fredag den 31. oktober 2014

Have glimt

 I går var eftermiddagen så fin og blød, at jeg måtte give mig tid til bare at være i den. Haverunder er som skabt til netop at være tilstede. Hosta med smukke efterårsfarver. Britt Kennedy ynder at gå langs det gyldne bed.
 Jeg har slået græs igen og igen og  igen...Synes godt nok jeg har slået græs mange mange mange gange i år. Jeg putter alle bede under et lag af græs og blade.Primært for at give regnormene noget at spise, så de kan forbedre min jord.Men også fordi, at bar jord er er noget jeg ikke ønsker i min have.
 Stolt Kavaler har frydet mit hjerte og mine vaser i 2014. Den blomst er for vild !
 Ragnhildur galer....Hun er en han. Men man kan da ikke bare slette hendes- øh, hans navn, så fra nu af hedder han Ragnhildur Urheim. I daglig tale vil jeg ærbødigt kalde ham Urheim. Hvis jeg skal skælde ham ud, vil jeg nok bruge alle hans navne..
 Mos på de gamle sten- moset lyser så smukt i disse dage med lav sol.Jeg kan ikke lade være med at lade min hånd forsigtigt glide hen over det grønne.
 Kål i det fri.
Kål bag hegn.
Vigtig erfaring er gjort; har du Hønsdamer og en Hane, trives dit kål bedst bag hegn..
Tak fordi du var med på en lille havevandring- en blød eftermiddag sidst i Oktober.

20 kommentarer:

  1. Tak for et kig i dine fine og flotte billeder.
    God weekend.

    SvarSlet
    Svar
    1. Du er hjertelig velkommen :) Og må du også få en rigtig god weekend !

      Slet
  2. Endnu engang skønne billeder - der er da vist kommet en hane i hønsegården :-). God weekend :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak - dejligt du gider se dem :) Og tro mig, han er SÅ meget Hane - i dag er der været op til flere voldsomme "voldtægter".. Men han er også fin til at være omkring de HønseDamer..... Urheim er fin, men havde ikke planlagt at have en hane, så skal lige fordøje det... :)

      Slet
  3. Tak for den dejlige rundvisning i din smukke have :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak fordi du ville gå med - det er så hyggeligt at fortælle have :)

      Slet
  4. Urheim er et godt navn til en hane... ;-) Hvor er der rart i din have, Miri. Jeg føler mig snart helt hjemme dér... :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det passer så godt til ham, synes vi :) Godt du holder af min have, for I bliver jo også slæbt med i den ofte - ha h a :)

      Slet
  5. Skuldrene faldt helt ned på plads. God weekend til både folk og fæ.

    SvarSlet
    Svar
    1. Åh, det er jeg glad for at høre/læse, at du får den følelse - tak søde Eva :)

      Slet
  6. Jamen hun ... nej, han ... ligner da også mere og mere en hane ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Du kan tro han er mere og mere hane for hver dag der går ! Kan slet ikke forstå jeg har været i tvivl :)

      Slet
  7. Kære Miri. Hermed en middelalderopskrift, som er rejst fra mund til mund, til alt dit grønkål: Hakkede hasselnøddekerner, hakket grønkål og granatæblekerner. En salat. Simpelt. Måske kan du bruge den? Ellers kan den bare flyve bort med efterårsvinden!:)
    Og åh, hvor kan jeg godt li dine høns og mos og guld hostaen. Klem fra Laila

    SvarSlet
    Svar
    1. 1000 tak- det lyder som en skøn og meget smuk salat - !
      Jeg har straks skrevet granatæble på indkøbslisten :)

      Slet
  8. Tusind tak for en dejlig vandring i din have. Nød virkelig turen.

    Du skal ikke fjerne den plæneklipper endnu, har hørt for nogle år siden, en der var ude og slå græsset den 23 dec., husker ikke lige årstallet.

    SvarSlet
    Svar
    1. Dejlig du holdt af dine lille havetur- for der kommer sikkert mange flere :)
      23. December.... ja, det skulle ikke undre mig hvis det kunne ske i år.

      Slet
  9. Herlige bilder - takk for lille reisen i din have... så deilig var været sist dagene.
    Sist år vi hadde snø sluttet oktober.
    Ha en fin ny uke. Hilsener sender deg Viola.

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Viola - det var hyggeligt du ville gå med :) Sne..Ja, det er utroligt så forskelligt vejret kan være !

      Slet
  10. Dejligt, du kan bruge den:) Hvis du køber et stort, ´almindeligt´ granatæble er det bedst. For så bruger man saften også (de små er så tørre). Og saften fungerer som dressing. Måske kan man putte æble i salaten også. Det tror jeg faktisk, der skal i.
    Alt for nu og klem til dig:) Fra Laila

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Laila- granatæbler er købt :) Tak :)

      Slet