tirsdag den 21. oktober 2014

En bog

Jeg har læst en bog af Kim Leine- nemlig" Profeterne i Evighedsfjorden". Den meget berømmet, anerkendt og prisvindende bog. Det forgår i København, i Norge og ikke mindst på Grønland i slutningen af 1700 tallet. Jeg vil ikke skrive en anmeldes af denne velskrevne bog, men bare fortælle at jeg synes det var en oplevelse for mig at læse den.Det er nemlig en god bog, Kim Leine skriver så jeg kan smage, lugte, ja nærmest se Grønland/ København og Norge. Kan mærke stemninger, høre lydene. Men jeg kan ikke lide bogen... Bryder mig ikke om de fleste af personerne, heller ikke hovedpersonen, får næsten kvalme af beskrivelserne af mennesker og boligernes tilstand, hygiejne standart.Her er lort og lus og tæsk og sult og overgreb og bræk og os og kulde og mørke. Klaustrofobisk.. Men hold da op hvor er det skrevet flot !
En sjov oplevelse at kunne anerkende en virkelig god bog og samtidig ikke kunne lide den.
Jeg vil anbefale den.

12 kommentarer:

  1. Hvor er du udholdende, og hvor er det flot, at du kan abstrahere fra handlingen og dyrke sproget og beskrivelserne. Jeg har været i gang med bogen, og jeg lagde den fra mig igen, orker ikke alt det barske, heller ikke selvom sproget og beskrivelserne er helt i top. Og så er jeg nok også til lidt mere aktion, og lidt mindre eftertænksomhed, i hvert fald når jeg læser :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg tror at netop dét at den var så god, gjorde at jeg kunne læse den færdig :)

      Slet
  2. Jeg har også læst den - det er en fantastisk velskrevet bog, og vi kan glæde os over, at vi ikke levede dengang :-)

    SvarSlet
  3. Ja ! Det tænkte jeg også mange mange mange gange ! Og tror så i øverigt ikke jeg kunne leve på Grønland... Alt det mørke !
    :)

    SvarSlet
  4. Jeg har også læst Profeterne i Evighedsfjorden - eller rettere: jeg har læst dele af den og bladret i den - og jeg kunne ikke lide den. Jeg kunne slet ikke holde ud at læse den og de meget udpenslede beskrivelser af voldomme overgreb …

    SvarSlet
    Svar
    1. Den kaster alt lige i synet på dig og rammer hårdt i hjertet - synes jeg. Men jeg vil stadig mene det er en rigtig god bog :) Men jeg kan ikke lide den.. Forstår sagtens du ikke kunne færdig læse den.

      Slet
  5. Det betyr at forfatteren er god, og formidler på riktig måte.

    SvarSlet
  6. Sikke en spændende anmeldelse.
    Jeg har endnu ikke læst bogen, men har den på listen (som er lang) over bøger, som jeg skal huske på.

    SvarSlet
    Svar
    1. Den fortjener også en plads på din liste :) Jeg gad godt se din liste og blive inspireret :)

      Slet
  7. Jeg har hørt så meget godt om denne bog, har dog ikke fået taget mig sammen til at læse den, hænger fast i Thriller/Krimi verdenen, har ikke haft tiden til fordybelsen i andet litteratur.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har det sådan med alt i mit liv, det kommer i bølger - så jeg kender det at være i den bølge af krimier :)

      Slet