søndag den 28. september 2014

Vi skal jo alle være her..

 Mine høns går frit i hele haven og det kan gå lidt ud over nye planter og frø der er begyndt at spire , men det har jeg kunne leve med. Nu æder de så også mine grønkål, der ellers var blevet så flotte, efter sommeren angreb af kålsommerfuglens børn. Så hvis jeg vil have kål, må de stå bag et højt og mægtigt hegn. Mine HønseDamer nyder nemlig friheden.
 Hjorten er begyndt at æde af mine stauder ! Her var de fineste rosa blomster på Høstanemonen. Var..
Da jeg flyttede ind her i skoven for lidt mere end et år siden, fik jeg at vide, at jeg godt kunne opgive at have roser og frugttræer pga af de mange hjorte. Jeg vovede dog at plante et enkelt æbletræ og et par roser. Det gik fint ! Ingen spor af hjorten , så jeg blev lettet og har så siden sat flere roser og endnu et æble træ. Alt er fryd og ganske godt, indtil  .... - pludselig synes hjorten, at den skal æde mine roser, nippe spidserne af mine æbletræer og spise mine stauder.
Derudover, graver muldvarpen og dens fætter mosegrisen underjordiske gange overalt- virkelig overalt , hver morgen er nye bunker af jord dukket op og æbletræer og stauder trimler omkuld, da fundamentet er blevet gennemgravet og rødder spist....
Vi skal alle være her. Jeg ved det godt. Jeg har valgt at bo lige midt i den der natur som også betyder alle de der dyr... Vi skal alle være her. Vi skal alle være her. Vi skal alle være her.



14 kommentarer:

  1. Ja, for det var de, dyrene, som var der før deg. Alle må leve med hverandre, alle må ta hensyn....
    Ellers må du kanskje lage et gjerde/hegn, så de ikke kommer til. Men muldvarpen kan jo....under jorden.
    Du lever i pakt med naturen, Miri. Og jeg er sikker på at du nyter det, selv om det du sår og ordner med, noen ganger blir ødelagt. Men, men, som du sier, vi skal alle sammen bo her!

    SvarSlet
    Svar
    1. Lige præcis, jeg er gæst på denne jord og det er de også, så vi må skabe et liv, hvor vi alle kan være her.
      Men derfor kan det godt være ØV , når de æder lige det, jeg helst ville have for mig selv :)

      Slet
  2. Det tål att upprepas "Vi skall alla vara här!" Du är underbar! Och jag älskar orden "muldvarpen" och "mosegrisen", men jag var tvungen att leta upp vad det vad för djur. Nu vet jag att det är "mullvad" och "vattensork". Jag lär mig något varje dag!

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er nemlig herligt at lære nye ord hos hinanden :)

      Slet
  3. Ak, ja, de kære dyr ... Måske kunne du hegne køkkenhaven ind ...? Så har du da i hvert fald grøntsagerne for dig selv ...

    SvarSlet
    Svar
    1. :) Jeg har hegn om køkkenhaven og urtehaven, men ikke om resten..Kålen står rundt omkring for at narre kålsommerfuglen og det virkede rimeligt, altså indtil HønseDamerne fik smag for grønkål :)

      Slet
  4. Vi har, som du ved de samme "problemer" dog eller rådyr efter vores grund blev indhegnet. Mosegrisene og muldvarpene er ret irreterende. Men når nu jeg ikke vil bruge eller fælder må jeg/leve med dem. Ingen høns, men dem ønsker jeg.
    Synd for din høstanemone :-)
    Knus.

    SvarSlet
    Svar
    1. Høstanemonen, skabiose, frøkenhat, roser osv osv- meget lækkersulten hjort eller rådyr som du skriver :)

      Slet
  5. Ja, øv Miri, du som elsker din have så meget! Ville ønske jeg havde nogle gode råd, men det har jeg ikke. Er sikker på, din have stadig er et paradis, nu med mange bankende dyrehjerter også!:)
    Det trøster mig, at du har Mariehøns. De er gode hjælpere!
    Klem fra Laila

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Laila - her skam dejligt trods vi deler pladsen :) Men det er lidt øv, for det er jo dyre planter og mange drømme..Men sådan er det ! Og det hele finder vel sin balance :)

      Slet
  6. Vi kender det alt sammen- her har vi måttet hegne haven ind og lægge store afskårne mirabelletræer ud i hegnet så hjortene ikke traver rundt og æder alt hvad vi har. Vores naboer har ingen hegn men har bukket et hegn af kraftigt trådnet som står over deres grønsager hvis de vil have nogen for ellers æder dådyrene dem. Det hele finder heldigvis en balance på et tidspunkt- håber at dine høns er inde om natten, så ræven ikke tager dem. Vores have har også haft mange muldvarpe og mosegrise. Muldvarpe er forholdsvis lette at komme af med, da der som regel kun er en eller to- de har et stort jagtrevir- men mosegrise er trælse hvis de synes om ens stauder træer eller hvad de kaster deres kærlighed på.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hegn - ja, det er faktisk det bedste hvis hjorte og dådyr skal joldes væk. Jeg ved det jo godt, men havde (har) ikke pengene og håbede på det gik :)
      Tak for oplysningen om muldvarpen, tænkte jeg måtte have 100 :)

      Slet
  7. Jeg mener også vi alle skal være her, og helst i harmoni. Derfor er det med at være kreativ, så alle synes godt om måderne beskyttelsen er etableret på. :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, aller helst i harmoni og gensidig glæde :)

      Slet