onsdag den 1. oktober 2014

At skabe sig et liv

Jeg holder af mad. God mad, for mig er det mad, der er lavet i kærlighed og med stor respekt for råvaren. Råvaren skal være i sæson og skal være dyrket under ordenlige forhold for både mennesker, dyr og natur.
 Jeg holder af at skabe med mine hænder. Det vi har brug for, som tæpper, sokker og vanter. Af materialer som uld, silke, bomuld og hør.
 Jeg holder af at dyrke min have. Urtehave, Køkkenhave og prydhave. Det hele skal leve ved siden af hinanden og være i balance.
 Jeg holder af at leve med mine dyr. Jeg passer på dem, drager omsorg for dem, giver dem de bedste vilkår jeg kan og de giver mig tilbage i æg og gødning og manglende mus.Og liv. De giver liv, spreder glæde.. Jeg holder af liv. Jeg holder af at samle på glæder.
 Jeg holder af blomster. Blomster inde og blomster ude. Der skal altid være plads og overskud til blomster.
 Jeg holder af naturen. At forsøge at leve i den og med den. Jeg mærker en taknemmelighed for at have muligheden for at låne en lille bid af den. Den husker mig hele tiden på, at jeg bare er en meget lille del af en større helhed. Vi skal være her alle sammen. Jeg forsøger at møde den med respekt og omsorg.

Jeg holder af bøger. De oplevelser de giver mig. Al den viden, der ligger gemt i dem og som er åben for mig, hvis jeg er åben for den. At lære nyt er vigtigt for mig. Udvikling.

" Jeg har fødder små, som på jorden står.
  Jeg har hænder små, som kan himlen nå". ( Fra en børnesang)


21 kommentarer:

  1. åh, miri, når jeg læser det her, tænker jeg, at der bor tusinder af kvinder i dig! at der er en tråd fra dit liv og tværs langt tilbage i historien - til tusindevis af kvindeliv . stærke kvindeliv. fra norden.
    det er noget med at vide, hvad det egentlig er at være menneske - at være kvinde, på den her bredegrad? i en coachtid, en hurtig tid, hvor vi bøvler og stræver efter at finde ud af helt basale måder at være mennesker på, fordi vi ikke længere arver dem - overleverer dem til hinanden, ja, så synes jeg bare, at jeg kan se det hos dig!:)
    der er noget, jeg genkender. måske som sagt tilbage i en lang kvindeslægt!
    tak fordi du er dig!:)
    og massevis af klem fra en lettere onsdagsfilosofisk laila;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Laila, jeg læser dine ord igen og igen- sørme kvinde hvor kan du skrive og fortælle ! Jeg er meget glad i dine ord og deres mening og tage dem til mig med stor ydmyghed- tak :)

      Slet
  2. Ja, de basale ting er bare så vigtige - og af og til svære at holde fast i når tingene går stærkt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja.
      Jeg vælger det enkle liv, synes ikke det er ukompliceret, men jeg ved at det er det jeg vil.
      :)

      Slet
  3. Tak. Det var meget smukt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Selv tak :) Det er mig en fornøjelse :)

      Slet
  4. Jeg holder af at blive inspireret af dig. For eksempel har jeg købt gulerødder og om lidt støver jeg mandolinjernet af.

    Jeg holder af at synge. Gerne sammen med andre.

    Jeg holder af børn. Mest mine egne, som nu er voksne, - men alligevel mine børn. Og mine dejlige, dejlige børnebørn. De børn, jeg får lov at låne hver dag i min skole. Og alle andres børn, som skal passes på.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hvor er jeg glad for at høre at jeg kan inspirere :) Jeg er sikker på du er en skøn lærer, du er vidende oh omsorgsfuld :)

      Slet
  5. Hvor er det nogle fantastisk gode billeder, og gode tekster, og hvor er du god til at samle på glæderne, og huske dem! Jeg bliver altid så glad af god mad, som jo kan være et vidt begreb, har de sidste par dage lavet grønkål med chili hvidløg(hjemmeavl) citron og salt, stegt på panden i lidt smør og olivenolie, og sikke en farve og smag:-P selvfølgelig er der blomster på bordet;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak :) Jeg vil have glæden i mit liv og den er der, når bare jeg ser den :) Din ret med grønkål må prøves ! Selv om jeg må købe mig til grønkål, da mine høns har spist al min . Skøre Damer :)

      Slet
  6. Flotte bilder og herlig tekst til, Miri.
    Klem

    SvarSlet
  7. Fantastiske billeder, du er så god en fortæller, både i billeder og i tekst :) Rigtig god weekend dernede. knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak - det betyder ret meget for mig, at du siger det :) God weekend, der oppe mod nord ! Jeg fik den vildelste Sveriges længsel i dag, da jeg gik i skoven- pludselig lugtede der af Sverige !

      Slet
    2. Det er så vildt med lugte, hele kroppen kan huske ting ud fra en særlig lugt:) Jeg glæder mig til at komme op og snuse igennem :)

      Slet
  8. Mmmm, dejligt og klogt indlæg. Det er vigtigt at gøre sig sine værdier og prioriteringer begribelig nu og da. Tror det hjælper én til at træffe de rigtige valg. Alt for mange svæver rundt som astronauter i rummet uden holdepunkter...
    Tak for inspiration. Måske griber jeg den og nedfælder, hvad der er vigtigt for mig... (kan afsløre at der måske vil være sammenfald... ;-)
    Kh Maria

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg håber du griber den for jeg ved du vil skrive noget rigtig spændende og lærerigt omkring det emne :)

      Slet
  9. :-) Tak Miri... Jeg har ikke sluppet tanken. Skal bare lige prioritere tiden til det. Jeg synes faktisk det er en rigtigt spændende opgave... Jeg ved ikke om det høre efteråret til, men denne tid på året får mig ofte til at stoppe op og mærke efter i hamsterhjulet. Om tingene kunne være anderledes.... Sundt, tror jeg.

    SvarSlet
    Svar
    1. Vinterhalvåret er skabt til indre fordybelse :) Bestemt meget sundt og udviklende , det tror jeg på !

      Slet
  10. Dejlige tanker og værdier du har. De skal forenes med dig og din hverdag, Det giver dig den energi du har brug for, så du kan tackle hverdagens mange uforudsete opgaver.
    Når planlægningen sker har jeg lært at hullerne med ingenting er lige så vigtige, de bliver nemlig hurtigt udfyldt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Huller med plads til ingenting - nemlig :) !

      Slet