tirsdag den 23. september 2014

Vær varsom med jorden resurser

 Vi skal passe på vores jord, tænke os om, ikke bare forbruge og smide væk. Jeg tror på de små skridt også gør en forskel. Feks gemmer jeg plastposer, der har været om tag selv grønsagerne eller den pose der rummende den sidste bolle. Jeg propper ind, der bag vandrøret, så de er nemme at finde , til deres sidste opgave , at blive brugt til at samle kattelort fra kattebakken op.
 Jeg skyller mine grønsager i balje og vandet bliver brugt til at vande med.
Mange bække små og vi kan alle gøre lidt. Hvad gør du ? Del dine tips og erfaringer. Tak :)

UPDATE; Læs kommentarerne her under mit beskedne indlæg, de indeholder guld fra gode mennesker, der tænker sig om og som videregiver deres erfaringer og gode ideer til os.
Tak !

14 kommentarer:

  1. Jeg gør lige som dig og genbruger plasticposer - passer også på at genbruge vand. Har en stor regntønde og bruger natsænkning på opvarmningen af huset. Ja, vi skal passe godt på jordens ressourcer!

    SvarSlet
  2. Kompost!
    Prøv at tænk på alt det mad der ikke spises, smides ud i skraldespanden, hentes af skraldebilen og BRÆNDES.
    Det er organisk materiale, en del af jorden, og vi brænder det i tonsvis hver dag. Jeg forestiller mig indimellem, at vi brænder så meget af jorden, at den forsvinder..

    Jeg sparer også på vand og el og tænker en del på ikke at købe ting jeg ikke virkelig har brug for.
    Jeg tager korte bade når jeg synes det er tid og ikke fast hver morgen og så vasker jeg kun hår en gang om ugen. Jeg har lært mine børn at slukke for vandet når de vasker hænder, børster tænder mm.

    Og så har vi købt en el-ladcykel i stedet for bil nummer to. Det føles enormt godt og giver både motion, frisk luft, hyggelige stunder og sparer miljøet for endnu en benzinudleder.

    SvarSlet
  3. hej igen miri:) sikke et godt initiativ, at skrive om det her. det er så dejligt, når vi kan inspirere hinanden! jeg passer ind i mellem min venners kat hjemme hos dem i deres vidunderlige hjem, og de har samme plasticposemetode som dig. en god idé!:)

    jeg gør egentlig ikke så mange konkrete ting i hverdagen. jeg er flyttet fra mit elskede ude på landet liv til en kvistlejlighed. og her er behovene anderledes. jeg tænker, så det knager, for at finde muligheder. men - meget pludseligt midt i mit liv - for få år siden fik jeg en muskelsygdom, og jeg synes, at mange af de ting, jeg førhen gjorde, som var bæredygtigt, indebar, at man kunne bære noget tungt. fx vand. det kan jeg ikke mere. jeg samlede vand fx, i brusebad. stillede to spande op inde i brusekabinen, mens jeg var i bad - og vips! havde jeg til vanding - eller praktisk, til at skylle ud i toilettet med.

    men jeg er næsten lige blevet veganer, og det er jo - bare en lille del - af en større klimabesparende bevægelse.
    og så følger jeg meget med i det nye parti, alternativet, som virkelig vil det her - at vi passer godt på hinanden og jorden. jeg håber sådan helt vildt! at de får nok underskrifter til at kunne stille op til folketinget. det går ikke hurtigt og nemt med det, og de har stadig brug for underskrifter.

    én som er med i partiet, er jytte abildstrøm. hun er så skøn! og fantastisk vidende indenfor miljø og klima. hun har mange konkrete - og morsomme! - idéer til, hvad man kan gøre hjemme, og hvis man har have, og faktisk også til hvis man bor i byen, på en kvist!
    et af rådene er, at man fx kan skille sit afløbsrør ad under håndvasken. og stille en spand under. her har man så vand til at skylle ud i toilettet med. eller hvad man nu kan bruge det til. (og man skal vist dække røret til, hvis man i mange dage ikke bruger det, for ellers kan der komme til at lugte forfærdeligt meget af kloak).

    jeg vil sende et radioprogram, jeg har hørt med jytte a, med her. hvis nogen kunne få lyst til at høre det? programmet findes ret langt nede på listen i linket. http://harthimmer.dk/podcast/

    mange varme klem fra laila

    SvarSlet
  4. Jeg cykler eller går, når jeg kan, har en lille kompost, der klarer mit haveaffald/grønne køkkenaffald, jeg elsker rester fra køleskabet, som bliver til nye måltider, doserer vaskepulver korrekt, så jeg ikke bruger for meget (og fylder vaskemaskinen op),afleverer glas, papir, dåser til genanvendelse, - intet af det koster mig noget som helst, men det gør mig glad.
    Det gør mig også glad, når der i øjeblikket ser ud til at være en bevægelse væk fra det der bevidstløse forbrug, som kom over os inden finanskrisen reddede os, - bæredygtighed er mere moderne end ny fladskærm.

    SvarSlet
  5. Jeg gør det samme med plastikposerne, bruger dem bare til hunden.

    SvarSlet
  6. Så greit å kunne dele gode råd med hverandre.
    Vi har ikke bil lenger, mye pga økonomiske årsaker, men etter en stund finner man ut at man ikke MÅ ha bil alikevel.
    Jeg spaserer rett meget, og har også et mndkort på bussen.
    Jeg har et lite sammenleggbart nett i min veske, så jeg takker nei til plast-bæreposer i butikken, når jeg handler ( i Norge må man også betale en kr pr pose)
    Må jeg ha pose, blir den brukt som avfallspose etterpå, eller jeg tar dem med ved neste handletur.
    Og uten bil, gjør man mindre innkjøp, og planlegger dem bede. ( ikke lett med 5 bæreposer på bussen hjem....)
    Ved tannpuss, stenger jeg av vannet.
    Og de fleste gaver, lager jeg selv. Jeg baker, sylter , strikker eller maler.

    SvarSlet
  7. Tænkte hvad gør jeg egentlig, gør jeg noget....Jeg dyrker meget selv, uden brug af sprøjtemidler, ja vi sprøjter ikke nogle steder, men vi opvarmer huset med olie og træ, kigger efter en bedre løsning, og slår til når pengepung og varmekilde er forenet, samler regnvand, takker nej til plastposer, og er det nødvendigt at få en, bliver den genbrugt. Takker nej til reklamer. Engang var jeg fanatiker, men blev så stresset af det, slap og opdagede at det ligger dybt i mig, nogle ting er bare naturlige at gøre, og jeg gør sikkert mere end jeg lige kan komme på nu, men "synder" med et smil for du milde jeg er glad for min bil:-)

    SvarSlet
  8. Mine tiltag er her små skridt, begynder med 1 ting og bygger på, da jeg kender mig selv alt for godt til, hvis jeg tager en favnfuld, taber jeg den på gulvet.
    Første step var korte brusebade, lukke for vandet når jeg sæber ind, næste var den med vandet og tandbørstning, næste var at have et net/pose i tasken til indkøbene, der er flere tiltag, nu arbejder jeg med et af mine største udfordringer. Bor til leje på 2. sal, og ja, min kolde hane er som oftest varm, og ja, det kan tage op til 5 min. med løbende vand før det er koldt, tager jeg noget af vandet og køler det ned, altså af det vand der kommer som det første, for jeg dårlig mave, så jeg skal lade det løbe, tager selvfølgelig og fylder min el-kedel, men der alt for meget vand der går til spilde. Har talt med viceværten, han kan ikke hjælpe mig, jeg gør det rigtige siger han, men er træt af det, for det er meget vand der bare går til spilde, har altid 2 l vand i køleskabet, så det er kun når disse skal fyldes jeg er udfordret.
    Hvis du/I har en ide, så vil jeg da gerne have et råd. Det er heldigvis ikke så slemt i vinterhalvåret som i sommerhalvåret, det kunne være lykken der var en løsning til 2015, så jeg også der kunne give mig selv en besparelse (har ikke tænkt over om det har noget at gøre med, om beboerne er hjemme i stuen og på 1. sal - en tanke jeg fik under skrivning her :-) )

    SvarSlet
  9. kære sylvia. jeg ved ikke, om du allerede gør det, eller har lyst til det? men det kan faktisk være rigtig godt at handle madvarer ind på nettet, hvis man ikke har bil. udbringningen kan være dyr. men man kan vælge at få bragt ud, fx hver 14 dag. og bare, fx, de tunge ting. jeg ved ikke, om du bor i en stor by? i så fald, er der større konkurrence, og priserne ikke så høje. flere af mine veninder i københavn valgte at få bragt ud, da de gik på barsel, og der betalte de 20 kr for udbring. de fik bragt alle deres madvarer hver uge. og følte, det var fantastisk, når de havde puttet deres børn om aftenen, så kunne de sidde stille og rolig foran skærmen og handle ind, og morgenen efter stod madvarerne foran deres dør.
    jeg betaler 50 kr, der hvor jeg bor, i en lille by. men jeg er helt afhængig af det pga. min sygdom. og sjovt nok, jeg tænkte i starten, jeg ville blive mere fristet af net-indkøb, men faktisk er det omvendt. jeg handler mere målrettet og udsættes ikke for den der massive manipulation, der findes i butikker. nogle gange savner jeg den dog! alle smag og sanseindtrykkene - og så gør jeg det også, køber små ting.

    jeg kan ikke selv handle på www.årstiderne.com - selvom det er et fantastisk koncept. for de bringer ikke op på 2.sal. men måske har i et tilsvarende koncept i norge?

    mange varme klem fra laila

    SvarSlet
  10. ps: jeg skriver madvarer, men jeg mener selvfølgelig også dagligvarer. alting, simpelthen!:) åh, nogle gange kludrer jeg i min skrift. håber, det kan læses alligevel.

    SvarSlet
  11. og pps: jeg ved slet heller ikke, hvor klimavenligt, mit råd, er, sylvia. kom jeg til at tænke på. tænkte bare sådan på at hjælpe dig!

    SvarSlet
  12. Hos os har vi kompost til have og uforarbejdet køkkenaffald, bruger plastbokse i stedet for poser til opbevaring, fryser bløde peberfrugter, halvtriste porrer, løg osv. og anvender det til suppe. Har ingen tørretumbler, dyrker tomater, krydderurter og lidt kartofler. Anvender aldrig sprøjtegifte og prøver at begrænse rengøringsmidler og til de mindst skadelige. Køber mad med kort dato og en del varer økologisk.Cykler for lidt og har bil så helt frelste er vi ikke :-)

    SvarSlet
  13. Så fint! Jag tänker också så där med vattnet, att det går ofta att använda flera gånger. Jag blir alltid så rofylld av att komma in till dig här :) Varma kramar!

    SvarSlet
  14. Eeeei.. havde skrevet verdens længste indlæg om genbrug og selvforsyning og nu er det forsvundet :-( snøft.... Men skøn tråd :-)

    SvarSlet