er en stor gave til os allesammen. De gør os klogere, stiller vores nysgerrighed og tilbyder os også det vi ikke vidste vi ville have...

    God læselyst

    SvarSlet
  2. Nysgerrigheden kan få frit løb, vi kan frådse og fordybe os, kigge i bøger vi aldrig ville have åbent - herligt!

    SvarSlet
  3. Ja, det vil jeg jammen, dra på biblioteket å låne med bøker hjem.
    Sist gang jeg lånte der, var kunstbøker.....eller var det barnebøker til ungene.???
    ." gubben og katten" som altså er Findus Og Pettersen, leste jeg hele tiden for ungene. Og i hadde flere bøker, for jeg var alltid medlem i en bokklubb. Barna mine vokste opp med at jeg leste for dem. Det er vikig, og en fin slutt på en lang dag.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg ved hvor vigtigt det er at vi læser for og med vores børn- både for deres evne til at indlære sprog og læsefærdigheder, men det er også sådan en hyggelig måde at være sammen på, at dele det magiske ved bøger og de oplevelser de giver os.
      Biblioteker er skønne og heldigvis gratis :)

      Slet
  4. Findus og Peddersen, - herlige bøger.
    Og i det hele taget er det jo herligt med den gratis skat, som vi bare kan hente på biblioteket....

    SvarSlet
    Svar
    1. Enig !
      Det er så vigtig at vi prioriterer at have de gratis biblioteker - så alle mennesker har mulighed for at fordybe sig i bøgernes verden.

      Slet
  5. Det ser meget spændende ud! Jeg er også taknemelig over, at vi har bibliotekerne - har lige lånt Stillidsen af Donna Tartt :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Den bog er jeg spændt på hvad du synes om - har ikke selv læst den, endnu, men har hørt rigtig meget godt om den og rigtig meget skidt- så spændende hvad du synes :)

      Slet
  6. Jeg benytter også biblioteket med stor glæde, bøger til børnebørnene når de kommer, strikkeopskrifter, og vinteren, hvor der er mere tid til at læse :-)
    Jeg vil hellere have en bog i hånden fremfor en e-bog læser/Tablet, og lyd i ørene, hm, det er min koncentration ikke lige trænet til :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, alle de muligheder vi har for at frådse i alle typer af bøger , ja og musik og film, helt gratis - det er bare et privilegium :)
      Jeg er også til den helt almindelige gammeldags bog af papir :)

      Slet